All Stars Playlist, het spel van Alon Nir
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik ben getrouwd en heb twee kinderen. Een dochter en een zoon. Ik ben nu full-time bezig met het managen van Formula Games BV. Formula Games BV heeft tot nu toe 2 spellen uitgegeven en er staan er voor dit jaar 2-4 op de lijst om uitgegeven te gaan worden.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
All Stars Playlist is een party-game. Het doel is om een betere playlist te maken dan je tegenstanders. 2 nummers die na elkaar in dezelfde playlist staan moeten natuurlijk wel een beetje op elkaar lijken. Daar is een spelmechanisme voor bedacht. Een soort domino. De twist in dit spel zit hem erin dat je 2 regels moet zingen of neuriën van het laatste nummer dat je op je beurt toevoegt aan je playlist. Kan je dat niet, maar iemand anders wel, dan kan je kaart gestolen worden. Het zijn allemaal top 2000 nummers en de meeste mensen kennen heel van de nummers. Het is gegarandeerd lachen!
Wat voor soort spel is het?
Party-game, Set-collection
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Het zingen/neuriën maakt het echt anders. Dit jaar zijn er een aantal spellen met een muziek thema op de markt gekomen, maar deze is toch echt het leukste!
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Formula Games (mijn eigen uitgeverij). Echter, Nutt Heads in de US heeft een licentie op het spel genomen. Zij zullen het in juni / juli in de US en Canada uitbrengen.
Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
De advies verkoopprijs is EUR 16,99. Op www.formulagames.nl en bol.com kan je het bestellen voor EUR 19,99 inclusief verzendkosten.
Vind je dat een goede prijs? Is het dit waard?
Ik denk dat dit een goede prijs is.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Net voor corona heb ik het concept bedacht. Het heeft even geduurd voordat het af was omdat het moeilijk was om te testen met mensen in de corona tijd.
Mijn dochter en haar vriendinnen hebben het idee bij mij getriggered. Die meiden (en veel jongens) doen de hele dag door alleen maar tik-tok dansjes en luisteren naar muziek. Toen dacht ik aan Spotify en het maken van een afspeellijst. En zo is het gekomen...
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Voor mijn spellen stel ik een paar eisen:
- Ze moeten simpel zijn in essentie
- Ze moeten echt anders zijn dan wat er al is
- Iedereen moet het spel in principe kunnen winnen
Als ik eenmaal een basisidee heb, dan ga ik zelf een proto-type maken. Vervolgens speel ik dit zelf en met mensen in mijn omgeving. Na iedere aanpassing moet je het weer opnieuw testen. Dit kost veel tijd.
Vervolgens wil ik het graag testen met mensen die ik niet ken. Ik gebruik daarvoor zelf vaak de Goudse Spellenbeurs. Dit is een kleine beurs waar mensen je graag feedback geven en waar de organisatoren blij zijn als ik weer wat nieuws laat zien.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Ik geef de spellen in Nederland het liefst zelf uit, maar het vinden van uitgevers/distributeurs in het buitenland is lastiger.
Die uitgever gaat het produceren... heb je in dat proces nog contact of invloed op hoe het er uit gaat zien?
Ja en nee. Bij een licentiedeal heeft de uitgever in principe alle vrijheid. En dat vind ik ook prima.
Uiteindelijk is het spel klaar en liggen de dozen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Vooral op social media actief zijn.
In welke landen (en talen) is je spel inmiddels uitgebracht?
All Stars Playlist is verkrijgbaar in Nederland, België en Duitsland en binnenkort in Amerika en Canada. Ook vanuit de UK is interesse.
Veel Zuid en Oost Europese landen luisteren naar andere muziek, dus daar is het minder geschikt in de huidige format.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Nog niet, maar Nutt Heads in de US wil wel graag dat ik al met een vervolg kom!
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Yes :)
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Ik zou het design van het doosje helemaal anders doen! Inmiddels is het design ook aangepast bij de 2e druk, maar dat was wel een leermoment!
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Dat zijn er een heleboel! Als ik er 2 mag uithalen:
- Felix Albers. Een Haagse kunstenaar die Paco Sako heeft ontwikkeld. Paco Sako betekent vredeschaak. Het is een variant op schaken en is echt geweldig!
- Max Ford. Max is niet de traditionele spellenmaker. Hij maakt een product. Het liefst voor een heel groot publiek. De spelregels zijn natuurlijk belangrijk, maar het moet er goed uitzien, simpel zijn en een groot publiek aanspreken. Hij heeft onder andere Spookslot en Hotel in zijn portfolio van spellen zitten.
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Niet in het bijzonder.
Vond je dit een prettig interview?
Heel leuk!
Heb je misschien foto's? In ieder geval een van jezelf. Foto'suit het ontwikkelingsproces, schetsen, afgekeurde versies? Het zou leuk zijn om die er bij te plaatsen.
Er zaten eerst ook bonus en negatieve kaarten in het spel. Zie foto. Die heb ik er wel uitgehaald. Ik heb ook een plaatje toegevoegd van mijn eerste prototype.