Kingdoms Rise & Fall: Dorian, het spel van Bowie Derwort
Hallo Bowie
Dag Dick
Je woont mooi!
Dank je. We zijn ook erg blij met deze plek. Het is een voormalig gemeentehuis dat een paar jaar geleden is onderverdeeld in vier woningen.
Oh, vandaar die indrukwekkende opgang. Ik twijfelde aanvankelijk of ik wel goed zat... of ik niet onderdeel was van een practical joke.
Nee, je zit goed, zoals je merkt. Binnen zie je ook nog veel terug van de functie die het gebouw hiervoor is. Maar het is heel goed leefbaar.
Dat kan ik me voorstellen. Het is prachtig.
Gelukkig wel... maar we hebben er ook stevig aan getimmerd hoor.
Kun je, om maar meteen te beginnen, ook iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!:
Mijn carrière als spelmaker begon bij Gamebasics. Dit bedrijf is door mijn broer (Jeroen Derwort) opgericht in 2004 voor het voetbalspel: OSM (Online Soccer Manager). We maakten OSM toen we allebei nog thuis woonden. Mijn broer was programmeur en ik deed het grafische. OSM werd een groot succes. Miljoenen voetballiefhebbers spelen dit spel nu nog dagelijks op hun mobiel.
16 jaar later werkten er 65 mensen en werd Gamebasics verkocht aan een grote gamestudio. Ik besloot om wat anders te gaan doen. In de tussentijd ontmoette ik Arthur Lampe en werkten we samen aan een bordspel. Ik vond het heerlijk om weer zo creatief bezig te kunnen zijn.
Rond die periode verhuisde ik ook van Zoetermeer naar Benthuizen. Daar woon ik nu met heel veel plezier in het oude gemeentehuis van Benthuizen samen met mijn vrouw en zoon (12). Ik speel trouwens ook in een bandje; Audiojaxx. Ik schrijf daarvoor de nummers en doe lead zang en slaggitaar. En ben mede-eigenaar geworden van Game Tailors. Daar maken we serious games. Digitale educative games voor in het onderwijs bijvoorbeeld.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
In het koninkrijk van Dorian is de machtige koning overleden. Verspreid over het land staan verschillende rebellenleiders op die een unieke kans zien om de macht te grijpen.
In het spel Kingdoms Rise & Fall: Dorian kiest elke speler een uniek karakter. Met de verzamelde Battle Cards vorm je vervolgens een leger en gebruikt deze om gevechten te voeren en locaties te veroveren.
Interactie met andere spelers is een kernonderdeel. Er wordt onderhandeld, er zijn tactische Siege- en Field Battles, en zelfs verraad kan voorkomen.
Het doel is om de meeste Influencer Points (IP) te verzamelen, maar er zijn ook alternatieve overwinningsvoorwaarden. De winnaar is de nieuwe leider van het koninkrijk van Dorian.
De speelduur is flexibel; je kunt vooraf kiezen voor een kort spel van 1,5 uur of voor een langdurige strijd die zes uur (of zelfs meer!) in beslag neemt. Dit wordt bepaald door het aantal Kingdom Event-kaarten en door een doelstelling te kiezen.
Wat voor soort spel is het?
Het is een strategische deckbuilder met een fantasy-thema. Alhoewel het geen adventure game is, hopen we dat spelers wel het gevoel van avontuur zullen beleven als ze over het bord reizen.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Ik speel niet graag complexe spellen. Een groot nadeel vind ik dat bij een aantal spellen spelers soms lang moeten wachten tijdens ieders beurt. Dit kan met name frustrerend voelen als je achter staat en weinig kans ziet voor de winst. Als een spel dan ook nog enkele uren duurt, kan een avond soms lang en frustrerend zijn.
We hebben in Dorian deze problemen weten op te lossen! In Dorian ben je eigenlijk altijd, allemaal betrokken, ook als je geen beurt hebt. Er is gewoon veel interactie tussen spelers. Daardoor is geen speelsessie is hetzelfde of voorspelbaar.
Ook heb je eigenlijk altijd nog kans op de winst, ook als je ver achter staat. Dat komt doordat spelers die achterop raken geen bedreiging meer vormen en dus met rust worden gelaten of zelfs geholpen.
Tot slot denk ik dat in Dorian geen onnodige complexiteit zit. Het 'easy to play, hard to master'-principe zit er ook wel goed in wat mij betreft.
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
We geven het zelf uit onder de naam van Garlock Games.
Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
De winkelverkoopprijs is 65,-.
Vind je dat een goede prijs? Is het dit waard?
Ja zeker. Er zit 5 jaar werk in van Arthur en mij. De doos is bijna 3 kilo. Ik denk dat we er best meer voor kunnen vragen, maar we vinden het ook leuk als het betaalbaar is en daardoor nog meer wordt gespeeld.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Arthur was begonnen met een groep vrienden om een bordspel te maken. Waaronder ook Tony, die als artist meewerkte. Het eerste concept was gebaseerd op de serie Breaking Bad; drugs maken en verhandelen.
Toen Arthur mij later zijn concept (Nexular) liet zien, was het een cyber punk deckbuilder. Het bevatte nog veel verschillende elementen en het kostte mij aardig wat tijd om te begrijpen hoe het precies werkte. Maar er waren veel goede ideeën om mee verder te gaan.
De gameplay is daarna nog flink doorontwikkeld en het heeft uiteindelijk een fantasy thema gekregen omdat dit beter paste bij de gameplay en de doelgroep die we wilde bereiken.
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Ik vertrouw altijd op een itererend proces. Je begint met een tof idee waar je in gelooft. Dan kom je in een proces van: maken, proberen, leren en aanpassen. En dat steeds opnieuw.
Ik was gewend om aan mobile games te werken. Dan moet je bij elke gameplay aanpassing een developer inschakelen. Dat proces is vaak traag. Maar bij een bordspel kras je simpelweg een spelregel door en speel je gelijk een nieuwe ronde. Dat vind ik misschien wel het leukste aspect van het ontwerpen van fysieke spellen.
Wat ik probeer te doen binnen het ontwerpproces is om bij elk onderdeel de vraag te stellen: "wat is het effect?" En "wat gebeurt er als we het weghalen?". Bij een ontwerpproces kan de nijging ontstaan om steeds meer toe te voegen. Maar iets weg kunnen halen is minstens net zo belangrijk.
Aan het eind van het ontwikkelproces hebben we nog flink de tijd genomen om veel detail toe te voegen aan het verhaal. We houden er van om echt een wereld te creëren en dat is goed gelukt met Dorian.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
We hebben heel veel hulp gehad. Met name vrienden van Arthur die tot de late uurtjes bereid waren om te spelen en feedback te geven. We zijn ze daar enorm dankbaar voor, want die feedback is noodzakelijk om een goede game te kunnen maken.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
We hebben het spel zelf uitgegeven. Dus Arthur en ik gingen samen naar de Kamer van Koophandel, registreerden Garlock Games en gingen op zoek naar een producent.
Die uitgever, in dit geval jullie zelf, begint met de productie... heb je tijdens dat proces nog zaken aangepast?
We zijn stap voor stap betrokken geweest bij de uitwerking. De producent Longpack heeft ons zeer goed geholpen in het uitdenken van alle onderdelen. Ik had nog nooit een inlay ontworpen. Maar een grove schets was voldoende voor ze om met een mooi voorstel te komen.
Uiteindelijk is het spel klaar en liggen de dozen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Er is een deel verkocht via Kickstarter wat ons de mogelijkheid bood om te produceren. Want 1500 spellen van zulke spellen laten produceren is erg duur. We moeten hard aan het werk om het spel bekender te maken. Want het kan nog zo leuk zijn, onbekend maakt onbemind!
In welke landen (en talen) is je spel inmiddels uitgebracht?
Het is wereldwijd verkrijgbaar via Gamefound. En enkele Nederlandse en Belgische spellenspeciaalzaken bieden het momenteel ook aan.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
We hebben ook een uitbreiding ontwikkeld genaamd: Return of Zargeth.
Dorian speel je vanaf 3 spelers. De uitbreiding zorgt ervoor dat je ook met 2 spelers kunt spelen. Met deze AI Behaviour-kaarten voeg je Zargeth als derde speler toe.
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Ik ben full-time met games bezig, dat wel. Maar vooral bij Game Tailors, want Dorian is geen full-time baan voor Arthur en mij.
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Ik zou het veel simpeler houden. Als eerste project zou een klein, simpel kaartspel denk ik ideaal zijn. Dan zijn de productie- en verzendkosten laag en kun je het proces van idee naar uitgave veel sneller doorlopen.
Zijn er andere spellenmakers die je bewonderd, of illustratoren, ben je fan van een van hen?
In de periode dat ik focus had op het artwork van Dorian keek ik heel vaak naar Overpain van Boro Dante. Hij is misschien niet de aller beste illustrator, maar zijn video's op You Tube vond ik heel vermakelijk om te zien.
Vond je dit een prettig interview?
Zeker!
Heb je misschien foto's? In ieder geval een van jezelf. Foto'suit het ontwikkelingsproces, schetsen, afgekeurde versies? Het zou leuk zijn om die er bij te plaatsen.
Ja hoor. ik heb ze er al tussen gezet. Dit zijn allemaal foto's van de oude conceptversies. Ik hoop niet dat mensen denken dat dit beelden van de huidige versie zijn. Die zijn allemaal veel mooier.
Oh ik zie ook een bekende zolder.
Ja, we waren bij Bastiaan Nox
Sympathieke vent, vind je niet?
Inderdaad. Heel aardig!
Ik ga Dorian binnenkort spelen met Heije Wubs en Ate Grijpstra.
Oh, leuk!
Ik hoop het. Ik ben zelf meer van de zware Euro's en Workerplacements. Heije en Ate zitten allebei diep in fantasy dus die nemen me bij de hand. Wie weet dat ik dan een "Paulus op weg naar Damascus-moment" krijg.
Wie weet. Ik hoop snel van je te horen.