Den Haag
Ma - Zo: 10:00 - 21:00

Chaos Hunters, het spel van Garrick Simpson

garrick simpsonGoedenmorgen Garrick
Dag Dick.

Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik ben een Zuid-Afrikaaner die in 2018 naar Nederland is verhuisd om bij mijn partner te zijn, met wie ik toen al twee jaar samen was. We wonen nu in Stein, net over de grens, samen met onze kat Nino.

Net over de grens?
Ja, wanneer je van hier rekent.

Maar je woont in Nederand... dan woon je toch net bínnen de grens?
Als je het van uit Nederland bekijkt wel ja,

Het is een groot verschil hoor... binnen de landsgrenzen of daarbuiten. Maar ga vooral door!
Als expat heb ik in de loop der jaren verschillende hobby’s gehad om de tijd door te brengen. Deze omvatten onder andere gitaar spelen, LEGO-stop-motion, houtbewerking, gamen en een gaming YouTube-kanaal, en meer recent bordspellen. Ik werk nu als logistiek supervisor in de gekweekte vleesindustrie, maar jaren geleden was ik, net als Frederic Moyersoen, filmmaker.

Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Chaos Hunters is mijn eerste spel en is in veel opzichten een culminatie van enkele van mijn favoriete bordspellen, namelijk deckbuilders zoals Clank!, Ascension, Road to Eldorado, en videogames zoals Warframe. Ik probeer het over-the-top, goddelijke gevoel dat je krijgt bij een spel zoals Warframe vast te leggen in de vorm van een bordspel, met behulp van de deckbuilding-mechanieken van de genoemde bordspellen.
Het spel zelf is nog niet helemaal klaar; bij elke playtest onthult het spel zich steeds een beetje meer aan mij. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar als video-editor en schrijver van beroep weet ik dat de beste films niet direct van script naar scherm gaan. Het verhaal ontvouwt zich in het proces van het maken van de film. Hetzelfde geldt voor spelontwerp. Toen ik begon met het maken van dit spel, had ik een heel ander idee in mijn hoofd. Ik ben enorm dankbaar voor de input van mijn playtesters; ze hebben een belangrijke rol gespeeld in het tot leven brengen van dit spel.

Wat voor soort spel is het?
Het spel is een competitieve fantasy deckbuilder

Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Het spel is een competitieve deckbuilder met, naar mijn mening, een unieke draai. In tegenstelling tot de deckbuilders die ik eerder noemde, bouw je niet alleen je eigen deck; de winkel- en monsterdeck worden gezamenlijk door alle spelers aan tafel opgebouwd. Waar je heen beweegt en welke acties je onderneemt, zullen de beurt van de volgende spelers beïnvloeden. Ik denk dat dit een extra laag van spanning en verwachting toevoegt, omdat je op een aantal extra manieren invloed hebt om de andere spelers dwars te zitten.

Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Nog geen, maar ik streef ernaar het spel volgend jaar klaar te hebben om aan een uitgever te presenteren.

Heb je vanmorgen nog een beetje opgelet tijdens de lezingen?
Jazeker!

Dan heb je ongetwijfeld gehoord dat het beslist niet gunstig is dat je spel "af" is.
Dat heb ik begrepen, inderdaad.

Dus veel van het werk dat je nu extra doet kan er straks afgeknipt worden
Dat zou ik heel jammer vinden

Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Ongeveer vier of vijf maanden geleden kocht ik Quest for El Dorado. Ik vond het spel geweldig en speelde het vaak met mijn vriendin. Maar hoe meer ik speelde, hoe meer ik manieren zag om het te verbeteren, om meer uitdaging en combo-mogelijkheden toe te voegen. Als Yu-Gi-Oh, Magic: The Gathering, en Hearthstone speler komt dat natuurlijk bij me op. Mijn vriendin daarentegen speelde liever volgens de originele regels uit de doos. Waarschijnlijk uit frustratie zei ze op een avond dat ik mijn eigen spel moest maken als ik alle regels wilde veranderen – en hier zijn we dan, maanden later. Alle grappen terzijde, ze is ongelooflijk steunend geweest en heeft geduldig geluisterd naar mijn obsessie van de afgelopen maanden.

Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Voor het grootste deel heb ik eigenlijk geen gestructureerd proces voor het ontwikkelen van het spel. Maar ik kan wel zeggen dat ik het misschien op een onconventionele manier heb aangepakt. Toen ik film studeerde, kregen we eerst onze castleden toegewezen en moesten we als schrijvers een verhaal en plot rondom de acteurs creëren. Ik denk dat ik een vergelijkbare aanpak voor mijn spel heb gekozen, want ik heb eerst urenlang met een AI-afbeeldingsgenerator gewerkt om de beste technieken en prompts te leren om de beelden te krijgen die ik nodig had. Veel van deze ervaring deed ik vorig jaar op toen ik werkte aan mijn gaming YouTube-kanaal. Toen ik eenmaal de afbeeldingen van mijn helden en schurken had, begon het spel echt vorm te krijgen. Voor mij betekende het hebben van de kunstwerken dat ik wist voor wie ik schreef, hoe ze aanvoelden en, daardoor, hoe ik wilde dat mijn spelers zich zouden voelen.

Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Er zijn veel mensen die ik uiteindelijk moet bedanken voor hun hulp bij het creëren van dit spel. Mijn partner, die altijd mijn grootste supporter en criticus is geweest en me met beide benen op de grond houdt. Mijn broer, die graag ideeën deelt en nieuwe spellen laat zien die hij onlangs heeft uitgeprobeerd. Verschillende collega’s bij MosaMeat, die het spel hebben gespeeld en feedback hebben gegeven. Met speciale dank aan Erik Brink, die in het idee geloofde voordat iemand anders dat deed. En natuurlijk Mike de Greef, die ook een eerdere versie van het spel heeft getest en van onschatbare waarde feedback heeft gegeven. Eveneens veel dank aan Margo en Zander van De Dwalende Dwerg in Beek, die een plek hebben gecreëerd voor potentiële spelontwerpers zoals ik om nieuwe spellen te ontdekken en hun ontwerpen te presenteren.

Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Tot nu toe is het proces van het vinden van een uitgever op evenementen als deze moeilijk geweest. Mijn spel past niet helemaal in de categorie van beginner- of familiespellen. Voor veel uitgevers is het dus niet helemaal wat ze zoeken, wat natuurlijk begrijpelijk is. In de toekomst ga ik meer tijd steken in het onderzoeken van uitgevers om degenen te vinden die beter bij mijn spel passen. Maar voor nu ligt de focus op het spel zo goed mogelijk maken.

Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Nee dit is een *obessie*, ik bedoel hobbie voor nu

chaos hunters 1


Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?

Ik heb niet eerder meer gebruikgemaakt van de beschikbare technologie; er zijn nu zoveel nuttige toepassingen voor het ontwerpen van spellen. Het is gewoon jammer dat ik er niet eerder van op de hoogte was. Het zou me veel tijd hebben bespaard.

Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Ik ben redelijk nieuw in de hele game-ontwerpindustrie. Mijn ervaring tot nu toe is nogal beperkt. Maar na het horen van het verhaal van Frederic Moyersoen op dit evenement kan ik niet anders dan een gevoel van verbondenheid met hem te voelen, aangezien we allebei filmmakers zijn die gameontwerpers zijn geworden. Ik bewonder dat hij heeft besloten om fulltime ontwerper te worden. Voor mij is dat nog niet praktisch, hoewel ik denk dat werken in een traditionele werkomgeving me in staat heeft gesteld om geïnspireerd te blijven door de verhalen van mensen. Ik denk dat als ik elke dag thuis zou werken, ik niet zo productief zou zijn of een heel uitgebalanceerd leven zou hebben. Ik denk dat dat gewoon de worstelingen van ADD zijn.

Wil je verder nog iets kwijt. Ben ik iets vergeten te vragen?
Misschien iets als: “Wat is er zo belangrijk aan het ontwerpen van spellen dat je je eigen spel bent gaan ontwerpen?”.
Voor mij gaat het echt om de reactie van de spelers en om het creëren van een wereld waarin ze een uurtje of twee kunnen ontsnappen. Ik miste echt het creatieve proces van het maken van filmnieuwe inzends en het schrijven van verhalen met een bepaalde boodschap of thema in gedachten. Een van mijn favoriete dingen aan filmmaken waren de screenings. Ik keek nooit een seconde van de films die ik maakte, mijn ogen waren altijd gericht op mijn publiek, om te zien of ze de grap begrepen. Of geschokt waren door de plotwending. Dit gevoel had ik gemist sinds ik naar Nederland ben verhuisd en ik vond het weer terug toen ik mensen zag omgaan met mijn spel. Voor een creatief persoon is het een erg leuke ervaring om een idee te zien evolueren tot een volwaardig product waar mensen plezier aan beleven.

Verschillende spelers vroegen me wanneer het spel te koop was, wat ik als een enorm compliment beschouw en ik hoop het spel zo snel mogelijk te kunnen kopen.

Vond je dit een prettig interview?
Ik vind dat je geweldig goede vragen stelt.

Ja hè? Ik ben daar best goed in. Nu heb ik deze vragen al een keer of vijftig gesteld dus heb ik er al wat ervaring in.
Meer dan vijftig... zijn er zoveel spellenmaker in Nederland?

De vragen zijn ook gesteld aan spellenmakers van buiten de landsgrenzen. Blader maar eens door het gezelschap waartoe je nu behoort.
Ik ga het doen!

Over deze website

Bordspelwereld geeft informatie over het verzamelen en spelen van bordspellen. De blogs worden ook geplaatst op de Facebookpagina Bordspelwereld. Je vindt hier ook blogs die eerder zijn geplaatst in andere groepen.

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.