Citytrip Brugge, het spel van Christof van Conkelberge
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik ben dit jaar 25 jaar getrouwd met m'n lieve vrouw, Barbara, We hebben 3 kinderen en 3 katten. Ik ben grafisch ontwerper bij een groothandel van Horeca producten. Ik hou van wandelen, reizen, film, het organiseren van spelavonden, het uitvinden van gezelsschapsspellen en het entertainen van mensen tijdens spellenbeurzen en spelevents.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?:
Citytrip Brugge
Wie ben jij in dit spel?
In Citytrip Brugge kruip je in de huid van een reisleider. Je probeert een onvergetelijke dagtrip samen te stellen, rekening houdend met de wensen van de toeristen.
Hoe win je het?
Slaag sneller of beter in de missies dan je tegenstanders om de meeste punten te behalen. De speler met de meeste punten wint dit spel.
Waarom zal dit leuk zijn?
Je voelt de spanning van een bezoek aan een prachtige stad en leert de grootsheid ervan kennen. Je zal de druk voelen om, voordat de tijd om is, alle bezienswaardigheden aan te doen. Je zult je tegenstanders te slim af willen zijn bij het vinden van de snelste route om je kostbare toeristen te plezieren. En tenslotte zal je je keuzes willen optimaliseren door je stadliefhebbers op te jagen.
Wat voor soort spel is het?
Citytrip Brugge is een thematisch flip & write spel met een combinatie van set collection & route building.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Citytrip Brugge is thematisch en historisch onderbouwd, waardoor het ook een origineel souvenir is. Speltechnisch bevat het een uniek actie selectiemechanisme met 7 mogelijke combinaties en de mogelijkheid om deze uit te breiden mits het aanvaarden van strafpunten (het opjagen van toeristen).
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Ik heb Citytrip Brugge zelf uitgegeven onder het label Citytrip Games.
Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
Het is sinds juni 2022 te koop. De beschikbaarheid van Citytrip Brugge kan je terugvinden via volgende url: https://boardgamegeek.com/thread/2907190/availability-europe-usa-australia. De advies verkoopprijs is €25.
Vind je dat een goede prijs? Is het dit waard?
Uiteraard :-) Citytrip Brugge bevat 20 actiekaarten, 23 startlocaties met toeristische info en QR-code in het Nederlands en in het Engels, 44 opdrachtkaarten, 50 invulblaadjes met een basisplan en op de achterzijde de kaart voor gevorderde spelers, 6 potloden met gom, speluitleg in 4 talen, een overzichtsboekje met alle toeristische hotspots en een grote herspeelbaarheid. Bovendien bevat het 15 sololevels variërend in moeilijkheid. Op de binnendoos kan je een soort top 40 van de plaatselijke gezegdes in het dialect van de stad terugvinden alsook de kaart van Georg Braun en Frans Hogenberg (1572). Op de cover prijkt de kaart van Marcus Gerardus (1562).
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
In 2020, na een week technisch werkloos te zijn. Ik wou met m'n talenten (grafisch ontwerper) en gebreken (ik wist bijna niets van m'n geboortestad en kan niet illustreren) een uniek gezelschapspel op de markt brengen. Na de nodige research op BGG koos ik voor een spelconcept waarbij de authenticiteit van een stad centraal staat.
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Ik start bij voorkeur met een authentiek verhaal of thema. Daarna schets ik acties op kaarten. Vervolgens probeer ik via Indesign zo snel mogelijk tot een speelbare versie te komen.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Ik test het spel eerst uit met m'n jongste dochter, om zeker te zijn dat de moeilijkheidsgraad aanvaardbaar is. Ik stuur bij waar nodig en test het vervolgens uit met m'n wekelijkse spellenvrienden.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Via m'n neef Pieter, die De Spelgezel in Gent runt, kreeg ik een aantal namen van Belgische uitgeverijen. Maar op het moment van de waarheid, heeft degene die mijn spel wou uitbrengen, zijn spreekwoordelijke staart moeten intrekken, wegens ziek personeel en hierdoor tijdsgebrek. Gelukkig had ik van in het begin zelf het contact gelegd met fabrikanten met de nodige offertes en bijsturing van het proces.
Die uitgever gaat het produceren... heb je in dat proces nog contact of invloed op hoe het er uit gaat zien?
Deze vraag is niet van toepassing bij Citytrip Brugge.
Uiteindelijk is het spel klaar en liggen de dozen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Als je een spel zelf laat produceren en uitgeeft wachten je volgende uitdagingen: stockage, boekhouding, distributie, winkels overtuigen, sociale media voeden, spelers entertainen op beurzen, ...
In welke landen (en talen) is je spel inmiddels uitgebracht?
Citytrip Brugge bevat spelregels in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. Het is in België uitgebracht, maar is ondertussen ook beschikbaar in Nederland en Frankrijk. Ik probeer ze te exporteren naar Duitsland, Engeland en Amerika; fingers crossed ;-)
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Ik heb Citytrip Antwerpen gelijktijdig met Citytrip Brugge uitgebracht. Deze speelt met dezelfde ingrediënten anders dankzij de eigen(zinnig)heid van de stadskaart en een bijkomende manier om punten te behalen. Ik hou van elegante spellen waar de puzzle de uitdaging is i.p.v. het de spelregels. Anderzijds heb ik De Brugse Zottenparade uitgedacht wanneer ik even wat ademruimte nodig had. Citytrip Amsterdam is reeds uitgewerkt tot een speelbaar niveau. Ik ben al af en toe bezig geweest met Duitse steden en een Engelse. Niet iedere stad speelt plezant. Als de speelkeuzes te beperkt zijn of de kaart niet in het huidige format past, houdt het op.
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Helaas niet. Ik heb trouwens nog heel wat uitgeschreven ideetjes liggen. Momenteel ontbreekt me de tijd en het geld. Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
M'n vertrouwen leggen in de mondelinge toezegging van een uitgever. Je bent op dat moment verblind van geluk.
Zijn er andere spellenmakers die je bewonderd en waarom?
Ik bewonder alle makers van de spellen die ik liggen heb, ik heb geen voorkeur. En illustratoren, ben je fan van een van hen?: Mihajlo Dimitrievski, Vincent Dutrai, Jean-Marie Minguez, ...
Wil je verder nog iets kwijt. Ben ik iets vergeten te vragen?
- De drijfveer om spellen te maken:
Als kind heb ik heel wat spellen uitgevonden om m'n neven, vrienden en broer te entertainen. De vakanties waren altijd te kort. Mensen samen te brengen met je een spel die je zelf of samen met anderen uitgevonden hebt geeft zoveel voldoening. - Spelgerelateerde highlights:
- Mijn eindwerk als grafisch vormgever was het visueel uitwerken van het gezelschapsspel 'Tour de France, een spel dat m'n broer en ik tijdens ons middelbaar uitgedacht hebben.
- In 2015 heb ik de privé spellenclub 'Spelothope' uit de grond gestampt om ouders opnieuw te leren spelen en hen een leuke avond te bezorgen, zodat zij dit vervolgens doorgeven aan hun eigen kinderen.
- In 2022 heb ik op eigen houtje m'n eerste twee spellen laten produceren en uitgebracht: Citytrip Brugge en Citytrip Antwerpen.
Vond je dit een prettig interview?
Zeker, de mens achter een spelauteur leren kennen boeit me enorm, dus ik kijk uit naar de komende interviews.