Don't B-Otter Me, het spel van Mirthe De Clerck
Hallo Mirthe. Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Mijn naam is Mirthe, ik ben 24 jaar. Ik woon samen met Seppe. Wij spelen samen zeer veel bordspellen.
Naast bordspellen hou ik mij graag creatief bezig: illustraties maken, knuffels/ kleding haken, kleding naaien en meer.
Enkele jaren geleden ben ik begonnen met een bordspellenwebshop genaamd everspel. Deze ben ik gestart tijdens mijn studies en is ondertussen al 4 jaar oud. Dit doe ik nog steeds als bijberoep.
Hiernaast werk ik nog voltijds op de kunstacademie van Wuustwezel. Hier werk ik als administratief medewerker en houd ik mij ook creatief bezig met onder anderen het opstellen van affiches en mee uitwerken van nieuwe projecten.
Sinds enkele jaren hebben Seppe en ik ook een bordspellenbeurs opgericht genaamd Spelfaire. Sinds dit jaar zijn we hier ook verder mee gegaan en is het nu ook een echte spellenclub. We organiseren elke maand een dag spellenclub waarop iedereen welkom is.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Don't B-Otter Me is een abstract klein spelletje.
Jouw otters zijn op vakantie maar willen zo weinig mogelijk gestoord worden en zoveel mogelijk vis rond zich beschikbaar hebben.
Elke ronde speel je een zeekaart in het gezamelijke speelveld en verplaats je eventueel je otters.
Je kan ook andere otters wegduwen door gebruik te maken van de golven.
Probeer je otters dus zo goed mogelijk te positioneren zodat jij op het einde van het spel zoveel mogelijk punten hebt.
Wat voor soort spel is het?
Het is een abstract klein spelletje met relatief weinig regels.
Ookal heeft het niet al teveel regels, vereist het vaak toch wat denkwerk.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Je bouwt samen het bord op door het plaatsen van de kaarten. Je start dus met niet heel veel info, maar dit veranderd snel na enkele beurten gespeeld te hebben.
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Het spel is momenteel nog niet uitgegeven.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Momenteel ben ik er ongeveer een half jaar mee bezig.
Het eerste idee kwam eigenlijk simpelweg van de titel. Zelf ben ik grote fan van woordspelingen en toen ik deze bedacht kreeg ik meteen een idee voor een spel.
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Het belangrijkste voor mij is om het zo snel mogelijk op tafel te krijgen.
Omdat mijn spel geen tekst nodig heeft had ik het vrij snel kaartjes ook afgedrukt met een illustratie.
Heel veel testen met elke kleine verandering of idee was noodzakelijk om tot het spel te komen dat het vandaag is.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Thuis speel ik heel veel met Seppe. Dat maakt het proces ook wel makkelijker dat er thuis altijd iemand is om snel even het spel mee uit te testen.
Verder heb ik het ook veel getest met familie en vrienden. Zij staan ook altijd paraat om te helpen en mee te denken.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Om zonder kennis hieraan te beginnen is best lastig. Het evenement van Boardgame connect en de lezingen hier hebben me daar wel mee geholpen.
Uitgeverijen kwamen ook langs en hebben mijn spel gespeeld.
Die uitgever gaat het produceren... heb je in dat proces nog contact of invloed op hoe het er uit gaat zien?
Momenteel ben ik nog op zoek naar een uitgever. Het proces hierrond is me dus nog zeer onbekend. Een wisselwerking tussen uitgever en spelontwerper lijkt me ideaal.
Uiteindelijk is het spel klaar en liggen de dozen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Het blijven promoten van je eigen spel lijkt me zeer leuk.
Het is leuk om te zien als mensen plezier beleven aan een spel dat jij gemaakt hebt.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Zelf heb ik nog wel enkele spellen waar ik mee bezig ben. Deze zijn nog niet af, maar gaan ondertussen wel zeker de juiste richting uit.
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Nee, don't b-otter me is mijn eerste spel dat ik klaar vond om te tonen aan publiek. Hopelijk volgen er nog meer.
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Zelf ben ik grote fan van John D. Clair. Hij doet elke keer iets nieuw en nog niet gezien.
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Kyle Ferrin, die bijvoorbeeld de artwork van Root gemaakt heeft vind ik super.
Het springt er echt uit tussen de andere spellen.
Vond je dit een prettig interview?
Ja, het was zeker een prettig interview. Het was ook zeer aangenaam jullie te hebben ontmoet op Boardgame Connect!