Dragon Roll Adventure, het spel van Robin Bogaerts
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik ben Robin 29 jaar, samen met delievde van m'n leven Amber waarmee ik samen een dochter Mila 2,5 jaar heb. Eigenaar van 2 katten die zich niet altijd netjes gedragen, maar ja het zijn katten wat wil je. We zijn pas verhuisd naar Hasselt (BE). Ik ben develop customer service medewerker bij Puntoo (Cloud software modules) en daarnaast run ik een webwinkel fantasyworld.be waar we bordspellen en toch en nog veel meer op verkopen.
Dat klinkt allemaal erg druk. Kom je zelf nog wel eens aan spelen toe?
Jazeker! Zelf speel ik ook al wel eens graag een spelletje en zijn mijn favoriete games Skull King, Potion Explosion en Casting Shadows. Ook speel ik regelmatig Magic The Gathering en tegenwoordig ook Lorcana.
Dat klink als nóg drukker
En tegenwoordig houd ik me dus ook bezig met het designen van spellen, zoals nu mijn eerste spel Dragon Roll Adventure. Ondertussen worden nog 2 andere ideeën ook steeds concreter. Ik vind het heel leuk om op deze manier creatief bezig te zijn, alleen heb ik er jammer genoeg niet altijd de tijd voor die ik er in wil steken. Mijn droom is ooit een fysieke spellenwinkel te hebben waar we een magische een avontuurlijke sfeer kunnen creëren.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Dragon Roll Adventure is een leuk en avontuurlijk spel. Waarbij je als eerste 4 draken moet proberen vangen. Je kan elkaar helpen of dwars zitten maar uiteindelijk kan er maar één speler winnen.
Wat voor soort spel is het?
Met Dragen Roll Adventure mik ik vooral op gezinnen met kinderen vanaf 8 a 10 jaar en i het leuk als opener van een spelletjes avond. Omdat het luchtig is en simpel te spelen. Het is een spel voor gezinnen of als opener van een spelletjes avond. Je maakt gebruik van actiepunten tijdens je beurt, je kan kaarten nemen stappen zetten draken vangen of stelen. Draken vang je door met dobbelstenen te werpen en het juiste aantal of hoger te gooien.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Dat het luchtig is en snel speelt vind ik persoonlijk. En voornamelijk dat je soms met wat geluk ook kunt winnen
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Voorlopig nog geen, we kijken momenteel rond.
Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
Je kan het prototype aanschaffen aan 29,99 de uiteindelijke retail prijs zal ongeveer 34,99 worden
Vind je dat een goede prijs? Is het dit waard?
Ik vind van wel, je hebt de vrijheid om je spelbord te kiezen en je kan er uren plezier met hebben. Het plan is ook om duurzame materialen te gaan gebruiken waardoor de productie nu eenmaal meer gaat kosten.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Een jaar of twee geleden, de trigger is eigenlijk heel stom geweest. Ik stond wekelijks op een markt ergens in de Stille Kempen maar vanwege een wijziging in het marktreglement mocht ik er niet meer staan. Maar als ik zelf een product zou maken en verkopen mocht het wel en toen dacht ik in mezelf ik heb altijd al zelf een bordspel willen maken, dit is het moment.
Het kwam dus eigenlijk als een teken van de Heere
Hoe bedoel je dat?
Dat is iets dat wij in Nederland zeggen wanneer wij de Hand van God herkennen in iets dat lijkt op een kans
Oh...
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Powerpoint was en is mijn beste vriend, ik heb heel het spel voor een eerste keer gedesigned in Powerpoint. Na enkele keren playtesten hebben we door gebruik van Envato Elements (stock images) dan toch het spel een leuke look and feel gegeven. Dit gaf het playtesten ook een boost. Ik moet wel zeggen dat dit een beetje een Lucky Shot was, eigenlijk zat het spel er bijna meteen pal op. Er zijn nog steeds wat grijze zones die er uit moeten maar daarvoor blijven we continu playtesten en meeningen vragen
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Een vriend van me heeft een kleine drukkerij en hem heb ik hulp gevraagd samen met zijn grafisch designer om het eerste prototype te maken. En dit is nog wat gefintuned tot wat hier nu ligt. Verder heb ik ook al een keer op spellenfestival in Genk gestaan om te playtesten. Ook heb ik enkele exemplaren uitgedeeld om zo feedback te verkrijgen, en grotendeels komen hier heel positieve reacties op.
Ik ben er ook heel positief over hoor. Het ziet er schitterend uit.
Vind je?
Ja, dat vind ik oprecht!
Kun je wat specifieker zijn... wat vind je het mooist?
Ik denk dat het speelbord geweldig gelukt is. De kleuren zijn geweldig mooi.
Dat vinden wij ook.
Maar laten we verder gaan. Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Best wel, de wereld is niet nieuw voor mij aangezien ik zelf een webwinkel heb maar toch is het een beetje zoeken om in contact te komen met de juiste mensen. Eigenlijk een evenement zoals boardgame connect had ik nodig. Al twijfel ik zelf wel om het al dan niet op kickstarter te plaatsen maar eerst wil ik nog opzoek naar een leuke designer voor het spel, want het ziet er wel leuk uit maar toch wil ik de designs door een professional laten maken.
Die uitgever gaat het produceren... heb je in dat proces nog contact of invloed op hoe het er uit gaat zien?
Voorlopig heb ik enkel contact gehad met Cartamundi en enkele andere gewone drukkerijen maar ik wacht nog even af.
Cartamundi... dan noem je er wel een.
Ze zijn hier vandaag ook
Ja, ik heb vanmorgen een lezing gehoord van Stijn van Kerckhove
Dat is mijn contact daar
Laten we er van uitgan dat het uiteindelijk allemaal gaat volgens jouw plan. Het spel is klaar en de dozen liggen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Als dat er van komt zal ik zeker gepassioneerd iedereen vertellen over het spel en het zelf ook gaan demonstreren en verkopen
In welke landen (en talen) is je spel inmiddels uitgebracht?
Voorlopig enkel Nederlands maar we proberen het spel taalonafhankelijk te maken
Ben je met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Zeker, de uitbreidingsmogelijkheden van dragon roll adventure zijn eindeloos, nieuwe draken en biomes, verhaallijn etc. Maar ook denk ik al verder aan 2 nieuwe cardgames die ik in gedachten heb, maar dat houd ik liever nog even geheim.
Ben je dan full-time professioneel spellenbedenker?
Voorlopig nog niet maar mocht ik ooit een aanbieding krijgen zal ik deze zeker niet afslaan. Maar zoals het nu gaat vond ik het ook al leuk. Ik zou er alleen iets meer tijd aan willen spenderen
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Geen, fouten moet je maken om tot een goed resultaat te komen. De enigste jammere vind ik dat het wat blijven liggen is. Jets pel is namelijk amper nog gewijzigd het afgelopen half jaar maar het is heel druk geweest
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Ik heb geen specifieke spellenmakers die ik bewonder. Ik probeer vooral mijn eigen ding te doen zonder te veel beïnvloed te worden door andere games
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Ik ken er geen bij naam maar petje af voor alle lorcana illustratoren momenteel, zij maken echt mooie dingen. Verder vind ik alle boardgames meestal er wel leuk uitzien
Vond je dit een prettig interview?
Zeer prettig.
Ik eigenlijk ook wel. Zou je het leuk vinden wanneer we je spel op de redactie van Bordpelwereld playtesten en er een review over schrijven?
Dat zou heel tof zijn!
Staat het al op Board Game Geek?
Nee, nog niet
Daar ligt dan nog wel wat werk voor je
Ik ga er mee aan de slag