Den Haag
Ma - Zo: 10:00 - 21:00

Recovery, het spel van Lotte Verheul

Lotte1Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!:
Ik ben woonachtig in Gouda samen met mijn lieve vriendin (die ook van spellen houdt!). Ik ben werkzaam in de duurzame bouw en ben eigenlijk altijd wel spelletjesfanaat geweest. Afgelopen jaren heeft dat door een periode van herstel een stroomversnelling meegemaakt. Ik ben begonnen met bordspellen reviewen op @lotte_speelt, aangenomen als jurylid van de Nederlandse Spellenprijs en ben hard bezig geweest met het ontwerpen van mijn eigen spel, Recovery.

Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Recovery gaat over herstel. Tijdens mijn eigen herstel worstelde ik met het contact leggen over waar ik doorheen ging en heel intrinsiek begon ik te ontwerpen aan een spel waarbij de spelers op een speelse manier bezig zijn met de zoektocht naar herstel. Vrij snel was ik compleet gegrepen door dit concept en werd het heel belangrijk voor me om aan dit spel werkelijkheid te maken. Het voelde (en voelt!) als een manier om mezelf zichtbaar te maken en de wereld deelgenoot te maken van mijn reis en de reis van anderen die dergelijk proces doormaken of doorgemaakt hebben.

Wat voor soort spel is het?
Recovery is een 1-4 speler workerplacement spel waarbij spelers dagen van herstel doorlopen in een ochtend-, dag- en nachtfase.
In de ochtendfase geven spelers aan hoe lang hun ochtendritueel is, wat de beurtvolgorde bepaalt die dag.
Tijdens de dagfase besteden spelers tijd (de 'werkers') en energie aan verschillende acties gedurende de dag om uiteindelijk een goede balans te creeren tussen je inzicht en de hoeveelheid klachten aan het einde van het spel.
Een groot deel van deze acties bestaat uit het uitvoeren van 'ideeen' (ideekaarten) waarmee de speler energie verkrijgt, klachten verliest, inzicht wint op het inzichtspoor of meer nieuwe ideeen opdoet. Tevens is het bezoeken van zorgprofessionals aan te raden, want deze stellen (via zorgkaarten) combinaties van ideeen voor waardoor het uiteindelijk meer zal opleveren. Werk zal later in het herstelproces interessant worden, gezien hier toch altijd een kanselement in verborgen zit.
Tijdens de nachtfase nemen spelers hun nachtrust van het inzichtspoor. Inzicht is nodig om de ochtend weer vol energie en ideeen te beginnen!
Na 10 dagen, of als een speler an het einde van de beurt 0 klachten heeft eindigt het spel en tellen spelers de punten op.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Het thema van Recovery is momenteel zeer relevant, met long COVID, burnouts en andere chronische ziekten die steeds meer naar het licht komen. Het thema is diep verweven in de spelmechanieken en uiteindelijk zal de speler door het spelen van het spel kennis opdoen over herstel.

Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Het spel is nog niet uitgegeven. Ik ben achter de schermen hard bezig om dit spel uit te brengen en ben met verschillende partijen hierover in gesprek.

Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
Recovery is nog niet te koop. Hou het in de gaten, hopelijk duurt dat niet al te lang meer ;)

Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Tijdens mijn masterstudie heb ik samen met een groep een serious game ontwikkeld over duurzame oplossingen op woningniveau. Een aantal jaren daarna heb ik helaas een behoorlijke tijd moeten herstellen, waarin mijn liefde voor bordspellen en het ontwerpen van bordspellen weer helemaal aangezwengeld werd. Ik startte mijn Instagram @lotte_speelt en begon na veel onderzoek dus ook met het ontwerpen van mijn eigen bordspel.

Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Ontwerpen is altijd al een rode draad in mijn leven geweest, met mijn studie bouwkunde, mijn grafisch ontwerp passie en mijn oplossingsgerichte systeemdenken. Ik hou ervan om systemen zo efficient mogelijk te maken, losse eindjes zo mooi mogelijk aan elkaar te verbinden. Ik had een duidelijke missie en vanuit mijn ontwerp ervaring heb ik deze missie neergezet als concept, waar alle ontwerpkeuzes naar teruggrepen. Daarnaast heb ik veel onderzoek gedaan naar hoe bordspeldesign nou eigenlijk werkt door het lezen van boeken, praten met designers, kijken naar Youtube filmpjes en ook gewoon veel doen! Alles om mij heen werd op gegeven moment inspiratie, het ontwerp ging een aantal malen over de kop maar ik voelde dat het steeds tastbaarder werd. Het was echt een geweldig proces waar ik enorm veel van heb geleerd. En het mooie is, het is nog niet klaar!

Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Zeker weten! Er is bijna niemand wie ik er niet mee heb vermoeid, al was het enkel in verhalen haha. Het fijne is dat ik veel mensen in mijn directe omgeving heb met verschillende achtergronden. Ik heb natuurlijk wat diehard gamevrienden, wat technische studiegenoten, maar ook mensen die nooit spellen spelen of wat vrienden en familie werkzaam in de zorg. Daarnaast heb ik via mijn Instagram met een aantal connecties blind geplaytest via Tabletopia, dat gaf ook heel andere feedback. Het is zo ontzettend leerzaam om met veel mensen te testen, zo zie je dingen die je zelf nooit zou kunnen zien!

Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Best wel!

Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Recovery ontleent zich voor een aantal prachtige uitbreidingen! Allereerst was ik alles tegelijkertijd aan het integreren, totdat ik ineens merkte dat het niet meer bij de basis hoorde. En toen viel het kwartje, in zijn essentie is dit spel klaar. Vanaf toen ben ik bezig gegaan met het perfectioneren van wat er lag. Mijn uitbreiding-ideeen zijn allemaal in een lade genaamd 'uitbreidingen' gestopt! To be continued...

Zijn er andere spellenmakers die je bewonderd en waarom?
Ik bewonder spellenmakers die meerdere spellen per jaar of zelfs tegelijkertijd uitbrengen. Dat past niet zo goed bij mij. Ik ben zo precies en als ik ergens mee bezig ben wordt ik daar volledig door in beslag genomen.

Vond je dit een prettig interview?
Zeker weten, ontzettend leuk om hier aan mee te mogen doen en meerdere interviews terug te lezen van anderen. Iedereen heeft echt z'n eigen verhaal, dat vind ik zo mooi!

Heb je misschien foto's? In ieder geval een van jezelf. Foto'suit het ontwikkelingsproces, schetsen, afgekeurde versies? Het zou leuk zijn om die er bij te plaatsen.


Over deze website

Bordspelwereld geeft informatie over het verzamelen en spelen van bordspellen. De blogs worden ook geplaatst op de Facebookpagina Bordspelwereld. Je vindt hier ook blogs die eerder zijn geplaatst in andere groepen.

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.