Trinity, het spel van Lucky Bastard
We ontmoeten elkaar op een terras aan de markt in Peer, tijdens het bijzonder leuke evenement Peer Speelt.
Inwoners van Peer lopen verbaasd rond en mopperen dat het centrum voor deze onzin autovrij is gemaakt en dat hun gedroomde parkeerplek onbereikbaar was.
Het is - kortom - een gezellige boel. Goedenmorgen!
Dag Dick, ook jij een goedenmorgen!
Het is een schitterende dag, vind je niet?
Dat is het, inderdaad, en de koffie is ook uitstekend. Zullen we er nog een nemen? Dat is een strak plan.
Waar is mevrouw Verschuur eigenlijk?
Ah, die loopt ergens tussen het andere voetvolk, met Bella, onze hond
Ah, leuk. Dan zien we die ook eindelijk eens.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen Tot het ze, opeens, toont in hun hoge staat.
Wat bedoel je?
Dat zijn regels van Bloem, mijn lievelingsdichter. Jullie hebben Guido Gezelle en Emiel Hullebroeck
Aha. Ik ben meer van Arno Hintjes en Stef Kamil Carles
Zullen we maar eens beginnen?
Ja, graag.
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ondanks dat ik me als Lucky Bastard in de kijker zet, ben ik zeer beschermend wat mijn privacy betreft. Wat ik wel wil vertellen: Ik woon in Belgisch Limburg en ik werk in een kwaliteitslabo. Het bijzondere eraan is dat ik 's nachts werk, in de weekends dus ik leef in een zeer atypisch weekritme. Dit geef me wel ruimte voor bezig te zijn met spellen spelen aan de lopende band (zo'n 50-100/maand) en filmpjes opnemen en verwerken. Spellen ontwerpen heeft nog geen vaste plaats in mijn leven maar daar hoop ik iets aan te veranderen want ik barst van ideeën! Andere hobbies komen en gaan maar bordspellen blijft bestaan! Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Holy Trinity is een kaartspel waarbij iedere speler start met dezelfde 10 karakters en in de loop van 3 ronden trachten ze zoveel mogelijk buit te verzamelen door deze tegen elkander uit te spelen. Telkens wint het sterkste karakter maar eerst mag het zwakste karakter zijn speciaal effect uitvoeren wat een kettingreactie aan effecten kan teweeg brengen die roet in het eten kan strooien!
Wat voor soort spel is het?
Een kaartspel waarbij het geluk enkel komt van de interactie tussen spelers. Je tracht te anticiperen wat je tegenstanders gaan doen. Ieder start met gelijke wapens maar wie haalt er het meeste uit? Dat vind ik interessant.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Het spel wordt vaker vergeleken met love letter al was dat niet de inspiratiebron. Het verschilt daarvan doordat alle spelers dezelfde kaarten krijgen dus dezelfde kansen want je mag iedere kaart slechts éénmaal spelen. Het is niet veel moeilijker dan love letter maar de mogelijkheden zijn wel 10x zo groot!
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Het prototype is in de laatste fase maar de uitgever is nog niet bepaald.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Jaren geleden ondertussen. Het spel Brave rats, misschien niet toevallig van de maker van Love Letter, heeft mij getriggerd. Je kan dat spel enkel met 2 spelen en dat is volgens mij het grootste minpunt. Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces.
Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Als ik me goed herinner, zijn de eerste karakters daarna op de trein ontstaan: De kikker, de heks en de prinses! De effecten hiervan zijn haast ongewijzigd gebleven in de loop van het ontwikkelingsproces. De kikker kan een kus krijgen van de prinses en veranderen in een prins. De heks kan dan weer iemand betoveren in een kikker.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Eerst test ik mijn prototypes in huiselijke sfeer. Daarna spellenclubs, beurzen. Uiteindelijk wil je het spel blind testen waarbij mensen het zelf uitvogelen hoe het werkt op basis van de spelregels.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Het is vooral lastig om uit te zoeken welke de geschikte uitgever is en of het in diens plannen past. Op beurzen heb ik al feedback gekregen van uitgevers en dat heeft er toe geleid dat ik sommige effecten meer verstaanbaar voor de massa heb gemaakt.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Ook al is het spel nog niet uitgegeven, ik heb ontwerpruimte gecreëerd waarbinnen het mogelijk is om uitbreidingen te maken met nieuwe karakters die nieuwe effecten toevoegen aan het spel. Ik heb al wat dingen getest en dat was allemaal veelbelovend voor de herspeelbaarheid maar de focus ligt nu natuurlijk op het basisspel afronden.
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Nee. Sowieso heb ik naast het ontwerpen nog de andere passie om met mijn youtube-kanaal zoveel mogelijk mensen te helpen spelregels te ontrafelen of mensen in contact te brengen met spellen die ze nog niet kennen. Dat wil ik ook graag blijven doen natuurlijk!
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Ik denk dat je fouten moet maken om bij te leren. Er bestaat nu éénmaal geen kant en klare formule om een spel te ontwerpen. Iedere poging, iedere playtest leert je nieuwe dingen. Op papier kan iets bijzonder goed werken maar het kan uit elkaar vallen van zodra je het test. De fout die ik vooral maak is niet voldoende tijd voorzien om met ontwerpen bezig te zijn. Ik moet mezelf meer deadlines geven om sneller vooruitgang te boeken.
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Mijn favoriete ontwerper is Rüdiger Dorn: Karuba, Istanbul, Las Vegas, Luxor, Runestones,...
Ik denk dat zijn spellen heel divers zijn er zijn 2 dingen die steeds terugkomen: Er zit nooit iets teveel in zijn spellen en er zit altijd iets in dat aanvoelt als een originele frisse wind!
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Absoluut, van velen. Je kan daarvoor de top 10 op mijn kanaal bekijken ;-)
Maar bij deze vraag wil ik natuurlijk ook de illustratoren van Holy Trinity in de kijker zetten want zijn hebben mijn visie voor het spel prachtig kunnen realiseren. Vanzelfsprekend ben ik fan van Lily Yao Lu en Claudia (https://www.starsandcastles.be/)
Wil je verder nog iets kwijt. Ben ik iets vergeten te vragen?
Wel, mijn Holy Trinity Facebook pagina kan nog wat volgers gebruiken en misschien zie je daar nog wel een bekende kop verschijnen ;-)
https://www.facebook.com/HolyTrinitySpel
Vond je dit een prettig interview?
Absoluut!
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig in een spelletje.
Oh, dat kan! Daar loopt mevrouw Verschuur, met Bas Nox. Misschien doen ze mee.
Bas Nox? Ja, Bas Nox, ken je die?
Of ik Bas Nox ken? Man dat is een beroemdheid in Vlaanderen!
Oh, in Nederland is hij een hele gewone jongen hoor, maar wel reuze sympathiek. Een beetje verlegen zelfs en ook heel bescheiden.
En de andere mevrouw die daar bij is, is dat de moeder van Bas Nox?
Doe niet zo gek. Dat is Frau Prüser, Ik hoop voor je dat dit een grapje was.
Kun je hen roepen alsjeblieft? En zo kon het gebeuren dat we even later met vier aan een tafeltje zaten voor een spannend spelletje Holy Trinity. Dat bleek een heel verrassend spel met leuke moves en onverwachte twists. We werden ingemaakt door mevr. Verschuur - met boter en suiker - waarmee maar weer opnieuw bewezen werd dat Bas Nox eigenlijk een doodgewone jongen is.