The Huntsman Society, het spel van Martijn Brouns
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik ben 39 jaar en woon samen met Wendy en onze 5 jarige zoon in 's-Gravendeel. Ik ben veel werkzaam in de start-up wereld. Vaak als co-founder, ook ben ik graag bezig met storytelling en in te huren als scriptschrijver. In mijn vrije tijd kan ik heerlijk bezig zijn met mijn stripboeken verzameling of samen Lego bouwen met mijn zoontje.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
The Huntsman Society is een fantastisch kaartspel. Je bent lid van een gezelschap van schattenjagers. Het doel van het spel is om de beste schatgraver van de sociëteit te worden door zoveel mogelijk waardevolle schatten te vinden. Degene die dit lukt, krijgt naast de eeuwige roem zijn portret opgehangen in de hal van de Sociëteit, de grootste eer die er bestaat. Je speelt het door de juiste kaarten bij elkaar te verzamelen zoals reisgenoten, benodigdheden en vervoersmiddelen en vervolgens naar een locatie op reis te gaan. Onderweg kunnen jij en je tegenspeler(s) event-kaarten spelen om de zoektocht gemakkelijker of moeilijker te maken.
Wat voor soort spel is het?
Het is een deckbuilding competitive storytelling cardgame, dat wil zoveel zeggen als dat je de juiste kaarten bij elkaar moet verzamelen om een missie succesvol te kunnen spelen. Omdat je het spel hardop speelt ontstaan er allerlei verhalen en avonturen.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Deckbuilding cardgames zoals Magic zijn best moeilijk om te leren, onze instap is heel laag, met een half uurtje spelen heeft iedereen het spel wel door. Omdat je met 1 set kaarten speelt is het ook niet zo dat iemand die meer geïnvesteerd heeft in zijn kaartjes zoals bij andere trading card games al een enorm voordeel heeft. Het is uitgegeven bij welke uitgever?
We hebben het onder eigen label uitgegeven, dat is Hit en Run Media Productions, daar doe ik normaliter mijn video producties in.
Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
Jahoor, we staan nu op Kickstarter met een vanaf €24,95 prijs, na de Kickstarter campagne kun je het via onze eigen www.thehuntsmansociety.com kopen en hopelijk ook gewoon via je eigen spelletjes winkel.
Vind je dat een goede prijs? Is het dit waard?
Qua werk en materiaal wat erin zit zeker, maar het liefst zou ik het gewoon gratis aan iedereen uitdelen, zodat zoveel mogelijk mensen er net zoveel pret aan kunnen beleven als ik.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Ik ging op een ochtend een kopje koffie drinken op een terras in Rotterdam, ik heb altijd mijn notitieboekje bij me en toen schoot dit idee in mijn hoofd. Binnen een half uur stond de outline qua gameplay op papier. Daarna heb ik mijn partner in crime Liza Koster gebeld en het gepitched, zij is veel meer van de spelletjes dan ik en ze gaf aan het zeker te willen spelen. Toen heb ik haar gevraagd of ze mee wilde helpen het te maken en zo zijn we er samen verder ingedoken.
Mijn vader zei laatst dat het spel al veel langer in de maak was, namelijk vanaf het moment dat ik iedere aflevering van de Ducktales op videoband opnam en eindeloos terugkeek. Ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft, toen is mijn liefde voor avontuurlijke verhalen zeker begonnen.
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Ik heb altijd een Moleskine boekje bij me, waar ik ideeën en aantekeningen in opschrijf. Als iets echt blijft hangen dan merk ik dat mijn fantasie het niet meer loslaat en dat ik er maar over wil blijven praten. Dat is het moment om verder te gaan schetsen en te kijken of andere mensen me kunnen en willen helpen. Door er een gezamenlijk project van te maken wordt iets veel beter dan als je het alleen zou doen. Het is ook veel leuker om iets samen te maken. Voor de Huntsman hadden we heel veel disciplines nodig op het gebied van vormgeving en drukken.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Ja absoluut, door er een gezamenlijk project van te maken wordt iets veel beter dan als je het alleen zou doen. Het is ook veel leuker om iets samen te maken. Zodra het kaartspel er als proefversie lag zijn Liza en ik met heel veel mensen gaan proefspelen en hebben goed geobserveerd hoe mensen speelde, of er onduidelijkheden waren en vooral ook waar ze om moesten lachen, humor is heel belangrijk in het spel.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Ik had al goede contacten met een creatieve drukkerij (Create+) in Almere die me graag wilde helpen, dus dat was snel geregeld. Qua distributie is het nog wel flink zoeken.
Die uitgever gaat het produceren... heb je in dat proces nog contact of invloed op hoe het er uit gaat zien?
Ja absoluut, dat is wel een belangrijk moment om als spelmaker erg betrokken te zijn. Het hele gevoel rondom je spel kan daardoor beter of juist slechter worden. Je moet echt zorgen dat je zoveel mogelijk mee mag en kunt denken over de materialen die gebruikt worden, maar bijvoorbeeld ook over hoe het verpakt wordt. We wilde voor de Huntsman zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal gebruiken en ook de speelkaarten zijn van FSC keurmerk papier gemaakt.
Uiteindelijk is het spel klaar en liggen de dozen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Ik probeer zoveel mogelijk marketing voor het spel te doen, ik wil echt heel graag dat mensen er kennis van nemen en het spelen. Daarnaast ben ik vooral bezig om na te denken over mogelijke uitbreidingen. Mijn hoofd loopt over van de ideeën en mogelijkheden, ik zeg altijd we hebben niet alleen een spel gemaakt maar ook een complete wereld.
In welke landen (en talen) is je spel inmiddels uitgebracht?
We hebben het spel in het Engels uitgebracht. Via Kickstarter zie ik dat het in ieder geval straks al op vier continenten gespeeld gaat worden. Ik hoop het later ook in andere talen uit te mogen brengen, dat zou echt super tof zijn.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Met de basisset kun je al heel veel avonturen spelen maar we hopen in de nabije toekomst er ook een een Trade card game (TCG) van te maken zodat je continu nieuwe verhaal elementen aan je spel toe kunt voegen. We hebben ook nog super veel coole art die we willen maken, dus ik hoop echt dat we nog heel veel kaartjes voor onze spelers mogen maken. Naast de Huntsman Society ben ik ook druk in de weer met Frommees, dit is een rondreizend muntje wat mensen aan elkaar door kunnen geven en wat je over de wereld kunt volgen. Het is heel iets anders maar wat mij betreft net zo avontuurlijk.
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Nog niet, maar ik hoop me ooit op een dag zeker zo te mogen noemen!
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Ik zou sneller prototypen en feedback verzamelen. Hoe dichter je tegen een release aanzit hoe moeilijker het wordt om nog dingen aan te passen. Inzichten komen door mensen er mee te laten spelen, dus hoe eerder je gevoel krijgt bij de beleving van anderen hoe effectiever je kunt zijn.
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Ik zou echt graag een keer een hapje eten met Will Wright, de bedenker van Sim City en The Sims. Door als kind zijn simulatie spelletjes te spelen heb ik super veel geleerd over de maatschappij en menselijke verhoudingen. Oja en ook dat je altijd moet kijken of er een trappetje in het zwembad zit voordat je erin springt.
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Ik ben echt een stripboeken fan en er zijn heel veel illustratoren waar ik tegenop kijk. In Nederland zijn dat mensen als Piet Wijn, Thé Tjong-Khing, Jan Kruis, Marten Toonder, Eric Heuvel en Joost Swarte. Internationaal bijvoorbeeld Willy Lambil, Bruno Gazotti en Janry. Voor het spel hebben we ons vooral laten inspireren door de oude meesters zoals Vermeer en Caravaggio
Wil je verder nog iets kwijt. Ben ik iets vergeten te vragen?
Wat mijn favoriete karakter in The Huntsman Society is? Dat is Thibaltius de Groot, de tijger die ook op de cover van het spel staat, dat is niet toevallig ;) Hij is echt mijn favoriete avonturierVond je dit een prettig interview?
Zeker heel tof om leuk om er zo over te mogen vertellen.
Heb je misschien foto's? In ieder geval een van jezelf. Foto'suit het ontwikkelingsproces, schetsen, afgekeurde versies? Het zou leuk zijn om die er bij te plaatsen.