Mini Dungeon, het spel van Mike de Greef
Hallo Mike!
Hallo Dick.
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik heb een lieve vriendin Marianne die je vaak met mij op beurzen ziet, al speelt ze zelf geen bordspelen, best grappig. We hebben bewust gekozen geen kinderen te hebben zo kan ik al mijn liefde geven aan mijn neefjes en nichtje.
Komt Marianne dan niets te kort?
Amai, Ze klaagt niet.
Echt niet?
Nee. Ik heb het tenminste nog nooit gehoord.
Ik vind haar wel erg mooi.
Wie?
Marianne
Oh, ja, die is ook heel mooi!
Maar we hadden het over je neefjes en nichtjes...
Ja, mijn grootste schatten. Ik woon in het rustige Bredene, aan de Belgische kust waar het rustig vertoeven is. Naast boardgames kan je me vaak vinden op het tennisterrein of op een gezellig terrasje. Ook pikken we regelmatig een filmpje mee. Een bezoekje in de musea is ook niet vreemd voor ons...
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
In Mini Dungeon ga je met één van de 8 facties(ridders, goblins, tovenaars, slijmmonsters...) vechten voor mysterieuze schatten in de diepe dungeon. Elk van hen bezit hun specifieke krachten/magie om hun doel te bereiken!
Wat voor soort spel is het?
Mini Dungeon is een fast, fun en easy deckbuilder die op een grid wordt gespeeld. Het is een uniek spel waar je ongeveer een 15 minuten spelplezier mee hebt. Een duel voor twee spelers. Een puzzelwerk. Je kan het spelen van 8 jaar tot 99 jaar.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Het is een unieke deckbuilder...
Maar elke deckbuilder is toch uniek?
Je moet me uit laten spreken. Het is een unieke deckbuilder waar je de kaarten zelf op een grid plaatst. Dat is iets wat ik nog niet gezien heb tot heden ;) Dus kan ik momenteel moeilijk vergelijken met andere spellen. Ja je moet het eens spelen en mss kan je me hierbij helpen ;)
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
Het spel is nog in ontwikkeling, de mechanic is volgens mij al af maar er moet wel nog wat balans gezocht worden tussen de verschillende karakters.
Komt Marianne er in voor?
Nee.
Jammer.
Zal ik haar vragen?
Dat is een goed idee! Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Het spel is eigenlijk begonnen op basis van een droom die ik had. Die nacht heb ik alles vlug genoteerd op een bladje. Ben blij dat ik dit gedaan heb ipv verder slapen ;) Daarna wou ik het maken zodat ik het met mijn neefje (6 jaar) zou kunnen spelen. Hij is mijn grootste fan ;)
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Ik heb geleerd mijn idee sneller op tafel te brengen onder vrienden. Dan luister ik goed naar hun feedback. Probeer dan de bijhorende problemen op te lossen of bepaalde zaken te wijzigen. En dit herhaal ik dan heel veel. Ik bewaar alles goed in een excel file en maak gebruik van nan-deck om snel mijn kaarten te ontwikkelen. Ook ben ik redelijk snel bezig met het ontwerp wat visueel aantrekkelijk te maken. Zodat het wat aangenamer is spelen.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Ja ik heb veel hulp van mede-designers en vrienden. Een harde kern van heel goede vrienden die tijd voor me maken een onafgewerkt spel te spelen. En ik ben hun daar zeer dankbaar voor! Merci gasten! ;) Ook ga ik naar beurzen op daar mijn prototype te testen met de bezoekers.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Ja dat is een lange zoektocht, zeker de eerste keer. Na een tijdje heb je meer contacten dan loopt het wat vlotter. Het is in mijn ogen belangrijk dat je eerst wat huiswerk maakt en naar de gepaste uitgever gaat. Een spel die in hun gamma past en niet 100 verschillende uitgevers aanschrijft.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Ik heb wel al enkele nieuwe karakters in mijn achterhoofd, zoals zombies, vikingen, vampieren... maar dat moet nog uitgewerkt worden. Ik zou Marianne ook toevoegen.
Ik zal haar vragen. Echt!
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Ik zou het sneller op tafel brengen en met meer verschillende mensen spelen. Ook zou ik meer durven bepaalde zaken uit het spel te schrappen. Iets zeer meer éénvoudig maken. Less is more is ook één van mijn levensmotto's dus dat ook toepassen in het maken van een spel.
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Ja ik heb veel bewondering voor Thomas Snauwaert, in mijn ogen een gedreven, talentvolle ontwerper die o.a. het succesvolle spel The Warp heeft gemaakt. Hij heeft mij en vele andere ontwerpers al op vele gebieden geholpen. Ondertussen zijn we goede vrienden geworden.
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Er zijn veel spellen die ik grafisch heel goed vind maar ééntje die uitschiet of die ik volg die is er (nog) niet.
Wil je verder nog iets kwijt. Ben ik iets vergeten te vragen?
Wat mijn motivatie is om spellen te maken ;) Mijn creatief uitleven, nieuwe zaken ontdekken, samenwerken en mensen gelukkig maken met mijn eigen creatie.
Vond je dit een prettig interview?
Ja bedankt voor het interview. Hopelijk zien we elkaar binnenkort nog eens op een beurs!