My Tower Is Bigger Than Yours, het spel van Teun Alblas
Hallo Teun, Goedenmiddag
Hallo Dick
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Mijn naam is Teun Alblas, ik woon in een gezellig Limburgs dorp met mijn vriendin en onze 2 konijnen. In het dagelijks leven ben ik coördinator van een maatschappelijk sportprogramma. We bieden gratis voetbal, basketbal en honkbal trainingen aan voor de jeugd die het echt nodig hebben. Naast bordspellen ontwerpen ben ik lid van het Historisch Schermgilde Limburg, waar we elkaar te lijf gaan met langzwaarden, rapieren, dolken en poleaxes.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
My Tower Is Bigger Than Yours is een competitief spel voor 2-4 spelers. Je bent een kleine koning of koningin die de grootste toren ter wereld wilt bouwen. Je doet er alles aan om jouw toren de grootste te maken, zelfs het saboteren van andermans toren.
Saboteren?
Jazeker!
Wat een nare gedachte!
Er vallen geen slachtoffers
Wat voor soort spel is het?
Het is een deckbuilder en een towerbuilder.
Een towerbuilder... dan zou zomaar een nieuwe categorie in het bordspeluniversum kunnen worden, Teun
Ik zou dat wel heel erg leuk vinden!
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
In elke deckbuilder begin je met zwakke kaarten en koop je sterkere kaarten waardoor je deck beter wordt. Soms kun je ook een aantal zwakke kaarten verwijderen uit je deck. In dit spel kun je de zwakke kaarten uit je deck halen en in je toren bouwen. Zo ben je op 2 manieren goed bezig: je bent van je zwakke kaarten af en je toren wordt groter.
En verder?
Daarnaast heb je de mogelijkheid om de toren van een andere speler te bestoken met katapulten. Als je een kaart van zijn toren sloopt, mag je de inhoud van de kaart plunderen. Dat is weer een dubbel goed gevoel: je saboteert je tegenstander en je krijgt er een beloning voor. Je kunt invloed uitoefenen op je eigen deck en discard pile, maar ook op het deck en discard pile van jouw tegenstanders.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Tijdens het spelen van een deckbuilder wilde ik dat er meer interactie was en dat beurten sneller verliepen, waardoor er minder downtime is. Toen heb ik wat blanco kaarten meegenomen op vakantie naar Italië en ben ik aan de slag gegaan.
Naar Italië?
Ja, maar niet naar Pisa. Ik zag aan je ogen dat je die grap wilde maken
Die slag is u. Maar Teun...kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
In het begin wil ik zo snel mogelijk een speelbaar prototype hebben. Op blanco kaarten vul ik wat in met potlood en dan playtest ik het met vrienden. Op een gegeven moment print ik het uit zodat het playtesten prettiger wordt. Uiteindelijk playtest ik het vooral digitaal omdat je dan sneller iets kan aanpassen.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Vooral met vrienden fysiek en digitaal testen, met andere ontwerpers test ik het digitaal. Op een ontwerpersbijeenkomst in Beek heb ik het met andere ontwerpers gespeeld. Tijdens het Spellenfestival in Genk heb ik het met bezoekers getest en tijdens Boardgame Connect in Genk met andere ontwerpers.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Ik ben met veel andere spellen bezig, onder andere een spel over gieren die kadavers snacken in de woestijn en een spel waarin je een avocado op hardhandige wijze ondervraagt.
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Niet teveel tijd steken in fysieke prototypes, meteen digitaal beginnen. Eerst de basis ontwerpen, dan de details. Focussen op de primary gameplay loop, alles wat daar niet aan bijdraagt schrappen.
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Jamey Stegmaier van Stonemaier Games. Hij bekijkt alles vanuit een moreel en ethisch perspectief. Hij wil het juiste doen, ook al is dat financieel niet altijd de beste optie voor zijn bedrijf. Hij geeft heel veel aan de bordspel community zonder iets terug te verwachten.
Ik volg 'm ook