Rifuggio, het spel van Niels Pieterse
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ben afgestudeerd als dramaturg. Dat is iemand die schrijvers en regisseurs helpt bij de ontwikkeling van hun scripts voor film of theater. Heb in't verleden o.a. mee mogen werken aan een korte film genaamd "Sunset from a Rooftop" van Marinus Groothof, die een gouden kalf won en de Nederlandse inzending was voor de oscars. Best leuk natuurlijk ;)
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Menhirs dans le Brouillard (oftewel Menhirs in de Mist). Het is een tweespeler-spel waarbij je met meerdere hexagons een landschap opbouwt. De meeste hexagons tonen bomen, maar sommige een Menhir. Deze Menhirs dekken we af met andere hexagons met daarop Mist. Vervolgens gaan we om en om met de mist schuiven. Het spel is afgelopen als alle menhirs uit de mist zijn. Maar het is niet coöperatief. Alleen degene die de laatste menhir uit de mist haalt wint het spel.
Wat voor soort spel is het?
Het heeft een element van memory. Maar zeker ook ruimtelijk inzicht en strategie.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Tja er is niet echt iets vergelijkbaars.. het voelt voor mij een beetje als een kruising tussen vier op een rij en schaken.
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
NRPGames (dat ben ik zelf ;)
Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
yes het is te koop! het is momenteel nog 14,95 (in sommige winkels 15,95)
Vind je dat een goede prijs? Is het dit waard?
Ja dat is het zeker waard. In de toekomst zal het spel waarschijnlijk 19,95 worden. Maar dat komt omdat ik dan, bij de tweede druk, nog iets wil aanpassen. Deze aanpassing noem ik nu de Amsterdamse Variant. NB Via m'n website is een gratis hand-out te downloaden, die deze variant precies beschrijft. Als je dit doet, heb je verder geen ander materiaal nodig en kun je deze variant dus nu al spelen. :)
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Het spel is bedacht in 2013 tijdens een vakantie in Bretagne. Daar waren veel Menhirs en er was veel MistKun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Ik wist direct dat het iets met mist verschuiven/verplaatsen moest worden. En dat ik het spelbord flexibel wilde hebben. Zodat je elke keer een ander landschap bouwen kunt. Daarna was de grootste uitdaging hoe het bord zo te maken, dat het landschap bij het verplaatsen van de mist op z'n plek zou blijven liggen.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Zeker. Ik speel met vrienden maar ook op spellenbeurzen.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Nou dit maal niet, want ik heb het zelf uitgegeven. Maar bij m'n eerste spel Rifugio was dit wel een hele zoektocht. Dit proces in a nutshell: van 999 naar Duitsland, naar een auteurscontract, naar zelf uitgeven.
Die uitgever gaat het produceren... heb je in dat proces nog contact of invloed op hoe het er uit gaat zien?
Ja, want ik doe dus alles zelf. Dus eerst overleggen met de vormgever. Ik ben heel blij met Olivia De Troyer, die Menhirs heeft vormgegeven. En overleggen met NSF (de Nederlandse Spellenfabriek).
Uiteindelijk is het spel klaar en liggen de dozen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Nou dat in de winkels... daar moet ik dus ook zelf voor zorgen... dus.. mailen naar spellenspeciaalzaken, nabellen, langsgaan, spelletje spelen, spellen achterlaten, factuurtje sturen. En dan na ongeveer een halfjaartje weer eens bellen. Je kunt er maar druk mee zijn ;)
In welke landen (en talen) is je spel inmiddels uitgebracht?
Ik heb het spel direct in vier talen laten drukken: NL, EN, DU en FR. Het wordt hier momenteel in ongeveer 40 winkels verkocht. Er is een heel sympathieke Belgische distributeur genaamd Hydragames. En verder is er een website in Denemarken die de spellen verkoopt. En ik ben natuurlijk altijd opzoek naar anderen die het willen verkopen.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
De laatste tijd was ik vooral bezig met de tweede druk van het spel (zoals ik hierboven ook beschrijf) en met een Anniversary Edition van Rifugio, want de volgende keer dat die gedrukt wordt, rolt daarvan exemplaar 10.000 uit de fabriek. Daarnaast werk ik met 2 andere auteurs (Daan Kreek en Michiel de Wit) aan het spel Happy Hens. En zelf heb ik ook nog vele ideeën.
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Ja qua uren, ben ik wel full-time bedenker/uitgever, maar qua inkomen nog niet ;)
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
De eerste keer dat ik Rifugio uitgaf, had ik het nog niet in een doosje, maar in een ziplock zakje. Ik dacht toen nog: "Wat maakt het nu uit hoe het eruit ziet, als het spel maar goed is. Daar ben ik wel van teruggekomen."
Zijn er andere spellenmakers die je bewonderd en waarom?
Nou Klaus Teuber heeft met Catan de spellenwereld wel voorgoed veranderd. Dat vind ik knap. En hij heeft mij zeker ook beïnvloed. Maar de bedenker van het bordspel Shogun (uit de MB gamemaster series) zou ik ook nog wel eens willen ontmoeten. Dat spel heb ik in m'n studietijd echt heel veel gespeeld. En illustratoren, ben je fan van een van hen?
van Olivia De Troyer
Wil je verder nog iets kwijt. Ben ik iets vergeten te vragen?
Ik vind spellen leuk omdat ze me weghalen uit het alledaagse. En ik vind ze leuk als je er steeds beter in worden kunt. En als het mensen samenbrengt rond een bord. En als iedereen tot het eind aan toe nog wel een beetje kans heeft om te winnen.
Vond je dit een prettig interview?
ja
Heb je misschien foto's? In ieder geval een van jezelf. Foto'suit het ontwikkelingsproces, schetsen, afgekeurde versies? Het zou leuk zijn om die er bij te plaatsen.
Een foto van mij aan't doorrekenen wat alle strategische mogelijkheden zijn. En een schets van de deksel van het spel als door mij gemaakt. En een foto van mij met hoe het spel er uiteindelijk uitziet.