Mind Cycling, het spel van Philippe Scheinok
Hallo Philippe
Hallo Dick!
Ben je nerveus?
Ach, nee toch zeker! Mooi. Dan gaan we beginnen. De vragen zijn precies gelijk aan die van je collega's. Dus je hebt je kunnen voorbereiden.
Ah, is dat zo? Dat heb ik niet gedaan.
Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik ben getrouwd, ik heb 3 kinderen. Ik ben een leraar en gepassioneerd door fietsen. Ik kom oorspronkelijk uit Brussel maar woon aan de Belgische kust in Koksijde.
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Het is een innovatief bordspel over wielrennen, dat in tegenstelling tot alle bestaande spellen op de markt, geen ruimte laat voor toeval. Geen dobbelstenen en geen kaarten. En toch gaan wielrenners nog steeds vooruit.
Wat voor soort spel is het?
Het is een strategisch bordspel dat gespeeld wordt van 2 tot 6 spelers vanaf 10 jaar. De duur en lengte van de baan wordt in eerste instantie gekozen door de spelers. Een spel duurt tussen de 20 en 60 minuten.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Het is het enige wielerspel op de markt zonder dobbelstenen of kaarten dat geen ruimte laat voor toeval.
Het is uitgegeven bij welke uitgever?
De editie staat gepland voor oktober 2023 na een crowdfundingsactie
Is het nog steeds te koop? Wat is de prijs?
De prijs zal tussen de 40 en 45 euro liggen
Dat is stevig! Vind je dat een goede prijs? Is het dit waard?
In het Nederlands: Deze prijs werd bepaald op basis van enquêtes die werden uitgevoerd onder mensen die het spel hebben getest tijdens verschillende spellenfestivals.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Als kind speelde ik kleine wielrenners. Later speelde ik weer met mijn zoons. In die tijd gebruikten we dobbelstenen, maar omdat ik nooit een kans had op de dobbelstenen, verloor ik altijd. Dus besloot ik om dit spel te maken zonder dobbelstenen of kaarten en dus zonder toeval.
Zo'n prijs... en dan zelfs zonder dobbelstenen of kaarten. Dan moeten de andere onderdelen wel exceptioneel mooi zijn.
Dat zijn ze ook. Uitzonderlijk!
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Ik zit in de laatste fase voor de editie. Het uiteindelijke prototype vervaardigd.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Ik heb al honderden games gespeeld met mensen die het prototype hebben getest op de gamefestivals die ik in verschillende steden in Europa heb bijgewoond.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Ja, het is heel moeilijk. Aan de andere kant heb ik een distributeur gevonden die het spel in de Benelux gaat distribueren
Die uitgever gaat het produceren... heb je in dat proces nog contact of invloed op hoe het er uit gaat zien?
Ik zal zelf voor de productie zorgen
Uiteindelijk is het spel klaar en liggen de dozen in de winkels. Wat is jouw rol dan nog verder?
Ik zal mijn spel blijven promoten op sociale media en ik zal blijven deelnemen aan verschillende gamefestivals om mijn spel te promoten.
In welke landen (en talen) is je spel inmiddels uitgebracht?
Eerst in de Benelux, daarna in andere Europese landen.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Op dit moment niet. Mijn focus ligt volledig op het spel!
Ben je inmiddels full-time professioneel spellenbedenker?
Nee, ik zet mijn beroep als leraar voort.
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Mijn eerste prototype was veel te groot en onverkoopbaar
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
Ik ken er geen.
Niet één?
inderdaad: niet één!
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Ik ken er ook geen.
Ik ben verbaasd.
Is het echt?
Wil je verder nog iets kwijt. Ben ik iets vergeten te vragen?
Nee, dat denk ik niet.
Vond je dit een prettig interview?
Zeer goed interview. Je stelt scherpe vragen!