PizzaPunten, het spel van Seppe Van Ael
Dag Seppe, leuk dat je tijd hebt. Kun je iets over je zelf vertellen? Heb je bijvoorbeeld een relatie, kinderen, huisdieren? Hoe woon je? Wat doe je voor de kost? Heb je nog andere hobbies? Vertel, vertel, vertel!
Ik ben Seppe, 28 jaar en woon in Sint-Lenaarts (Brecht, België) samen met mijn vriendin Mirthe. Hoewel dit kleine dorpje je normaal niets zegt, is er toch een kleine kans op herkenning door de spellenbeurs Spelfaire. Dit is een kleinere en gezellige spellenbeurs die ik dan ook jaarlijks organiseer. Dit samen met spellenclub Spelfaire, wekelijkse afspraken om spellen te spelen en als host van de Everspel Podcast, is dit dan wel echt mijn voornaamste hobby. Voor de rest organiseer ik jaarlijks enkele platenbeurzen (voor vinylliefhebbers) en studeer ik sinds kort terug aan de hoge school voor leerkracht lager onderwijs.
Jeee... een druk baasje. Ik was dit jaar ook op jouw beurs
Oh ja? Wat vond je er van?
Heel verrassend. Ik ga volgend jaar weer.
Oh leuk!
Het spel waar we het vandaag over gaan hebben, Stel dat eens voor?
Pizza Points of Pizza Punten, over de naam ben ik nog niet 100 procent uit. Door middel van kaarten bouw je een piramide (pizza punt) waarin elke kaart een eigen manier van scoren vormt. Er zijn ook extra toppings te matchen in de hoeken van de kaarten. Wie de meeste toppings in duo's kan verzamelen mag als eerste een bonuskaart nemen die je pizza (hopelijk) meer munten laat scoren.
Wat voor soort spel is het?
Dit is een open draft spel. Je neemt kaarten van tafel en plaatst deze in je piramide. Denk maar aan spellen zoals sushi go, maar met meer uitdaging en kaarten die meer invloed hebben op elkaar.
Waarin verschilt jouw spel van soortgelijke (zelfde type) spellen?
Als eerste vormt de piramide een vorm waarop kaarten niet enkel links en recht invloed kunnen hebben, maar ook boven en onder. Pizza Punten is zeker geen moeilijk spel, maar je zal meer moeite moeten doen om hoge punten te halen tegenover andere draft of set collectie spellen. Dit doordat de kaarten zo anders zijn en geluk en tactiek niet ver van elkaar liggen. Ook de bonuskaarten zorgen letterlijk en figuurlijk voor de kers op de taart. Deze kunnen het verschil bepalen tussen winnen en verliezen.
Wanneer heb je het bedacht en wat heeft die eerste gedachte precies getriggerd?
Na enkele "gefaalde" pogingen om een werkend spel te ontwerpen heb ik samen met Mirthe, in de week na Spelfaire 2024, nog eens een poging gedaan tot startend bordspel ontwerper. Is het de "ervaring" of andere inzichten in spellen die een omme slag hebben veroorzaakt? In elk geval kwamen we samen op meerdere spellen uit waaraan we nu volop aan het werken zijn.
Kun je iets vertellen over het ontwikkelingsproces. Hoe gaat zoiets in zijn werk bij jou?
Van opleiding ben ik grafisch ontwerper. Hierdoor kan ik kaarten ontwerpen die niet gewoon met balpen geschreven zijn. Niet dat daar iets mis mee is, in tegendeel, maar mij helpt het wel om het thema te vatten. Daarna is het spelen, aanpassen, spelen, aanpassen, even laten rusten, spelen aanpassen,... enzoverder. Een van de eerste probeersels zie je hiernaast.
Heb je dan hulp van anderen, zijn er mensen met wie je de prototypes speelt?
Een gezamenlijke voorliefde delen voor bordspellen helpt wel om veel met Mirthe te spelen. Zeker voor de eerste feedback momenten is dit bijzonder nuttig. Elke dinsdag spelen we met een klein groepje Dungeons and Dragons. Dit is dan ook de moment om snel spellen te testen met andere personen.
Vervolgens ga je op zoek naar een uitgever. Is dat lastig?
Mijn mindset is hierin wel veranderd. In het begin dacht ik: Ik maak een spel, en breng het zelf uit. Door de bordspel en lp hobby is dit financieel niet heel makkelijk. Ondertussen probeer ik mijn spellen zo goed mogelijk uit te werken inclusief net prototype. Op die manier kan ik het toch al aan mensen laten zien. Natuurlijk zou ik mijn spellen graag in de winkels zien liggen. Een uitgever vinden zou een leuk geschenk zijn. Hopelijk ooit meer hierover.
Ben je inmiddels met uitbreidingen bezig, of met een ander spel. Vertel!
Voor Pizza Punten heb ik een tweede deck kaarten klaar waarin nog wat gesleuteld moet worden. Of dit een uitbreiding wordt of extra variatie bij het standaard spel valt nog te bezien. Ook een solo variant, waar ik best trots op bent, ligt ondertussen klaar. Ik ben nog bezig aan andere spellen. Enkele die nog niet uitgewerkt zijn en één spel dat af is: Minidorp. Minidorp is een kleiner kaartenspel dat ik in kleine oplage zelf ga proberen uitbrengen. Tips hiervoor zijn steeds welkom!
Stel dat je opnieuw zou kunnen beginnen met het maken van je eerste spel, welke fout zou je dan niet meer maken?
Ik denk dat elk deel van je proces waardevol is. Al zou ik wel balen moest er iets mislopen, of niet helemaal getest zijn geweest in mijn uiteindelijke eerste afgewerkte product. Maar zo ver ben ik nog niet.
Zijn er andere spellenmakers die je bewondert en waarom?
België en Nederland zit alvast vol met talentvolle ontwerpers die ik ontmoet heb op verschillende beurzen. Vooral hun doorzetting om hun spel toch maar op de verzadigde bordspel markt te krijgen vind ik enorm knap. Ik denk dan bijvoorbeeld aan David Ausloos die het steeds weer weet klaar te krijgen. Zijn nieuwe spel Vampire Nights had een grote stand op Spiel en bleek bovendien enorm leuk te zijn. Mike Degreef die met het spel Mini Dungeon heel de lage landen doorreist en daardoor zijn geduld uiteindelijk beloond wordt door White Goblin Games. Jason St. Just die jaren blijft timmeren aan de weg en die stilaan echt vruchten begint te plukken voor zijn harde werk met het spel 1793 en binnenkort met Gooooal!!!. Twan van Wasted Worms en Joe van Ovara Studios die alles zelf doen van ontwerpen tot artwork tot uitbrengen tot promo, om nog maar te zwijgen over Christof van Citytrip. Matthias Rossi die na Wurst Case Scenario niets meer uit bracht, maar toch blijft gaan. Wim Goossens die door bij Game Brewer te werken wel wat geluk heeft gehad met uitgeven, maar nu Game Brewer gestopt is opzoek moet naar andere uitgeverijen. Wout Veranneman die met Portals and Champions de concurrentie aan gaat met Magic The Gathering en co soorten...
Hoewel ik de bordspelwereld verzadigd noemde ben ik toch enorm blij dat er zoveel mensen deze hobby delen. Het ergste is dat ik er ongetwijfeld nog vergeet!
Mag ik nog even wat internationale ontwerpers noemen?
Ja Natuurijk!
Horrible Guild is een uitgeverij die ik probeer te volgen en waarvan ik 9/10 van hun spellen wel echt top vind. Het grote deel van hun spellen wordt gemaakt door Hjalmar Hach en Lorenzo Silva. Antoine Bauza is ook een artiest die ik bewonder. Denk maar aan spellen als Ghost Stories, Last Bastion, Takenoko, 7 Wonders Duel, Draftosaurus,... John D Clair is een ontwerper die er voor mij steeds op of onder mikt, maar als het erop is, is het er ook echt OP! Ik denk dan aan Ecos, maar vooral aan Ready Set Bet. Als deze man iets uitbrengt weet je dat er een twist is die we nog nooit in de bordspelwereld gezien hebben, al dan niet in de goede zin. Af en toe een risico nemen is ook fijn toch? Dit doet Jamey Stegmaier ook. Buiten een fantastische uitgeverij is hij ontwerper van het fantastische Scythe en Rolling Realms. Als laatste zou ik Elizabeth Hargrave willen bedanken voor de terechte hit van Wingspan.
Zo...
En illustratoren, ben je fan van een van hen?
Fijn dat je dit vraagt. Illustratoren worden vaak onderbelicht. Als het spel er niet uit ziet kan de ontwerper er ook geen hit mee scoren.
Andrew Bosley heeft met Everdell toch wel echt een mooi staaltje tekenskills op tafel gelegd. Ook Root heeft veel te danken aan Kyle Ferrin. Het nieuwe kaartspelletje Dream heeft ongelofelijk toffe artwork door Alessia Lorno en Ryan Goldsberry die tekent voor Fower Games, spellen zoals Fugitive en Burgle Bros, heeft een eigen stijl die ik wel kan smaken.
Vond je dit een prettig interview?
Ja hoor! Normaal sta ik met de podcast achter de micro. Fijn om eens aan de andere kant te staan. Heel erg bedankt!