+ 31 (0)6 3400 1872      info@bordspelwereld.nl        

A728x90

Selecteer de taal

Reviews

Sleeping Gods

Het is 1929. Gedurende een lange bootreis, worden de Manticore en haar hele bemanning opgeslokt in een woeste storm. Aan het einde van deze storm merken Sofi Odessa, de kapitein en haar bemanning dat ze niet meer op aarde zijn… Deze vreemde nieuwe wereld is nu hun nieuwe thuis en de enige manier om weer thuis te komen is om de Goden weer te laten ontwaken met behulp van magische artefacten, Totems genoemd. Zal het Kapitein Odessa en haar dappere bemanning lukken om deze totems te bemachtigen en de Goden wakker te maken voor de diepe duistere monsters van deze nieuwe wereld de Manticore overrompelen?

sleeping gods boxartZo. Sleeping Gods. Het spel waar ik na eindeloze uren speeltijd nog steeds nieuwe avonturen ontdek. Het is geen geheim dat mijn lieflijke partner en ik grote fans van Ryan Laukat spellen zijn en ik ben daarom dus ook licht bevooroordeeld, maar zelfs zonder de naam is dit wel een spel in mijn genre. Complex, Uitgebreid, Legacy en Choose your own adventure, allemaal termen die het bij ons heel goed doen.

Looks en Feel
Ik heb het al eerder gezegd (zie de Roam review), Ryan Laukat heeft een unieke kunststijl. Sleeping Gods zit in een grote (zware) doos. Op de buitenkant zie je een afbeelding van de Manticore, die door de mysterieuze wereld vaart, terwijl een groot zeemonster net onder de waterspiegel naar boven grijpt. In de doos zitten vele (vele) tokens, vaardigheids kaarten, ervarings uitbreidingen per bemanningslid, een manticore scheepsbord, een set van 8 bemanningsleden en Kapitein Sofi Odessa en een heleboel adventure en story/quest kaarten. Ook zijn er twee boeken en een savevel/wereldkaart. Het verhalende boek, en het kaartenboek. Als laatste is er ook een Manticore miniatuur. Alles is in dezelfde tekenstijl en ziet er mooi uit. Het opbergen (en ‘Saven’) kan met behulp van bijgevoegde zakjes. Het is niet altijd eenvoudig om dit weer netjes bij elkaar op te bergen en alles neerzetten kost ook al enige tijd, maar na een paar keer ging dit bij ons gelukkig wel iets vlotter, en het ziet er gelukkig allemaal fraai uit.

Gameplay:
Sleeping Gods is een coöperatief Choose your own adventure spel. Je begint met de manticore op een startplek op een van meerdere kaarten. De spelers krijgen een aantal start uitrustingsstukken en mogen dan zelf bepalen waar ze heen varen en wat ze doen. Elke beurt begint met een actie op het schip. Er zijn 5 verschillende acties en je moet altijd een andere actie kiezen dan de vorige actie. Alle acties leveren Command tokens op en dan nog iets anders. Dit kan een willekeurig item zijn door te vissen, alle command tokens van je kaarten afhalen (hierover later meer), je stamina terugkrijgen (ook hierover later meer) of genezen. Bijna alle acties geven de huidige speler ook een vaardigheidskaart. Een speler mag maximaal 3 van deze kaarten hebben. Als ze er meer trekken bepaal je welke gehouden worden en welke weg gaat.

Op deze vaardigheidskaarten staat een command token waarde, een vaardigheidsicoon, een vaardigheid (beschrijving) en een getal. Spelers kunnen op dit moment, of op elk moment hierna besluiten om deze vaardigheidskaarten die ze getrokken hebben te gebruiken. Dit kan op twee manieren. Een kaart kan aan een bemanningslid (of de kapitein) worden gekoppeld. De speler betaalt de command token waarde op de kaart, en legt hem bij het karakter neer. Dit karakter heeft vanaf nu 1 extra vaardigheidspunt van het icoon op die kaart en de vaardigheid die op de kaart staat. Elk karakter mag maximaal 2 van deze kaarten gekoppeld hebben.

Ook kan een kaart worden weggelegd, het telt dan als 1 icoon extra voor de uitdaging (of strijd) die nu gaande is.

Na de scheepsactie (en eventuele gekoppelde vaardigheidskaarten) wordt er een event kaart getrokken. Er gebeurt iets, en de bemanning en de spelers moeten hierop reageren. Vaak moet er een handeling worden gedaan met een bepaalde vaardigheid. Elk bemanningslid en de kapitein heeft vaardigheden die gebruikt kunnen worden om deze events succesvol af te sluiten, maar dat vermoeit en ieder bemanningslid en de kapitein hebben maar twee ‘vermoeidheidspunten’. Soms is het wijs om te accepteren dat iets niet lukt en dan de negatieve kant van het verhaal (vaak is dit schade aan bemanning of de boot) te accepteren.

Als dit allemaal geweest is,mag de speler twee acties uitvoeren die onderaan het scheepsbord ook beschreven staan. Dit zijn de acties: reizen, ontdekken, naar de markt gaan en de haven bezoeken. Reizen en ontdekken kan altijd, naar de markt en de haven bezoeken kan alleen als er een markt of een haven is op de plek waar de Manticore zich nu bevindt. De actieve speler besluit wat hij of zij gaat doen.

Meestal zal de eerste actie een ontdekken actie zijn. Op de kaart staan allerlei cirkels met een getal erop. Deze cirkels staan in bepaalde gebieden. Als de Manticore zich in een gebied van deze cirkels bevindt, kan er ontdekt worden.

Het verhaalboek wordt geopend op het juiste nummer en je leest wat er aan de hand is. Op basis van wat er gelezen is, zijn er een aantal keuzemogelijkheden, vaak met gekoppelde vaardigheidsproeven. De huidige speler kan zijn bemanningsleden en de kapitein gebruiken om deze proeven uit te voeren, andere spelers moeten een Command token gebruiken om mee te helpen. De bemanningsleden die meedoen (kapitein incluis) krijgen een vermoeidheidstoken en als ze een 2e punt krijgen draaien ze hem om zodat de -1 schade kant te zien is. Daarna wordt er een vaardigheidskaart getrokken. Voor deze challenge is het getal als enige belangrijk. Is het getal samen met het aantal iconen dat er door de bemanning gebruikt wordt evenveel of meer dan wat er nodig is, dan lukt de vaardigheidsproef, anders volgt er een volgende keuze. Gebruiken we command tokens om uitrusting te gebruiken om het alsnog te laten lukken, of kiezen we ervoor om het te laten mislukken? De gevolgen van de keuzes worden uitgevoerd en het spel gaat verder.

Ook kan er een strijd losbarsten. Er zijn in totaal 4 combat tokens die de spelers mogen gebruiken om een bemanningslid (of de kapitein) te laten vechten, in welke volgorde dan ook. Om te vechten gebruik je het karakter. Dit karakter trekt een vaardigheidskaart en kijkt of deze hoger is dan de verdediging van de tegenstander. Is dit niet het geval mag hij gebruik maken van uitrustingskaarten door hier command tokens op te plaatsen, of zijn eigen karakterbord vaardigheden (ook hier moeten command tokens op geplaatst worden) om alsnog te raken. Daarna doet hij schade gelijk aan het wapen dat gebruikt wordt. Dit kan het wapen zijn dat er op het karakterbord staat, of een uitrustingskaart wapen die aan dit karakter gekoppeld is. Tot slot slaat de vijand terug als deze nog leeft.Als er gemist is door de speler, mag de speler als troostprijs na het terugslaan toch nog 1 schade doen. Zo gaat het door tot de combat tokens op zijn. Dan begint het opnieuw. Dit gaat zo door tot de spelers of de vijanden verslagen zijn.

Na al dit volgt er de beloning. De spelers krijgen nieuwe uitrustingskaarten, story/quest kaarten tokens (graan, vlees, groente, materialen, munten of artifact tokens) en als ze iets heel goeds hebben gedaan een totemkaart (dit zijn ook uitrustingskaarten, maar deze zijn meer punten waard aan het einde en heb je nodig aan het einde van het spel). Deze kaarten mogen voortaan door de spelers gebruikt worden om de reis wat makkelijker te maken (en je hebt ze nodig!). Als laatste krijgen de spelers soms (niet altijd) ervaringspunten, die ze later kunnen gebruiken om levelkaarten te kopen.

Zoals al eerder kort vermeld, om uitrusting te gebruiken moet je een command token gebruiken. Deze leg je op de uitrustingskaart en dan voer je de actie op de kaart uit. Dit kan van alles zijn. Belangrijke uitrusting om te noemen zijn recepten. Deze genezen de bemanning en verwijderen vermoeidheid, waarbij er etenswaren gebruikt worden (Vlees, groente en graantokens) Doordat je command tokens op kaarten legt kan je acties niet eindeloos herhalen, omdat een kaart (uitzonderingen daargelaten) maar een keer per beurt kan worden gebruikt (en command tokens eindig zijn).

Op sommige plekken op de kaart hebben de spelers bij ontdekken voor bepaalde verhalen sleutelwoorden nodig. Deze staan op de story/quest kaarten die je al reizend verzamelt. Als je zo’n sleutelwoord vindt en je hebt deze in je bezit, mag je een ander stuk verhaal lezen in het boek. Vaak leidt dit tot betere beloningen!

De tweede mogelijke actie is reizen. De speler kiest of een bemanningslid helpt en trekt een vaardigheidskaart. Daarna staat op het scheepsbord hoeveel velden er gereisd mag worden door te kijken naar het aantal op de vaardigheidskaart plus het eventuele bemanningslid plus de eventuele uitrusting. Dat getal correspondeert dan met een aantal vakjes, wat op het scheepsbord beschreven staat. Zoveel vakjes mag er vervolgens gevaren worden.

De derde mogelijke actie is naar de markt gaan. Als de spelers zich op een locatie bevinden met het markt icoon, mogen ze deze actie uitvoeren. De actieve speler trekt 7 kaarten uit het markt deck en mag deze voor geld kopen. Wapens mogen aan bemanningsleden worden gekoppeld, andere kaarten worden aan de uitrusting van de manticore/bemanning/kapitein toegevoegd.

Als laatste actie is er de naar de haven gaan actie. Wederom moeten ze op een locatie zijn waar dit icoon te zien is. Daarna mag voor vier goud iedereen 1 vermoeidheid en twee levenspunten herstellen, mag de boot gerepareerd worden voor goud of materiaal, mag er voor geld levenspunten hersteld worden en mogen de ervaringspunten uitgegeven worden om unieke vaardigheden aan bemanningsleden (of de kapitein te koppelen). Elk van deze level kaarten heeft een waarde, een icoon en een unieke vaardigheid. De waarde wordt van de ervaringspunten afgetrokken, en de kaart hoort nu bij het karakter, die deze vaardigheid vanaf nu kan en ook een icoon extra heeft voor uitdagingen. Levelkaarten tellen niet mee voor de twee vaardigheidskaart limiet.

Het spel is enorm en er zijn zo zo veel dingen die de spelers kunnen uitvoeren dat we zelfs na meerdere playthroughs van zo’n 15-20 uur elk nog steeds niet alles gedaan hebben. Dit komt ook mede ook omdat keuzes gevolgen hebben. Als je in het begin van een verhaallijn links kiest, is rechts niet meer beschikbaar en kan die kant pas een volgende playthrough gekozen worden!

Mijn mening:
Ik vind Sleeping Gods een heel tof spel. Het is uitgebreid, kan meerdere malen worden gespeeld en is uitdagend. Het trekt je vanaf de eerste beurt in de mysterieuze wereld die je steeds verder wil ontdekken en heeft een sterke verhalende lijn. De artwork is mooi en de spelers hebben alle vrijheid om te doen wat ze zelf willen. Er zijn elementen die na een paar keer spelen worden ontsloten en er zijn meerdere eindes mogelijk. Sleeping Gods is een complex, uitgebreid, coöperatief spel. Het kost wel veel tijd om op te zetten, tussendoor moeten er kaarten opgezocht worden (of gereferenced) en het kost ook wat tijd om op te ruimen. Ook kan het niet in een avond worden uitgespeeld. Het spel is daardoor niet geschikt als kort spelletje voor een avond.

Voor de doorgewinterde bordspel veteraan die van een uitdaging houdt en verhalende (legacy) spellen enorm tof vindt, is Sleeping Gods een onovertroffen winnaar. Ik geef het een dikke 9, met als kanttekening dat je hier wel echt de tijd voor moet nemen.

Zoek in Reviews

Zoek op alfabet

AR1 BR1 CR1 DR1 ER1 FR1
GR1 HR1 IR1 JR1 KR1 LR1
MR1 NR1 OR1 PR1 QR1 RR1
SR1 TR1 UR1 VR1 ER1 XR1
YR1 ZR1 0R1 1R1 2R1 3R1
4R1 5R1 6R1 7R1 8R1 9R1

B310x420

Wat zeggen de sterren?

Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Wil je reageren op deze review?

Dat kan! Wanneer je een account op deze website aanmaakt en vervolgens inlogt dan krijg je de mogelijkheid om reacties te plaatsen.
Reviewers vinden dit erg leuk en reageren doorgaans snel. Die interactie van meningen is misschien wel het hoofddoel van deze website.

Selecteer de taal

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.