Houd je van Roll&Write? Of in dit geval Flip&Write? Polyomino’s? Je weet wel, van die kleurrijke Tetris-figuurtjes? En ben je niet vies van lastige keuzes maken? Een ‘eenvoudig’ spelletje met toch een lekkere ‘bite’? Spreekt je dit aan? Lees dan snel verder…
Het spel laat mij sterk denken aan een mix tussen Silver&Gold en Clever. Dezelfde concept, wat je krijgt moet in het juiste vakje ingekleurd worden. Het grote verschil is dat dit spel niet gespeeld wordt met dobbelstenen, maar met kaarten. Met prachtige gekleurde figuren erop!
Nu is iedereen uiteraard benieuwd hoe het spel gaat.
De regels
Het spel bestaat uit 4 duidelijke stappen.
- Kies een kaart van tafel
- Teken de vorm van de afbeelding op het blad voor je
- Pak bonussen en teken die ook meteen
- Kaart afleggen op de aflegstapel
De deler neemt van de trekstapel (die de eerste keer goed geschud is) het aantal kaarten gelijk aan het aantal spelers +1. Dus bij 4 spelers komen er 5 kaarten op tafel en deze vormen de markt.
Dan mag de eerste speler 1 van die kaarten kiezen en voor zich neerleggen. Hij mag het figuur dat is afgebeeld tekenen ergens op zijn eigen blad. Je kan het figuur spiegelen en draaien naar keuze.
Voorwaarde is dat de kleur van het figuur overeenkomt met de plaats met dezelfde kleur op het scorevel. Dus pak je een kaart met een rood figuur moet hij ook worden ingevuld / getekend in de rode vorm(en).
De volgende speler kan ondertussen ook een kaart uit de ‘markt’ van tafel nemen en gaan tekenen op zijn eigen vel. Er blijft als iedereen bezig is 1 kaart over op tafel liggen. Deze kaart wordt pas afgelegd als iedere speler zijn beurt heeft afgerond en zijn gekozen kaart ook op de aflegstapel heeft weggelegd en de volgende ronde gaat beginnen.
Totaal zijn er 5 kleuren waar je de gekozen figuren kan invullen. Iedere kleur heeft andere regels en score mogelijkheden. Een groene polyomino teken je uiteraard bij groen, enz. Als iemand een kaart heeft gekozen met een figuur met meerdere kleuren is dit een joker en mag de speler zelf kiezen waar hij dit figuur tekent.
Een polyomino moet altijd aansluitend aan 1 van de eerder getekende figuren aansluiten. De andere voorwaarde is dat je ze niet mogen overlappen. Past het figuur niet in zijn geheel in de vakjes, mag je het daar ook niet tekenen.
Waar je moet beginnen met de eerste polyomino staat op je scorevel dik gedrukt aangegeven per kleur. Dus bij geel moet minimaal 1 vakje op de onderste dik gedrukte balk beginnen. Bij paars bij 1 van de 8 dikgedrukte vakjes, bij groen is er maar 1 dik gedrukt vakje, bij blauw ook de onderste balk en bij rood mag je zelf weten waar je wilt beginnen.
Links bovenin op je scorevel kan je zien hoeveel rondes er gespeeld wordt afhankelijk van de aantal spelers. Bij 5 spelers wordt er dus 3 rondes gespeeld. Iedereen is iedere ronde 1 keer de deler van de kaarten dus in totaal ben je 15 keer aan de beurt.
Aan het einde van het spel vul je onderaan je scorevel in hoeveel punten je hebt gehaald. De kleur die je het slechtste hebt gescoord mag je dubbel tellen. Dus de score die is behaald bij geel+paars+rood+groen+blauw+ je laagste scorende kleur nog een keer maakt opgeteld je eindscore.
Het is dus belangrijk om op alle kleuren te scoren. Mocht je dus op 1 kleur niet gescoord hebben dan vul je bij het grijze vakje ook 0 punten in.
Wat doen alle verschillende kleuren nu?
Bij geel geldt dat bij een volle rij van links naar rechts gezien vol is. Hoe hoger je dit voor elkaar krijgt, hoe meer punten je daarvoor krijgt. Het is niet verplicht om onderaan een volle rij te maken voordat je de volgende laag mag maken. Teken dus bij geel je figuur in het begin onderaan en teken de volgende aansluitend omhoog. Ga je bij laag 4 een volle rij maken dan scoor je 12 punten. Doe je dat bij een andere laag ook telt dat bij elkaar op voor de eindscore.
Bij paars moet je het voor elkaar krijgen dat zoveel mogelijk paarse dik gedrukte vakjes met elkaar zijn verbonden. Je moet ten alle tijden aansluitend tekenen. Kun je bijvoorbeeld 5 paarse dik gedrukte vakjes met elkaar verbinden door verschillende polyomino’s tegen elkaar te tekenen scoor je daar 30 punten voor.
Bij rood zijn er 4 verschillende figuren waar je je figuren in kunt tekenen. Maak je een figuur vol, dan scoor je de punten die ernaast staan. Dus links onderin staan 10 rode vakjes, maak je die vol scoor je 14 punten.
Bij groen begin je bij het dik gedrukte vakje in het midden. Vanuit daar teken je altijd aansluitend. Bereik je een uiteinde scoor je per keer dat je dat voor elkaar krijgt 8 punten.
Bij blauw onderaan beginnen en ook aansluitend tekenen. Hoe hoger je komt hoe meer punten je krijgt. Er zijn totaal 6 lagen die je moet behalen voordat je de punten krijgt. Heb je aan het einde van het spel laag 3 bereikt scoor je 24 punten.
Bonussen
In heel veel vakjes over de velden verspreid zijn bonussen te verdienen. Teken je een figuur daar bovenop, mag je van de aangegeven kleur 2 vakjes aansluitend invullen, of een kleur naar keuze 1 vakje, als het een joker is.
Zo kun je bij paars over een groene bonus heen tekenen, dan mag je direct bij groen 2 aansluitende vakjes extra tekenen. Dat kan ook weer een extra symbool opleveren. Er kan dus een bonus op een bonus volgen.
Een leuke bonus die ook staat afgebeeld zijn de oranje cirkels. Dat zijn munten. Mocht je daar overheen tekenen met een figuur, dan markeer je op je scorevel op het aangegeven veld daarvoor dat je een munt hebt verdiend. Iedereen begint met 1 munt die al is ingekleurd. Deze oranje rondjes (munten) kan je later tijdens het spel inzetten.
- Bij inlevering van 1 munt mag je van het figuur op je kaart een willekeurige kleur maken.
- Bij betaling van 2 munten mag je 2 vakjes intekenen ergens op je scorevel naar keuze.
- Met 3 oranje munten mag je de laatste kaart die is overgebleven in het midden op tafel tekenen in het juiste kleur vlak.
Per beurt mag je maar 1x een bonus van munten gebruiken. Het aantal munten dat je hebt gebruikt streep je weer door. Je kunt gespaarde munten maar 1x inzetten.
Aan het einde na een aantal rondes (afhankelijk van het aantal spelers) worden de punten opgeteld. Vergeet niet dat de slechtst gescoorde kleur dubbel telt. De speler met de meeste punten wint het spel.
Conclusie
Locus is een spel dat snel te spelen is voor iedereen. Tactiek komt hier goed bij kijken en het is niet zomaar tekenen en klaar. Er staat op de doos 8+ qua leeftijd. Prima spel voor spelers niet nog niet al te ervaren zijn met bordspellen. Maar voor meer ervaren spelers is dit ook een leuk uitdagend spel.
Locus is een leuk kaartspel voor 1 tot 5 spelers. Het is dus ook een solo spel te spelen die ik zelf (nog) niet hebt gedaan. Het spel bevalt tot nu toe prima met meerdere spelers. Ik heb het met 3, 4 en 5 spelers meerdere malen gespeeld. Van jong tot oud en beginner tot ervaren spelers, iedereen kon het waarderen.
Ik geef dit spel een 7. Dit omdat Flip&Write spellen wel leuk zijn, maar ik ben persoonlijk meer van een langer bordspel. Voor een Flip&Write is het wel een echt top spel. Een goede combinatie van spellen in dit genre die je al kent. Een leuke afwisseling. Ik zou het graag nog een keer met vrienden spelen.