Black Dragon's Guild van de Italiaanse spellenmakers van Little Rocket Games is een Eurospel met een Fantasythema. Ik kreeg het een poosje geleden al in handen en moet tot mijn schaamte bekennen dat de speldoos een tijdlang ongeopend bleef vanwege de op z'n zachtst gezegd disputabele reden dat ik het artwork op de voorkant niet bijzonder aansprekend vond.
Wat kan een mens onnozel zijn! Want wat een plezier heb ik mezelf en mijn gewaardeerde medespelers wekenlang ontzegd door mijn achteloosheid. Gelukkig ligt Black Dragon's Guild nu alweer heel wat dagen bij ons op de speeltafel en dat is volledig terecht, aangezien het een fleurige, kleurige, vlot spelende Puntensalade met een fijne Fantasydressing blijkt te zijn.
En wat dat hierboven vermelde artwork betreft: dat blijkt wat inhoud van de speldoos betreft stukken beter voor elkaar te zijn dan de vrij somber gekleurde voorkant met de grimmige uitstraling van de akelig grijnzende draak en de vijf boos kijkende half Fantasy, half Science Fiction-achtige karakters. Dan worden we echt vele malen blijmoediger van het kleurrijke tekenwerk op met name de Avonturierskaarten. Ook de stripverhaalachtige vormgeving op het speelbord, de Queestekaarten en de spelersborden mag er zijn, trouwens, maar hier en daar is de kleurstelling daar ietsjes minder geslaagd. We geven echter ook onmiddellijk ruiterlijk toe dat zulks allemaal een kwestie van smaak is.
De spelhandelingen laten zich vrij snel uitleggen. Black Dragon's Guild speelt zicht af over een periode van vier seizoenen. Die seizoensrondes volgen in principe hetzelfde stramien. Eerst leg je, afhankelijk van met hoeveel spelers je speelt, een aantal Queestekaarten op het bord in een marktaanbod. Zo'n Queestekaart is welbeschouwd een soort contract dat je aangaat voor een te ondernemen Missie en je kunt proberen één of meer van die kaarten te claimen door er een fiche van jouw kleur op te leggen. Die fiches (waar je er aan het begin drie van hebt, maar dat kunnen er in totaal vijf worden) kun je echter ook gebruiken om aanspraak te maken op de functies van de gebouwen en bepaalde plekken in de stad die op de bovenkant van het speelbord staat afgebeeld. Leg je er bijvoorbeeld eentje op Workerplacement-achtige wijze op de Bank of op de Zwarte Markt, dan levert je dat muntstukken op, die je nodig hebt om reisgenoten in te huren die met je avontuurlijke Missies gaan.
Dan moet je natuurlijk eerst nog wel even weten uit welke Avonturiers, met ieder hun eigen specialiteiten en vaardigheden, je precies kunt kiezen voor zo'n Queeste en daarom vindt er vóór het genoemde claimen van zaken met de gekleurde fiches eerst nog een karakterkaartentrekproces plaats. Elke speler ontvangt vijf kaarten, kiest één kaart uit en geeft het stapeltje door. Aan het eind van het selectieproces houd je vier kaarten op hand en eentje komt op de aflegstapel terecht. Na een aantal keren spelen, weet je dat je bij dit kiezen van de Avonturiers goed moet opletten op hoeveel ze precies kosten (met andere woorden: of je wel genoeg muntstukken in je snel slinkende voorraad hebt om ze in te huren een mee op avontuur te nemen) en welke van hun vaardigheden nu écht nuttig zijn om de Queeste tot een succesvol einde te brengen. Als dat namelijk lukt, levert dat beloningen op in de vorm van (daar waren ze weer!) muntstukken, maar ook Reputatiepunten en Opschuiving van je Gezindheid richting het Goede of het Kwade.
Al die al dan niet materiële zaken zijn op een bepaalde manier belangrijk, maar aan het eind van de rit gaat het bovenal om de Reputatiepunten. Of je nou Beroemd of Berucht bent, dat is tot op zekere hoogte om het even, want beide dragen immers bij aan je Reputatie. En wie de meeste Reputatiepunten weet te vergaren, wordt de nieuwe Gildeleider, oftewel de opvolger van de roemruchte Zwarte Draak. Black Dragon's Guild zit goed en logisch in elkaar en het is leuk om al puzzelend beloningen en Reputatiepunten binnen te halen. Er is veel variatie door het voortdurend wisselende kaartenaanbod (Avonturiers, Queestes, maar ook Prestatiekaarten, die je de mogelijkheid geven om Reputatiepunten te claimen, als je aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan).
Al doende leer je en kom je erachter dat je je niet moet vertillen aan te dure Reisgenoten of de fout te maken te veel Queestes in één seizoen te willen doen. Gelukkig geeft het spel je bij de wisseling van de eerste drie seizoenen door de mogelijkheid om bijvoorbeeld toch nog maar even snel voor wat extra geld als tussentijdse beloning te kiezen, in plaats voor bijvoorbeeld voor een extra gekleurde fiche om zaken mee te claimen.
Het Fantasy-element is qua vormgeving en algehele sfeer op zich behoorlijk sterk aanwezig, maar had naar onze mening nóg wel iets meer zijn beslag mogen krijgen, bijvoorbeeld middels verhalende elementen op de (achterkant?) van de kaarten. Nu blijft Black Dragon's Guild toch vooral een Eurospel. Maar begrijp me goed: dat is geenszins een diskwalificatie. We mogen hier bij ons thuis dan wel Amerigamende SF- en Fantasyliefhebbers zijn, met een fikse voorkeur voor verhaalrijke spellen, maar een fraaie Euro gaat er bij ons ook altijd wel in. En dit is weliswaar geen zwaargewicht, maar wel een hele leuke, die zeker aan ons besteed is.