+ 31 (0)6 3400 1872      info@bordspelwereld.nl        

A728x90

Selecteer de taal

Reviews

The Last Kingdom Board Game

'I am Uhtred, son of Uhtred', 'Bebbanburg is mine', 'Destiny is all!'
Als dit soort kreten u niets zeggen, dan heeft u The Last Kingdom (nog) niet gekeken. Die avontuurlijke BBC/Netflix-serie speelt zich af aan het eind van de 9e eeuw in het door onrust geteisterde Brittannië, alwaar de Angelsaksen voortdurend met de Denen slaags raken, koning Alfred probeert een verenigd Engeland te stichten en de jonge krijger Uhtred alles in het werk stelt om terug te krijgen wat hem is ontroofd.

Dat alles levert een razend spannende middeleeuwse actieserie vol politieke intriges à la Game of Thrones op (maar dan zonder draken en andere Fantasywezens), waarin het verschil tussen goed en kwaad niet altijd klip en klaar is, loyaliteiten plotsklaps kunnen verschuiven en je als kijker zéker niet de fout moet maken om al te gehecht te raken aan bepaalde karakters.

00 BoxMaar viel van een succesvolle televisieserie ook een boeiend bordspel van te maken? Gamelyn Games, bekend van de Tiny Epic-reeks, ging samen met spellenontwerper John D. Clair de uitdaging aan en dat resulteerde inderdaad in een uitstekend gebiedscontrolespel, waarbij het einddoel is om zoveel mogelijk overwinnningspunten te vergaren en de ultieme heerser te worden over de bakkeleiende koninkrijkjes van het Engeland-in-wording.

Dat doe je onder andere door het strategisch selecteren en uitspelen van kaarten, met daarop primaire en secundaire acties, en het aanschaffen van acties op een markt, tegen steeds wisselende prijzen. Maar ook door als spelers tactisch gebruik te maken van de mogelijkheden van de gekozen leiders, die in het spel gerepresenteerd worden door leiderskaarten en, niet te vergeten (noch te versmaden!), door fraaie miniaturen van een groot aantal heldhaftige krijgers en geraffineerde koningen en koninginnen--van Uthred tot Ragnar en van Alfred tot Æthelflæd.

10 Alfred and WessexIn het bordspel loont het, net als in de vijf seizoenen tellende tv-serie, doorgaans zeer om van loyaliteit te veranderen. Dat wil zeggen: een kundig leider weet vooruit te kijken en tijdig in te schatten wanneer het moment daar is om zonder al te veel gewetensbezwaren de toewijding aan de zaak van de Vikingen in te wisselen voor (voorlopige) trouw aan één van de drie Angelsaksische groeperingen in Wessex, Mercia en Northumbria (Wales is in dit spel ook aanwezig, maar lijkt voornamelijk als een soort speelbal van de andere vier facties te fungeren).

Nogmaals: de grens tussen goed en fout is allesbehalve scherp getrokken in deze door conflicten geteisterde gebieden op de Britse Eilanden. Trouw is alleen maar trouw zolang het opportuun is. Wat politiek- en oorlogskundig gewin betreft, is het dus aanbevelenswaardig om je affiniteiten te spreiden, zodat je bij meerdere facties een potje kunt breken.

05 Game on Table

Het door Blood Rage en The King is Dead geïnspireerde spel is op zich niet heel erg ingewikkeld, met twee rondes die volgens hetzelfde patroon verlopen: kaarten 'draften', het lopende conflict in een gebied oplossen, alvast vooruitkijken naar waar de volgende gevechten zullen plaatsvinden, slim je kaarten uitspelen, je leidersminiatuur daarnaartoe verplaatsen waar de nood het hoogst is, de overhand zien te krijgen en te behouden en overwinningspunten binnen te harken.

Het is zelfs zo dat als je het onderspit delft, je er gelukkig toch nog vandoor kunt gaan met twee broodnodige actiepunten (of zelfs vier, als je bijvoorbeeld nog de enige Deense krijger was die zich staande wist te houden tijdens al het Angelsaksische oorlogsgeweld).

Er valt in The Last Kingdom Board Game dus eigenlijk altijd wel wat te winnen. Het is alleen zaak om aan het eind van de twee rondes, nadat het tienmaal vrede is geworden in de vijf territoria, méér gewonnen te hebben dan je tegenstanders.

Peulenschilletje, dus. En toch ... ook weer niet. De machtsverhoudingen kunnen immers in een mum van tijd omslaan. Heb je nét besloten om met volle overtuiging Vikingsupporter te worden, nu Mercia toch overspoeld is door een horde rode poppetjes als gevolg van een Deense invasie ... en, ja hoor: dan speelt je buurman plotseling een ontzettend krachtige kaart, waardoor de zaken er ineens weer compleet anders voorliggen. Oftewel: je moet voortdurend op je qui-vive zijn. Incasseren. Plannen bijstellen.

Het allesbehalve voorspelbare spelverloop is één reden waarom The Last Kingdom dus toch niet bepaald een 'piece of cake' is. De andere reden is dat ik proefondervindelijk heb kunnen vaststellen dat er tijdens de eerste speelsessies behoorlijk wat tijd door de spelers gebruikt werd om goed voor de bril te krijgen wat de actiekaarten nu precies doen. De gebruikte symbolen kunnen daarbij voor sommigen zeker van dienst zijn, maar bleken voor anderen soms juist wat verwarrend te zijn. Er werd in ieder geval nog flink wat gelezen, soms hardop, om stap voor te stap te controleren of de juiste oorlogshandelingen werden verricht. Dit soort 'downtime' verminderde overigens aanzienlijk, zo hebben we gelukkig ook kunnen constateren, naarmate we het spel vaker speelden en het spectrum aan mogelijke acties beter overzagen. We kregen de kaarten letterlijk beter in de vingers en gingen gaandeweg tactischer spelen.

The Last Kingdom is naar onze mening dan ook een zeer interessant strategisch gebiedsveroveringsspel dat uitnodigt om de uitdaging nogmaals aan te gaan. En nogmaals. Het ditmaal eens te proberen met één van de tien andere leidershelden. Kijken wat zijn of haar specifieke kwaliteiten en krachten zijn. Toch maar eens wat andere kaarten selecteren bij het 'draften'. Of misschien juist eens wat vaker gebruik maken van de mogelijkheden die in de markt geboden worden?

06 Dized TutorialDe spelcomponenten zijn bijzonder fraai en stevig, met als uitzondering de spelerschermpjes, waarachter je de verzamelde fiches voor je medespelers verborgen dient te houden. Die schermpjes zijn dun, vallen dus makkelijk om, en ze zijn gek genoeg wat scheef, waardoor je de spelaanwijzingen die aan jouw kant staan niet goed, of eigenlijk zelfs helemaal niet, kunt lezen.

Het regelboek bevat wat kleine schoonheidsfoutjes, maar daar staat dan weer tegenover dat er op de Dized-app een indrukwekkende tutorial met imposante themaversterkende muziek te vinden is.

Ik ben daarnaast ook uitermate goed te spreken over de mooie leidersminiaturen en de kleurige poppetjes van de legereenheden, waarvoor de Lewis-schaakstukken als model hebben gediend.

En wat zeker ook het vermelden waard is: bij het uitpakken van de speldoos werden we aangenaam verrast door het feit dat Gamelyn insteekhoesjes voor de speelkaarten bijgesloten had. Keurig!

Mijn medespelers, die niet bekend waren met de televisieserie (of de daaraan ten grondslag liggende romans van Bernard Cornwell), beoordeelden het spel desgevraagd na de eerste keer spelen meteen al gemiddeld met een 7.5. Na vaker te hebben gespeeld, werden ze over het algemeen nog iets positiever (lees: 7.8).

Zelf heb ik al wel een aantal seizoenen van de tv-serie gekeken en ik ben dus redelijk goed op de hoogte aangaande de karakters en de verhaallijnen. Daardoor ervoer ik  veel vreugdevolle herkenning bij legio spelsituaties. De onverschrokken heidense Vikingleider Guthrum die op het allerlaatste moment switcht van Deense naar Angelsaksische affiniteit? Maar natuurlijk! Hij werd immers in het jaar 878 in aanwezigheid van Koning Alfred gedoopt tot Æthelstan. Ken uw Engelse geschiedenis. Of in ieder geval de fictionele Netflixvariant daarvan.

Vandaar ook dat het door sommigen verfoeide foto-artwork van het spel voor mij juist een pluspunt is, al zou ik ook zeker benieuwd zijn geweest naar wat tekenaars en schilders er van hadden kunnen maken.


Goed. Nog eenmaal op troepenschouw. Nog een keer het gehele gebied trachten te overzien. Wat doen we: een zevenenhalf? Nee, te laag. Een acht dan? Of nog hoger? Hm. Dit is echt wel een blijvertje. Komt in de klein-maar-fijne collectie. En ook zeker vaker op tafel. Een paar kleine op- en aanmerkingen. Maar die zijn reeds aangestipt. Hm. Wat zouden Uhtred en Leofric vanachter de 'shield wall' schreeuwen? 'No mercy!', natuurlijk. Maar betekent dat in dit geval dan dat mijn eindoordeel een kopje kleiner gemaakt moet worden? Of moet ik gewoon mijn hart volgen en manmoedig over de schildmuur heenspringen? Zulks is niet geheel onmogelijk, zoals de Uhtred-kenners weten ...
Weet u wat?
Ik ga er gewoon voor:
een 8.5!

Zoek in Reviews

Zoek op alfabet

AR1 BR1 CR1 DR1 ER1 FR1
GR1 HR1 IR1 JR1 KR1 LR1
MR1 NR1 OR1 PR1 QR1 RR1
SR1 TR1 UR1 VR1 ER1 XR1
YR1 ZR1 0R1 1R1 2R1 3R1
4R1 5R1 6R1 7R1 8R1 9R1

B310x420

Wat zeggen de sterren?

Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Wil je reageren op deze review?

Dat kan! Wanneer je een account op deze website aanmaakt en vervolgens inlogt dan krijg je de mogelijkheid om reacties te plaatsen.
Reviewers vinden dit erg leuk en reageren doorgaans snel. Die interactie van meningen is misschien wel het hoofddoel van deze website.

Selecteer de taal

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.