Als je elke dag een andere roll&write zou spelen, hoeveel ouder zou je dan zijn als je ze allemaal gehad hebt? En tegen de tijd dat het zover is, zijn er ongetwijfeld weer flink wat nieuwe bij gekomen want de stroom lijkt niet te stoppen. De Thaise uitgever Four Comma Game liet zich hierdoor niet afschrikken en voegde aan het imponerende aantal reeds bestaande roll&writes een nieuwe toe: Connnect. Gelukkig maar want met deze hebben ze de markt weer mooi weten te verrijken.
Waar draait het om
Roll&writes draaien over het algemeen om dobbelen en het op basis van het geworpen resultaat afstrepen van vakjes op je scorevel. Dat is in Connnect niet anders. Je verbindt hierin naast elkaar gelegen vakjes. Wat dit spel anders maakt, is dat er elk spel andere scoreopties op tafel liggen. Je moet bovendien soms sneller zijn dan je tegenspelers om bepaalde punten te kunnen halen. Tegelijk is het zaak na te denken over of je gelijk wilt scoren zodra je drie vakjes met elkaar kunt verbinden of dat je wilt wachten om mogelijk later vier of vijf vakjes te kunnen ‘connecten’ en zo heel wat meer punten in de wacht te slepen.
Hoe speelt het
In Connnect draait alles om het maken van verbindingen van 3, 4 of 5 naast elkaar gelegen vakjes. Je mag ze met elkaar verbinden als de vakjes oplopende, aflopende of dezelfde cijfers bevatten. Dus 3-4-5 is goed net als 3-2-1 of 6-6-6 (maar 3-5-4 niet).
Vormen
Met drie vakjes zijn er twee mogelijke vormen. Bij vier zijn er een aantal opties maar alleen de drie voorgedrukte zijn geldig. Bij vijf vakjes kun je alleen die vormen scoren die voldoen aan één van de vier openliggende kaarten die willekeurig op tafel zijn gelegd. Zodra je een vorm maakt, zijn die vakjes niet meer beschikbaar om er andere dingen mee te doen. Je streept één van de bij dat type vorm horende bonussen af. Deze leveren je tijdens het spel voordeel op en zijn punten waard aan het eind van het spel.
Bij de vormen die uit 4 vakjes bestaan, krijgt de eerste die deze vorm heeft extra punten. De vormen van vijf geven geen bonussen maar leveren wel de meeste punten op en zijn niet meer beschikbaar voor anderen nadat de eerste speler die gescoord heeft.
Wisselende doelen
Dan zijn er nog de doelen om rekening mee te houden. Dat zijn er steeds drie in wisselende samenstelling. Alle spelers kunnen deze halen al zitten er een paar doelen bij waar je wel vroeg bij moet zijn omdat die alleen in de eerste paar rondes gescoord kunnen worden.
Zone
Om beurten rollen de spelers de drie dobbelstenen. Degene die aan de beurt is om te rollen, kiest welke van de drie stenen die ronde de zone weergeeft. Dit betekent dat alle spelers deze ronde alleen vakjes mogen invullen in dat gebied. De zones staan duidelijk aangegeven op de scorevellen en bestaan uit twee naast elkaar gelegen rijen of kolommen. De waarde van de overgebleven twee dobbelstenen moet iedereen hier invullen. Na twaalf rondes eindigt het spel.
Zelfbeschikking
Naast de bonussen is er nog een manier om het resultaat van de dobbelstenen te manipuleren, dat is de track met vrije acties. Dan hoef je geen genoegen te nemen met het gegooide resultaat, maar mag je zelf bepalen welk aantal ogen je waar opschrijft. Dit kost uiteraard wel wat (punten). Hoe vaker je dit doet, des te meer minpunten aan het einde van het spel.
Wat vinden we ervan
Connnect zit knap in elkaar en is een fijne, kleine hersenkraker die net weer wat anders in elkaar steekt dan de meeste andere dobbelspellen. Laat je niet misleiden door de mijns inziens wat kinderachtige en oubollige vormgeving, het is echt puzzelen, je moet slimme keuzes maken en met meerdere zaken rekening houden. Het regelboekje is heel helder dankzij de goede voorbeelden en alle vragen die ik had, werden erin beantwoord.
In eerste instantie lijkt het logisch om niet gelijk verbindingen van 3 vakjes te maken en te wachten tot je meer kunt scoren met langere verbindingen. Alleen betekent dit wel dat het langer duurt voor je bonussen krijgt. Terwijl je juist met die bonussen extra vakjes kunt invullen of stenen kunt manipuleren om zo makkelijker de grotere verbindingen te kunnen maken.
Racen
Het gaat niet alleen om die 3, 4 of 5 vakjes verbinden maar je moet daarnaast zorgen eerder dan anderen sommige verbindingen te leggen omdat je er anders niet of veel minder punten mee scoort. Welke verbindingen dit zijn, is elk spel anders.
Bonuspunten
Het concept dat je geen punten scoort voor je verbindingen op zich, maar alleen voor de bonussen die ze opleveren is interessant. Sommige bonussen leveren namelijk meer punten op dan andere, maar ze zijn dan meestal wel minder sterk. Je mag zelf kiezen welke je afstreept dus ga je direct voor de meeste punten of voor minder punten nu maar met een grotere kans om later de cijfers te kunnen noteren die je dringend nodig hebt.
Interactie en afwisseling
Connnect geeft veel om over na te denken, is heel gevarieerd door de wisselende doelenkaarten en de vormenkaarten (voor 5 vakjes). In tegenstelling tot de meeste andere roll&writes is dit niet voornamelijk een solospel want je moet ervoor zorgen dat je sommige zaken eerder voor elkaar hebt dan je medespelers. Met vier spelers komt dit aspect het sterkst naar voren, al merk je het al als je met z’n tweeën speelt. Met twee heb je iets meer invloed op het verloop van het spel omdat je vaker dan met meer spelers aan de beurt komt om te dobbelen en de zone te kiezen. Al blijven het natuurlijk wel dobbelstenen dus geluk speelt zeker een rol. Het geluk kun je dankzij bonussen en de mogelijkheid om vrije acties tegen ‘betaling’ uit te voeren wel enigszins naar je hand zetten.
Conclusie
Houd je van roll&writes als Clever, probeer dan Connnect te bemachtigen. Deze is gegarandeerd net zo leuk, interessant en toch weer anders. Helaas is op dit moment Connnect hier in West-Europa lastig te krijgen. Ik hoop dat dat snel verandert en dat er dan een uitgave komt met een flitsender vormgeving. Grote kans dat de doosjes Connnect hier dan als zoete broodjes over de toonbank zullen gaan.
Ik ben het helemaal met je verhaal eens Marlies. In 2024 hebben mevrouw Verschuur en ik een lange reeks Roll&Writes gespeeld. Ik wil daarom beweren dat ik een zekere ervaring heb. Deze zag ik op SPIEL maar vanwege de vormgeving kreeg ik geen zin om het te spelen. Ik dacht aan kinderen, bellen blazen, buiten spelen, stoepkrijt, touwtje springen. Hoe belangrijk vormgeving is in het bereiken van de doelgroep blijkt dus keer op keer en ook nu.
Connnect is geen spel voor kleine meisjes die graag zeepbellen blazen. Het is heel eenvoudig en snel geleerd maar dat zegt niets over de uitdagende lastigheid. Ik heb het met open mond en verbazing gespeeld en ga op zoek naar een exemplaar om mijn SPIEL-vergissing goed te maken.