Stel nou dat jouw stofzuiger kapot gaat na laten we zeggen vijftien jaar trouwe dienst. En stel nou ook dat er daardoor een machtsvacuüm ontstaat en alle andere elektronische apparaten in huis gaan strijden om de macht. Hoe bepaal je dan welk apparaat daar het meest geschikt voor is? Misschien kan het slagenspel Power Vacuum helpen!
Wat is Power Vacuum?
De Dikke van Dale vertelt ons het volgende:
- machtsvacuüm:
toestand waarin er onvoldoende bestuursmacht is
Deze toestand ontstaat wanneer iemand die de macht had, verdwijnt en er nog geen vervangende bestuursvorm of persoon is.
Dat, en het feit dat The Supreme Vacuum (de Oppermachtige Stofzuiger) is overleden, maakt Power Vacuum de perfecte titel voor dit slagenspel.
Toen ik de doos van Power Vacuum bekeek, dacht ik echter maar aan één ding: The Death of Stalin. De cover van de doos is duidelijk geïnspireerd door deze film (en de cover daarvan) en ook op de kaarten van het spel staan talloze referenties naar films afgebeeld. Er wordt vooral verwezen naar films met ook een politiek thema. Zo is er een kaart waarop duidelijk, bijna één op één, de scene uit Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb wordt afgebeeld waarin Major Kong op de bom naar de grond stort. Alleen zit het figuurtje op de kaart in dit spel op een watertoren.
Na Roll Camera! en nu Power Vacuum met alle filmreferenties moge het zeker duidelijk zijn dat ze bij Keen Bean Studio niet alleen van bordspellen houden, maar ook hun weg weten binnen de filmwereld.
Hoe wordt het spel gespeeld?
Goed, dan nu terug naar het spel. Power Vacuum is een slagenspel voor één tot vijf spelers. Op de doos staat dat een spel ongeveer dertig tot veertig minuten duurt, maar het kan ook een stuk sneller afgelopen zijn, zeker wanneer je met twee spelers speelt.
Voor een groot gedeelte zijn de standaardregels van een slagenspel van toepassing: de startspeler komt met een bepaalde kleur uit, de rest van de spelers volgt en degene met de hoogste kaart of troef wint de slag en is de startspeler in de volgende slag.
In Power Vacuum heeft de winnaar van de slag steeds twee opties: hij krijgt direct één punt voor de gewonnen slag of hij kiest één van de gespeelde kaarten om deze in de volgende ronde in zijn starthand te krijgen. Ook degene die de laagste kaart in de slag speelde, krijgt een belangrijk voordeel. Deze speler mag namelijk het Control Board gaan manipuleren. Degene die de slag wint, kan ook degene zijn die de laagste kaart speelde, bijvoorbeeld wanneer hij een troef heeft gespeeld.
Control Board
Het meest opvallende onderdeel in Power Vacuum is het Control Board. Hier wordt bepaald welk elektrisch apparaat nu het meest in staat lijkt te zijn de macht over te nemen. Deze apparaten staan op het bord afgebeeld en kunnen met elkaar verbonden worden door de 'stekker'. Elk apparaat komt overeen met de apparaten op de spelersbordjes, iedere speler is dus zijn eigen apparaat.
De speler die de laagste kaart in de slag speelde, verplaatst Power (als in 'stroom', maar ook als in 'macht') en manipuleert het Control Board. Eerst moet hij Power van het ene apparaat naar het andere verplaatsen en daarna is hij verplicht om één kant van de stekker te verplaatsen naar een ander apparaat.
AgendaWaarom is dat nu allemaal van belang, dat verplaatsen van die Power en de stekker? Om punten te scoren!
Iedere speler krijgt aan het begin van elke ronde een 'Agenda'-kaart. Op deze kaart staan twee van de vijf apparaten afgebeeld. Op ieder moment in het spel kunnen de spelers deze kaart open op tafel leggen. Hoe de kaart wordt neergelegd geeft aan welk apparaat jij de meeste Power wil proberen te geven en welke de minste. Hoe eerder in het spel je dit doet, hoe meer punten je kunt scoren. Maar zo ziet iedereen wat je van plan bent en kun je makkelijk gedwarsboomd worden! Je kunt er ook voor kiezen jouw Agenda geheim te houden, maar ook dan loop je risico. Zodra je vier of minder kaarten in je hand hebt, mag je jouw agenda niet meer openbaar maken. Lukt het je dan om het zo te spelen dat de juiste apparaten de meeste/minste Power krijgen, dan scoor je maar liefst veertien punten. Lukt het je niet, dan scoor je maar liefst nul hele punten.
Punten scoren
Je scoort dus punten door slagen te winnen (en daarbij niet te kiezen een kaart te willen houden voor de volgende ronde) en door de juiste apparaten Power te geven op het Control Board. Ook zijn de punten die aan het einde van de ronde bij jouw apparaat liggen, voor jou. Met deze punten ga je een prachtig standbeeld bouwen om jouw favoriete elektronische apparaat te eren. Voor elke tien punten mag je één van de vier onderdelen van een standbeeld pakken. Is jouw standbeeld compleet (nadat je veertig punten hebt gescoord dus), dan win je het spel en is het machtsvacuüm voorbij.
Wat vind ik van Power Vacuum?
Spellen spelen maakt mij een vrolijker mens, maar dit spel laat me echt lachen. Ik vind de artwork hilarisch, maar ook slim bedacht en accuraat. Het stroomt over van de referenties naar films en heeft toch wel een duidelijk politiek tintje. Hier moet je wel tegen kunnen; ik kan begrijpen dat niet iedereen dit kan waarderen. Echt aanstootgevend is het echter absoluut niet.
De componenten zijn van goede kwaliteit: de kaarten zijn stevig, het Control Board fatsoenlijk en het 'stekkertje' is leuk speelgoed. Het spel trekt zeker de aandacht wanneer het op tafel ligt. Het enige minpunt vind ik dat de doos wat te diep lijkt te zijn. De inlay is best strak waardoor de kaarten soms blijven hangen en je deze er lastig uit krijgt. Er is ook veel ruimte over in de doos.
Het spel zelf vind ik ook ontzettend leuk om te spelen. Een slagenspel met een daadwerkelijk interessante toevoeging, maar wel met simpele regels die blijven hangen, ook als je het spel een tijdje niet speelt. Power Vacuum is ook zeker geschikt voor mensen die niet zo heel groot fan zijn van slagenspellen. Dat komt vooral omdat het pure slagenspel-element een beetje naar de achtergrond verdwijnt door de toevoegingen. Een laagste kaart die een belangrijke rol speelt maakt het spel interessant en laat je niet continu met een vervelend gevoel zitten wanneer je geen slagen kunt winnen. Het juist niet winnen van slagen kan een hele goede tactiek zijn.
Over tactiek gesproken: dit spel is wel een stuk leuker met meer dan twee personen. Met twee spelers kan het spel snel afgelopen zijn, zeker wanneer je ongeveer dezelfde Agenda-kaarten hebt. Dat hoeft niet per se iets negatiefs te zijn natuurlijk, maar het spel lijkt wel bedacht te zijn met tactieken voor een spel met meerdere spelers in het achterhoofd. Hoe meer spelers, hoe meer reden je hebt om jouw Agenda ook verborgen te houden en het risico te nemen dat je geen punten gaat scoren.
Eindoordeel
Power Vacuum is een spel dat bol staat van referenties naar films die de kijker een ander beeld geven van politiek en bepaalde thema's vanuit een ander perspectief laten zien. Het spel verpakt dit allemaal erg leuk, maar wellicht kan niet iedereen er om lachen. Kun je dit wel dan ga je misschien afgeleid zijn door alle leuke afbeeldingen op de kaarten. Maar dat mag!
Dit is een spel wat geschikt is voor zowel liefhebbers van slagenspellen als voor mensen die daar niet zo gek op zijn. Het is verfrissend en interessant, doch redelijk kort met eenvoudige regels die goed blijven hangen. Absoluut waard om regelmatig te spelen, misschien als vervanging voor een standaard slagenspel. Alleen oppassen dat dat niet weer een nieuw machtsspelletje wordt.
Grappig hoe bordspellen ons linken naar films. Ook grappig: dat mensen ons blijven verbazen. Zo dacht ik zojuist: "The Death of Stalin"? "Dr. Strangelove"? Dan zou jij bij Grand Austria Hotel natuurlijk ook denken aan Grand Budapest Hotel. En meteen sloeg mijn hoofd op hol omdat ik er inspiratie in zag voor een Poll: Welke Bordspellen zijn geïnspireerd door een Film of: Aan welke Film moet jij denken wanneer je een bepaald bordspel speelt?
Ik heb dit spel nog niet gespeeld maar de vormgeving doet mij denken aan Factory 42. En bij dat spel dacht ik ook aan The Death of Stalin.
Verder kan ik niet genoeg herhalen dat ik bij zowat alles wat je schrijft geniet van de manier waarop je lezers bij de hand neemt.
Bij alleen al het zien van de titel van Grand Austria Hotel schoten mijn gedachten inderdaad direct door naar Grand Budapest Hotel, leuk hoe dat werkt! Ik vind het altijd heerlijk als bordspellen refereren naar films en ik ben erg benieuwd naar de antwoorden op de poll.
Factory 42 heb ik nog niet gespeeld, maar ga ik zeker naar kijken nu ik dit weet. Bedankt voor de tip!
Factory 42 kan bij mij of op een camping in Limburg. Ik heb een uitbreiding waar ik over moet schrijven. Dus als je dat samen wilt doen... lijk mij erg leuk. Ik zie je graag aanhaken.