Concilium Urbis
Altijd al gedroomd van een nieuw leven op een nieuwe planeet? We hebben er 1 gevonden! Celestia Quasaris. En nu gaan we allemaal daar een nieuwe nederzetting bouwen en mijnen om Crystalon Celestia uit de grond te halen, een enorm waardevol mineraal voor energie.
We bouwen fabrieken die van de grondstof bruikbare energie kunnen maken. Verder gaan we huizen, woontorens en overheidsgebouwen neerzetten. Monumenten bouwen en natuurlijk bomen planten voor de zuivering van de lucht.
Iedere ronde nemen alle spelers 4 tegels uit de zak. Deze verdeelt iedere speler in 2 groepjes van 2. Beide stapeltjes worden aan de linker of rechter medespeler doorgegeven, afhankelijk van welke richting op de bovenste kaart met “wetten” staat aangegeven. De speler die de stapels ontvangt kiest 1 van de 2 setjes en geeft de andere set terug aan de speler die de verdeling gemaakt heeft.
Nu hebben alle spelers weer 4 tegels in handen en mogen deze aan hun eigen koninkrijk / stad gebouwd worden. Alle tegels moeten aansluitend gebouwd worden en het liefst op een bepaalde volgorde om zoveel mogelijk punten te scoren. (De speler net de meeste punten is uiteraard de winnaar van het spel). Maar welke regels dat zijn gaan de spelers zelf bepalen in de stemronden.
Aan het begin van iedere ronde worden er 2 kaarten met wetten opengedraaid. Tijdens de stemronde wordt er gekeken of deze wetten worden aangenomen of niet. Dit zijn in feite de kaarten die de condities bepalen voor de eindtelling. Afhankelijk van hoeveel inwoners een stad heeft (huizen geven 1 stem, woontorens 2 stemmen per tegel) kunnen de spelers een bod doen vóór of tegen de wet. Als de wet wordt verworpen gaat hij uit het spel, als de wet wordt aangenomen wordt hij op de desbetreffende basiskaart met wetten neergelegd die bij het opzetten van het spel zijn neergelegd. De tekst van de wet blijft hetzelfde maar het aantal punten dat gescoord kan worden is nu gewijzigd.
Op tafel liggen ook 3 standaard beschaving regelkaarten. Iedere speler moet tijdens het spel 6 energiefiches betalen per kaart om mee te doen met deze punten.
Energiefiches? Bij het bouwen van een mijn ontvangt de speler een aangegeven hoeveelheid mineraalfiches die hij op de mijn klaarlegt. Tijdens de productiefase wordt een fiche omgedraaid en als energie op een fabriek neergelegd. (Zolang beschikbaar). Als een speler 6 energiefiches heeft mogen deze ingeleverd worden voor een schijf op één van de 3 beschavingskaarten en ontvangt de speler daar punten voor aan het eind van het spel.
Dus nog even terug naar het begin: mijnen bouwen (grondstoffen), fabrieken bouwen (energie), maar ook huizen voor bewoners (invloed wetten) en tenslotte bomen voor een schone lucht en monumenten (voor punten).
Veel dingen om rekening mee te houden! Bij het neerleggen van de tegels moet je rekening houden met de wetten, bomen en torens naast elkaar, of juist huizen en mijnen. Maar dat weet je aan het begin van het spel nog niet echt waar je op moet spelen, want er wordt met het stemmen op de wetten pas echt bepaald hoeveel punten het oplevert aan het eind van het spel.
Dit tegel-leg-spel lijkt standaard, maar heeft iets extra’s met de fiches en vooral door de stemronden wordt het spel echt bepaald. Het is belangrijk om goed je tegenstanders in de gaten te houden. Ben je de enige die voor een bepaalde wet gaat stemmen omdat het alleen jou punten gaat opleveren kun je het waarschijnlijk wel vergeten. Aan de andere kant wil je ook niet stemmen op een wet waar je medespelers meer aan hebben als jijzelf. Goed overwegen is belangrijk.
Omdat is spel meer is als alleen tegels neerleggen op een vooraf bepaald patroon, maar waar de regels (of in ieder geval de puntentelling) nog wijzigen tijdens het spel, vind ik dit een hele leuke variatie die ik graag speel. Iedere speler heeft uiteindelijk 29 tegels op een veld van 25 tegels, dus buiten het veld bouwen en daar misschien minpunten voor incasseren lijkt onvermijdelijk, of je moet het geluk hebben een flinke toren te kunnen bouwen (de enige fiches die mogen stapelen).
De componenten zijn mooi gemaakt, van goede kwaliteit. Wel vind ik de tegels waar je de stad mee bouwt erg druk. Het artwork is mooi, maar de functionele symbolen die je nodig hebt vallen weg door de uitgesproken tekening van het gebouw op de tegel. Dit maakt het onoverzichtelijk.
De kaarten zijn wel groot en duidelijk.
1 kaart is helaas alleen in het Spaans, normaal gesproken zijn de kaarten dubbelzijdig en aan de andere kant Engelstalig, maar daar zal de uitgever Perro Loko wel met een oplossing voor komen.
Ik heb nog nooit van deze uitgever gehoord maar als dit het eerste spel is van deze “gekke hond” belooft dat meer!
Brigitte den Hartog, Workerplacement en Eurospellen, Veiling- en Biedspellen, Waardering 7, C
- Waardering:
- Auteur: Jorge J. Barroso, Jesús Fuentes
- Vormgeving: Amelia Sales
- Uitgebracht in: 2024
- Uitgever: Perro Loko Games
- Soort Spel: Workerplacement en Eurospellen
- Aantal spelers: 1-6 spelers
- Speelduur: 40-60 minuten
- Leeftijd: 10+
- Board Game Geek: https://boardgamegeek.com/boardgame/416817/concilium-urbis
- Foto's bij dit artikel: Brigitte den Hartog
- Disclaimer: Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.