CoraQuest

coraquest coverCoraQuest. Ik geloof niet dat er een review te bedenken is waar ik zoveel zin in had als CoraQuest. Natuurlijk Twilight Imperium, maar dat is omdat het schrijven over je favoriete spel sowieso een feestje is, maar anders dan dat kan ik me niet zo een, twee, drie een titel voor de geest halen waar ik zoveel zin in heb.

Waarom? Dat heeft eigenlijk twee redenen. En allebei hebben ze met mezelf te maken. Allereerst ben ik gek op zogenaamde human interest verhalen. Verhalen waarbij prachtige dingen gebeuren omdat mensen de koppen bij elkaar steken, omdat mensen elkaar ontmoeten, omdat mensen elkaar inspireren. Het verhaal van CoraQuest is zo'n verhaal. Het verhaal van een vader en dochter, eindeloos verveeld door de hele lockdownsituatie tijdens Covid-19, die zich wagen aan een thuisscholingsopdracht die te maken moet hebben met schijfvaardigheid en wiskunde. Dat die opdracht uiteindelijk leidt tot een spel waar de spellengemeenschap in groten getale achter gaat staan en een kickstarter die ontzettend succesvol blijkt te zijn. Een spel waarin fantasie de vrije rol krijgt, waarin er een spel ontstaat dan mensen willen spelen, en het artwork uniek is omdat Cora als 8-jarige zich ermee bemoeid heeft. Een interview op de BBC wist ook vele harten te veroveren.  Het is een heerlijk verhaal en het zijn twee innemende mensen, Dan en Cora.

De tweede reden is omdat ik al jaren verlang naar een dungeon crawler, een verhalend spel, dat ik kan spelen met mijn kinderen. Met veel spijt zag ik titels als Mice and Mystics en Stuffed Fables langskomen die er ontzettend mooi uitzien, delen van het kinderbrein raken waar spanning en plezier elkaar ontmoeten, maar enkel in het Engels werden uitgegeven; ik heb zelfs Jochem Myjer op X gestalkt om hem te bewegen om van de Gorgels een goed bordspel te maken. Hoe te gek zou het zijn als een verhalend, wereldbouwend spel zou komen dat ouders met hun kinderen kunnen spelen waarbij het sentiment van een heuse dungeon crawler op tafel zou komen?

Toen de kickstarter liep ben ik ernstig in de verleiding gebracht. Ga ik deze backen? Maar juist omdat op dat moment het spel enkel in het Engels zou verschijnen hield ik de boot af. Natuurlijk kan ik 'on the go' dingen vertalen, maar dat zou voor mij de magie van het spel verbreken. Ik wil dat mijn dochters, mijn zoons, zelf hun karakterkaart kunnen lezen, dat ze hun wapens met overtuiging kunnen kiezen en dat ze het verhaal zelf kunnen voorlezen! Dus hoe mooi ik het spel ook vond, hoe prachtig het verhaal en hoe aandoenlijk Dan en Cora ook waren, ik besloot te passen.

Heije speelt coraquestEn toen! En toen kwam daar de mededeling dat het Belgische Jumping Turtle Games CoraQuest in een Nederlandstalig jasje zou gieten. Dat deed mijn hart sneller kloppen en toen de vraag kwam wie er een review voor wilde schrijven was het niet moeilijk om pontificaal mijn hand op te steken en praktisch zonder schaamte het exemplaar op te eisen.

Afgelopen paasweekend was het zover: CoraQuest lag bij mij op de tafel. De meiden -5 en 7- bleven ongeduldig heen en weer lopen tussen de keuken en de televisie: 'Wanneer gaan we spelen?' Ik sorteerde al het speelmateriaal, ik las de regels, ik genoot van alle leuke grapjes en mooie titels die ik langs zag komen en voelde een mix van ergernis en begrip als de meiden weer eens kwamen: 'Kunnen we al beginnen?'

Eindelijk was het zover en begonnen we aan onze eerste queeste: Annabel en Kevin, de kleine kabouters, waren vermist in de kerker van Rams Elburg. Het leed geen enkele twijfel dat onze dappere helden opgewassen zouden zijn tegen de taak om onze kleine vrienden terug te halen en hen verder te beschermen tegen elk onheil dat hen bedreigde! De Genezende Kat, KruisboogKerel, de Dwerg en Robo-Ketel vormden een reisgenootschap, waardig voor grote avonturen!

Wat zit er in de doos?
Het spel komt met een regelboek en een queesteboek. Het regelboek helpt je om de basics van het spel te snappen. Het regelboek oogt een beetje druk, omdat ze consistent wilden zijn met de stijl van het spel: ontworpen door en voor kinderen. Dat zorgt ervoor dat het een beetje inboet aan leesbaarheid, maar dat is ze snel vergeven. Er zijn dikke dobbelstenen -minder dan in het regelboek staan-, heldenkaarten, vijandkaarten, mooie standees van alle karakters en voldoende voetjes om ze allemaal neer te zetten. Tal van fiches, die van dik, stevig karton zijn. De doos is kleiner dan verwacht, maar er zit prettig veel in.

Hoe speelt het?
coraquestAls je het spel klaar zet, is er een aantal standaarddingen die je doet, en daarnaast heb je een queestespecifieke setup. De rondes spelen heel soepel. Eerst zijn alle helden aan de beurt die een onbeperkt aantal 'korte' acties hebben en daarbij kunnen kiezen uit verkennen -een nieuwe tegel neerleggen- of een kaart gebruiken. Daarnaast mogen ze elk twee 'lange' acties kiezen uit de volgende opties:

• Bewegen
  • Zoeken
  • Voorwerpen ruilen
  • Genezen
  • Aanvallen

Alle acties zijn recht door zee. Kun je 5 stappen bewegen? Dan mag dat orthogonaal -heerlijk woord dat betekent gewoon verticaal én horizontaal aangrenzend- en diagonaal. Je loopt dan 5 stappen op de tegels die op de kaarten staan afgebeeld. Sta je naast een schat? Dan mag je voor 1 actie die schat openen en een schatkaart pakken die dan van jou is. Genezen is een beetje 'tricky', want je kunt alleen 1 bepaalde status genezen, namelijk als een ander karakter verlamd is geraakt. Je kunt niet als actie elkaars leven weer herstellen. Aanvallen doe je met dobbelstenen, die op je karakterkaart staan, en wat wapens mogelijk hebben te bieden. Je mag altijd maar met 1 wapen aanvallen, ook al heb je er meerdere tot je beschikking. Heb jij 3 toffe wapens en iemand uit je groep niet een, dan mag je dat wapen, zodra je naast elkaar staat voor 1 actie aan die persoon geven. Attent niet?

Als alle helden aan de beurt zijn geweest -in een volgorde naar keuze, wat ook echt handig is voor kinderen en volwassenen- komen de vijanden aan de beurt, die elk twee acties hebben, waarbij de voorkeur ligt op aanvallen, maar kunnen ze dat nog niet, dan zullen ze naar de dichtstbijzijnde held doen.

Ten slotte is er een opschoonfase, waarbij er hooguit kleine boekhoudkundige dingen worden bijgehouden. Je speciale kracht bijvoorbeeld kun je, als je die gebruikt hebt, twee rondes niet gebruiken. Hou dit bij door je fiche naar beneden te schuiven op een spoor, totdat het er af valt. Dan is je speciale actie weer beschikbaar.

Er zijn diverse campagnes die een bepaalde setup vereisen. Elk avontuur heeft zijn eigen vijanden om te verslaan, zijn eigen verhaal om te vertellen. Je begint op de starttegel en vanaf daar ga je de kerker verkennen. Sommige spelonderdelen kom je alleen in bepaalde avonturen tegen, maar dat staat allemaal duidelijk aangegeven. De kerkertegels zijn genummerd en een ander deel is voorzien van letters. De tegels met letters horen bij de avonturen. Je maakt 4 stapels van kerkerkaarten en in elke stapel schud je een lettertegel die specifiek hoort bij dat avontuur. Op die manier wordt het tempo van het spel bepaalt. Je kunt bepaalde dingen pas doen, zodra je de andere dingen eerst hebt gedaan of gezien. Erg leuk!

Oordeel
CoraQuest voldoet in alles aan de verwachtingen! Het is een prachtig vormgegeven dungeon crawler die zich echt richt op het spelen van zo'n type spel met kinderen. Dat betekent dus ook dat het vergevend is. Als je de missie verliest, leidt dat niet tot dood en verderf, maar enkel tot een stel kreukels in je broek, een paar vieze handen en een klein krasje op je ego. Je kunt het weer proberen. Ook het systeem dat je helpt als je mist, is goed gekozen. Je wordt Genadeloos! Je gooit een extra dobbelsteen en zodra je weet te raken, keer je weer terug tot je eigen zelf.

in the dungeonDe temporisering van het spel vind ik ontzettend goed gekozen. De verhaallijnkerkerkaarten worden bewust door de kerkerkaarten heen geschud, met als gevolg dat het spel niet stil komt te liggen. Dat je als extra motivatie wilt blijven ontdekken, omdat anders spinnen hun intrede doen, is sterk. Ze zijn niet onverslaanbaar, maak ze dwingen je om een actie te nemen die je eigenlijk bedoeld hebt voor andere monsters.

Het spel is onmiskenbaar een dungeon crawler, doordat je een eigen karakter hebt, met een eigen speciale kracht. Je ontdekt dingen waarvan je nog geen weet hebt, je kunt schatten vinden die bijzonder de moeite waard zijn, je maakt kennis met een wereld waar je meer van wilt weten.

Ik denk dat het meest geschikte publiek de mensen zijn die houden van dit genre, de nodige spellen al gespeeld hebben, en dolgraag een soortgelijke ervaring met hun kinderen willen hebben. Waarom? Omdat het zo herkenbaar is en daarom heel gemakkelijk speelt. Termen als 'gezichtsveld' (line of sight) 'bereik '(range) voelen intuïtief aan als je bekend bent met dit type spel.

Dat wil niet zeggen dat andere mensen, die nog nooit een dungeon crawler hebben gespeeld, niet van dit spel zouden kunnen genieten! Ik geloof alleen dat het een net iets taaiere pil is om te slikken om je door al het speelmateriaal heen te worstelen, de verschillende acties je eigen te maken en de lijn van het spel te ontdekken. Ik hoop juist dat veel mensen die zelden een spel spelen dit spel zien, het kopen, het op tafel leggen en hun kinderen deze ervaring gunnen; oh, en zichzelf. Het is prachtig om te zien als je kind vol overtuiging de dobbelstenen rolt en vol spanning het resultaat afwacht! Het is mooi dat ze zelf bedenken dat een rode dobbelsteen beter is om succesvol mee te zijn dan een witte, omdat die op de helft van alle kanten een successymbool heeft staan, terwijl de witte er maar twee heeft. Het begint al met het kiezen van de karakters, als ze iemand willen zijn en ze de keuze hebben uit acht heel verschillende, leuke karakters.

CoraQuest is een schat, wachtend om ontdekt te worden. Een avontuur dat smaakt naar meer. Het is voor mij in ieder geval alles waar ik op hoopte in een dungeon crawler die ik met mijn kinderen wilde spelen!

Waardering 9, C, coraquest, jumpingturtlesgames, heijewubs

• Auteur: Cora & Dan Hughes
  • Vormgeving: Cora Hughes & Gary King