Dracula vs Van Helsing

Dracula had een lange, witte snor.
Dat gelooft u vast niet, dus ik heb het wereldberoemde boek er nog even op nageslagen en het staat er toch echt: 'Within, stood a tall old man, clean-shaven save for a long white moustache, and clad in black from head to foot ...'.

De horrorroman Dracula van de Ierse schrijver Bram Stoker werd gepubliceerd in 1897 en bestaat voornamelijk uit fictionele dagboekfragmenten en brieven. Meer dan honderd jaar later is het nog altijd een razend spannend en vlot lezend verhaal. Het bovenstaande citaat komt uit het dagboek van Jonathan Harker, de jonge Engelse jurist die ons als lezers voor het eerst laat kennismaken met de hooghartige gruwelgraaf in zijn griezelkasteel in Transsylvanië.

En zo zie je maar weer hoe de beelden van Hollywood ons collectieve bewustzijn binnendringen. Hebben we immers niet allemaal een zwartharige aristocratische gladjanus à la Béla Lugosi (1931) in gedachten, of, voor het jongere publiek: Count Dracula uit de animatiefilm Hotel Transylvania (2012)?

Toegegeven: naarmate het boek vordert, ondergaat Dracula een opmerkelijke verjongingskuur en dat heeft natuurlijk te maken met ... nou ja, laten we het maar 'bloedtransfusies' noemen. Maar de Graaf is in beginsel oud. Heel oud.

En dat geldt trouwens net zo goed voor zijn aartsvijand, Professor Van Helsing, die in Stokers roman ook al behoorlijk op leeftijd is. Hollywood heeft echter door de decennia heen ons beeld van hem op vergelijkbare wijze weten te vervormen. Ik acht de kans vrij groot dat u op dit moment denkt aan de langharige vampierjager met de lange leren jas en de flaphoed, zoals hij verscheen in de blockbuster Van Helsing met de Australische acteur Hugh Jackman in de hoofdrol (2004). Het was echter niet voor niets dat de maker van die film hem Gabriel Van Helsing noemde, aangezien onze Hugh in het geheel niet lijkt op de uit Amsterdam afkomstige weledelgeleerde Abraham Van Helsing uit het boek van Stoker. Qua uiterlijk dan, want de gebrekkig Engels sprekende Nederlandse professor wist wel degelijk van wanten als het op het bestrijden van het helse vampierengebroed aan kwam.

Zo. Dit alles even ter introductie van de hoofdpersonen van het bordspel dat vandaag op het bespreekmenu staat: Dracula vs Van Helsing van Mandoo Games.

Geheel naar verwachting is Graaf Dracula prominent aanwezig in de vormgeving van dit spel. Kijk maar naar het artwork op de voorkant van de speldoos en op de achterkant van de bijzonder stevige speelkaarten (of beter gezegd: tegels). De fraai gemaakte binnenkant van de doos bevat een deksel van een doodskist die geopend kan worden, met daarop schaduwen van vleermuizen. Veel vampieriger kan het allemaal niet, toch?

Uit de speltitel zou je logischerwijs af mogen leiden dat Van Helsing óók een belangrijke plek in het artwork had gekregen. Dat blijkt echter niet het geval zijn. Sterker nog:  de professor is opvallend afwezig in het tekenwerk en de verdere vormgeving van het spel.

Begrijp me goed: er zijn legio illustraties van negentiende-eeuwse mensen, maar ik vraag me af of Van Helsing daar tussen zit. In ieder geval niet tussen de plaatjes van burgers op de ronde schijfjes, want dat zijn de bewoners van het Engelse kuststadje Whitby, die de bloeddorstige Dracula maar al te graag in zijn ondode slaven wil veranderen.

Bevindt Van Helsing zich dan wellicht tussen de afgebeelde mensen op de hierboven reeds genoemde speelkaart-tegels? Het zou kunnen. Maar het is maar zeer de vraag wie die geportreteerde lui eigenlijk zijn. Het zouden karakters uit het boek kunnen zijn (zoals Jonathan en Mina Harker, Lucy Westenra en haar moeder, Arthur Holmwood, Quincey Morrisdokter John Seward en diens krankzinnige patiënt Renfield en misschien dus ook wel Abraham Van Helsing (kaart nummer 7 of 8?). Hoe het ook zij, het regelboekje geeft geen uitsluitsel over de precieze identiteit van die karakters. Positiever geformuleerd: zulks wordt door de spelmakers blijkbaar geheel en al aan de verbeelding van de spelers overgelaten.

Voor de duidelijkheid: ik maak hier zo’n uitgebreid punt van, omdat je in dit tweespelerspel óf de rol van Dracula óf die van Van Helsing speelt. En naar mijn mening is het Van Helsing-gevoel aanmerkelijk minder aanwezig dan de Dracula-beleving. Als je een spiegel naast het spelletje neer zou zetten, zou je paradoxaal genoeg de zielloze vampier wél zien, maar de vampierjager niet.

De bloedzuigende Zoon van de Draak is dus thematisch vele malen sterker neergezet dan zijn geduchte opponent. Het is zelfs zo dat dat afwezigheidsverschijnsel zich uitspreidt tot de overige spelcomponenten, zoals daar zijn:

1. De rondemarkeerder, in de vorm van het zeilschip Demeter, waarop Dracula in North Yorkshire arriveerde;
  2. De fiches van de Whitby-bewoners, die, als je ze omdraait, veranderen in bloedrode woeste vampiers;
  3. De fiches die de waarde van de kaartkleuren ten opzichte van elkaar aangeven, plus welke kaartkleur troef is, met daarop afbeeldingen van een bloeddruppel en een doodskist.

Dat is overduidelijk allemaal 'Dracula' wat de kerkklok slaat.

Op de laatstgenoemde fiches staan trouwens ook nog een kaars en een ornementaal kruis afgebeeld. Dat kruis zou wellicht één van de bijzonder schaarse verwijzingen in het spel naar Van Helsing kunnen zijn, want het is immers een beproefd hulpmiddel voor exorcisten en vampierjagers. Maar waar, o waar, is dan het knoflook? Waar is het wijwater, dan wel de hosties? Waar is de houten staak?

Ho, wacht: na wat stevig doorzoeken, zien we dat de hartjes op de Gezondheidspunten-fiches met kleine staken doorboord zijn. Maar goed, dat brengt ons al met al niet verder dan de minimale opbrengst van een kruis, wat staakjes, en vooruit: een kaars. En dat versterkt eigenlijk alleen maar de indruk dat Van Helsing behoorlijk aan het kortste eind trekt.

Het mag dan zo zijn dat Dracula vs Van Helsing in thematisch opzicht te veel op één been hinkt, maar speeltechnisch gezien is het spel gelukkig wél in balans. Ondanks zijn relatieve onzichtbaarheid heeft Van Helsing niet minder winkansen dan Dracula.

'Hoe wordt het spel dan gewonnen?' vraagt u zich misschien af. Wel, dat hangt er maar helemaal vanaf wie van de twee spelers er in maximaal vijf spelrondes de overhand weet te krijgen in de vijf districten waarin het Whitby-speelbord is ingedeeld. De doelstellingen van de Graaf en de Professor zijn daarbij vanzelfsprekend compleet aan elkaar tegengesteld. De Dracula-speler wil: a. pertinent niet al zijn Gezondheidspunten verliezen en b. zoveel mogelijk burgers in vampiers te veranderen. De Van Helsing-speler wil daarentegen: a. alle twaalf Gezondheidspunten zo snel mogelijk van Dracula af zien te pakken en b. voorkomen dat er vier inwoners van een Whitby-district worden gebeten. Als dat laatste gebeurt, wint Dracula direct het spel. En hij wint óók als hij na vijf rondes nog steeds leeft.

Dat domineren van de districten doe je door je speelkaart-tegels zo geraffineerd mogelijk uit te spelen. Bij voorkeur in het verborgene, natuurlijk, maar dat lukt helaas niet altijd, omdat sommige kaarteffecten je dwingen om je letterlijk in je kaarten te laten kijken.

18 At it again

Dracula vs Van Helsing heeft qua speelmechaniek wat van een slagenspel (met hogere getallen die lagere cijfers verslaan en met troeven die op hun beurt alles overwinnen), maar elke kaart heeft daarnaast ook een speciaal effect, variërend van het moeten tonen van één van je eigen kaarten tot het zichtbaar maken van een kaart van je tegenstander. Ook kan het gebeuren dat je de volgorde van je kaarten moet herordenen, of dat je een kaart van jezelf moet omruilen voor eentje van je opponent. Zo’n speciaal effect wordt getriggerd als je een kaart in de aflegstapel legt, en dat afleggen geschiedt bij elke beurt. Gelukkig heb je daarbij altijd een keuze, want je legt óf de kaart af die je net hebt getrokken, óf je wisselt die kaart om met één van je vijf andere kaarten, waardoor het effect op die betreffende kaart wordt getriggerd.

Over het algemeen wil je als speler zo snel mogelijk van je lage kaartnummers af zien te komen (tenzij het troeven zijn), maar een laag cijfer gaat doorgaans gepaard met een voor jou ongunstig speciaal effect. Hogere getallen hebben in tactisch opzicht veel betere effecten, maar ja, je hebt die hoge cijfers juist ook nodig om je tegenstander in een district te kunnen verslaan. Dat kan trouwens vaak ook met een troef, maar één van de prachtige, veelal totaal onverwachte kaarteffecten is dat de troefkleur wordt veranderd, waardoor de zaken er in een ommezien weer compleet anders voor komen te liggen.

16 Quality componentsHet gaat in Dracula vs Van Helsing dus om gebiedscontrole en om je tegenstander het al dan niet ondode leven onmogelijk te maken. Dat doe je door ofwel iedereen om je heen in vampiers te veranderen, of door vijf rondes lang te overleven. Of dat doe je door met een serie goedgeplaatste mokerslagen tijdig twaalf Gezondheidspunten van de ander te roven (niet door twaalf staken door z'n hart te rammen, moeten we maar denken, want dat wordt het thematisch gezien al helemáal een rommeltje).

Het is een spannend, vlot spelend, nek-aan-nek kaartspel, dat in strategisch opzicht vooral interessant blijft door het veelvoud aan speciale kaarteffecten. De productiekwaliteit is uitmuntend te noemen. Thematisch is het weliswaar enigszins gemankeerd, maar dat neemt niet weg dat we het alhier met genoegen toevoegen aan onze klein-maar-fijne collectie van met veel plezier herspeelbare tweespelerspellen.

Tweespelerspellen, Fantasy-, Sci-Fi- of Schaduwrijkspel, Ate Grijpstra, D, Slagenspel