Elerion: het bordspel
Altijd al geïnteresseerd geweest in Fantasy Avonturen- en Rollenspellen? Altijd al nieuwsgierig geweest naar Dungeons & Dragons, maar misschien afgeschrikt door de enorme hoeveelheid aan (veelal Engelstalig) materiaal? Of wellicht door het feit dat je om D&D te spelen niet alleen een gelijkgestemde groep spelers nodig hebt, maar ook een zeer vaardige spelleider/regisseur, of beter gezegd: een in de vertelkunst bedreven Kerkermeester?
Dan hebben we goed nieuws. Er is namelijk al een tijdje een ontzettend goed Nederlandstalig alternatief beschikbaar dat je de mogelijkheid geeft om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur en je te storten in een schitterende, rijkgevulde en met bijzonder veel oog voor detail vormgegeven fantasiewereld. Het is een bordspel met de titel Elerion en het is in één woord ... indrukwekkend.
De spelwereld, zo valt er op de website van de uitgever Cradle of Games te lezen, is ontleend aan het "Elerion" van de de gelijknamige levend-rollenspel-evenementen van de Rollenspelvereniging Arcana.
Ook de website van Arcana bezoeken we natuurlijk even voor de broodnodige achtergrondinformatie. De vereniging is opgericht in Leiden, bestaat al sinds 1994 en heeft maar liefst 350 leden die zich regelmatig met hart en ziel op het zogeheten LARPen werpen ('Live Action RolePlaying', inderdaad: u bent weer helemaal bij de les). Twee keer per jaar organiseert Arcana een Elerion live-evenement dat 'zich afspeelt in een fantasiewereld waar magie werkt, doden niet altijd rustig in hun graf blijven liggen en waar helden monsters bestrijden met zwaard en knots'. Binnenkort staat Elerion numero 55 op de planning, dus mocht u voor dat weekend verder nog geen plannen hebben ...
Maar goed, terug naar het bordspel. De spellenmakers van Cradle of Games zijn een aantal jaren bezig geweest met het creëren en uitgebreid testen van een spel dat gesitueerd is in het Keizerrijk Elerion en dat gebaseerd is op de LARP-evenementen die zich in die wereld hebben afgespeeld. Onlangs verscheen er online een aankondiging dat er opnieuw een crowdfundingsactie gaat lopen om een Uitbreiding van Elerion te financieren. Die aankondiging trok onze aandacht bij Bordspelwereld en vormde meteen ook een uitstekende aanleiding voor ons om het basisspel (waar nog slechts enkele exemplaren van beschikbaar zijn (!)) te bestellen.
Vol verwachting klopte ons hart. En toen Elerion bij ons aan de deur werd afgeleverd en razendsnel z’n weg naar onze speeltafel vond, vielen we van de ene verbazing in de andere verwondering. Wat een enorm Liefdewerk moet dit voor de makers geweest zijn.
De grote, witte kartonnen doos (met stickers met daarop de hilarische waarschuwing 'Niet schudden. Bevat magische inhoud') bevat een schat aan materiaal: regelboek, scenarioboeken, handige kaarten met tabellen, dobbelstenen, fiches, houten kubusjes, een scorespoor op langgerekt karton, een stevig doosje met een flinke hoeveelheid aan o.a. karakter- en gebeurteniskaarten. En, niet te vergeten, een prachtig groot speelbord met daarop de kleurige en gedetaileerde kaart van de Wilde Landen.
Zo’n uitgebreide en met zorg gemaakte wereldkaart, daar haalt de ware Fantasyliefhebber meteen z’n hart al flink aan op. In een goed Fantasyboek zien we zo’n geografisch meesterwerkje (of een aantal van dat soort kaartjes) bij voorkeur meteen al na de titelpagina, zodat we eerst een tijdje imaginair kunnen ronddwalen in een niet-bestaand stukje van een gedroomd universum, alvorens we ons in al het verhalend geweld met betrekking tot helden en monsters begeven. Ach, mochten wij ons toch wederom eens begeven in de NevelBergen, SchemerWouden, OnLanden, TranenMeren ... of hoe u dan ook maar uw fantasie de vrije loop wenst te laten.
En dat laatste hebben de mensen van Cradle of Games ontegenzeggelijk gedaan: de fantasie vloeit rijkelijk. Net als het bier, overigens. En blijkbaar ook nog wat sterkere drank hier en daar, want op de op de landkaart komen we ook enkele dorpen tegen met opvallende namen als 'Berenburght', 'Sonnema' en 'Joustra' . Voor mij persoonlijk is dat een minpuntje, want ik hou ervan als de zogenaamde Vierde Wand intact blijft. In een fantasiewerk als dit steekt het mijns inziens paradoxaal genoeg ontzettend nauw om de boel geloofwaardig te houden.
Daarnaast dienen de makers de kunst te verstaan om ons als spelers mee te voeren naar een domein als de Wilde Landen, alwaar 'het gevaar altijd loert, maar waar ook rijke beloningen te vinden zijn voor wie dat gevaar niet uit de weg gaat.' Let wel: mee te voeren ... zonder ons al te veel op sleeptouw te nemen, want er dient vanzelfsprekend ook de nodige ruimte te zijn voor onze eigen ongebreidelde fantasie en dito creativiteit in het verzinnen van oplossingen voor de veelheid aan uitdagingen die op ons pad komen.
Kan dat zonder spelleider, dan wel Kerkermeester? Niet helemaal. Je hebt als spelersgroep écht iemand nodig die zich grondig heeft verdiept in het heldere en volledige Regelboek (met hier en daar helaas nog wel een spelfoutje) en die bij voorkeur al een aantal van de scenario’s heeft doorgespeeld. Zelf heb ik het scenario 'Leta en Saboed' en een stukje van 'De Kinderen van Karayaan' eerst een aantal keren meerhandig solo gespeeld, voordat ik andere spelers vroeg om samen met mij op avontuur te gaan in Elerion. Ik had het gevoel me anders op te glad ijs te begeven en dat het spel daardoor niet goed tot z’n recht zou komen. Er is dus sprake van een instapdrempel(tje), maar de speelvreugde wordt er daarna alleen maar groter van. Overigens heb ik van de makers begrepen dat er in de op handen zijnde Uitbreiding een nieuw 0-scenario voor beginnende spelers komt. En voilà: dat is dan alweer een pluspunt.
Want er is zó ontzettend veel goed aan Elerion. Wat een Fantasyfeest is dit verhalende avonturenspel toch! Al voortploeterend door de wildernis, door dorpen, steden, kerkers en grotten, moet je goed samenwerken, opdrachten vervullen, je reputatie op peil zien te houden, niet alleen het noodlot, maar ook een waar bestiarium aan wezens bevechten (of juist verstandig uit de weg proberen te gaan), buit zien te vergaren en kennis en ervaring opdoen. O ja, en op tijd proviand inslaan, want avonturieren en knokken op een lege maag ... dat zal je al heel gauw danig bezuren.
Met betrekking tot de veelheid aan scenario’s en de fantastische verhaallijnen doen we in deze spelbespreking verder geen boekjes open. U zult zich daar toch echt zelf door moeten laten verrassen.
Het alomtegenwoordige tekenwerk (op de kaarten, in de boeken, enz.) van kunstenaar Sander ten Napel is oogstrelend en van verbluffende kwaliteit. Het doet denken aan potlood/grijs-wit-illustraties in spannende avonturenboeken en dat kunnen we alleen maar beschouwen als een bijzonder prettige associatie.
Elerion is als bordspel gemaakt voor 2 tot 6 spelers, maar het kan, zoals aangegeven, ook uitstekend meerhandig solo worden gespeeld. Je neemt dan meerdere karakters onder je hoede, die zich gaandeweg ontwikkelen (of roemloos ten onder gaan ... maar de bijgeleverde blokken met personagekaarten zijn gelukkig niet snel uitgeput) en die je meeneemt van het ene scenario naar het andere. Met meerdere spelers krijg je natuurlijk aanzienlijk meer interactie en een heel andere dynamiek, aangezien ieder op zijn of haar eigen creatieve wijze een steentje bijdraagt aan de reeks van avonturen. Elerion biedt trouwens tevens de mogelijkheid om zélf nieuwe scenario’s te bedenken. Op de overzichtelijke website van de uitgever zijn downloads te vinden van allerlei handige zaken als aanvulling op de spelervaring (zoals PDF's van statusformulieren, prefab personages en een handige FAQ-lijst).
Over aanvullingen gesproken: voor de te verschijnen (en nog te financieren) Uitbreiding kunnen we o.a. een tweede scenarioboek, extra speelkaarten en een artworkboek verwachten. En dat alles voor een heel schappelijke prijs, aangezien Elerion in eigen beheer en zonder winstoogmerk gemaakt wordt. Daadwerkelijk Liefdewerk, dus.
Zo’n indrukwekkende prestatie verdient het dan ook om ten zeerste gewaardeerd te worden. En dat doen we dan ook van harte met een dikke 9.
Fantasy-, Sci-Fi- of Schaduwrijkspel, Ate Grijpstra, E, Sander ten Napel
- Waardering:
- Auteur: Renz Klerks, Sander ten Napel
- Vormgeving: Sander ten Napel
- Uitgebracht in: 2022
- Uitgever: Cradle of Games
- Nederlandse uitgever: Cradle of Games
- Soort Spel: Fantasy-, Sci-Fi- of Schaduwrijkspellen
- Moeilijkheidsgraad: 2.00 / 5
- Aantal spelers: 2-6 spelers
- Best met: 3-4 spelers
- Speelduur: 30-240 minuten
- Leeftijd: 12+
- Board Game Geek: https://boardgamegeek.com/boardgame/357882/elerion-het-bordspel
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=1OrrRwfJMkI
- Disclaimer: Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een Familiespel met 8 sterren is niet per se beter dan een Expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.