Happy Bee

Happy Bee1Blije bijen. Nou, dan heb je me al. Door mijn liefde voor bijen stond dit spel natuurlijk al met één nul voor, nog voor ik überhaupt gelezen had waar het over ging. Een schattig geel doosje lachte me toe. Marketingtechnisch hebben ze het alvast goed voor elkaar. Geen idee wat ik me nou weer in mijn maag had laten splitsen om te reviewen, maar ik had er alvast zin in. Goede vormgeving is het halve werk. En dat begint lekker zoet.

Dan is het wel altijd maar hopen dat het spel ook overeind blijft. Daar kan ik zeer snel en kort over zijn. Ja én nee. Dit flinterdunne kleine partyspel bleek niet zomaar een kaartspel, maar eentje met een bied-/gokelement en vanaf drie spelers. Niet helemaal mijn cup of tea, maar ik kan me voorstellen dat dit het heel goed doet bij veel mensen. Mijn mede-proefspelers waren in ieder geval helemaal om, wat zorgde voor een lange rits aan spellen achter elkaar en heel veel spelplezier. Elkaar proberen af te troeven en goed in te schatten is natuurlijk een leuk staaltje psychologische oorlogsvoering-light, waar veel mensen wel voor te porren zijn. De stemming wordt er in ieder geval erg jolig van. De euforie als je een bieding wint, zorgt natuurlijk voor een hoop gelukkig makende hormonen.

In dit spel is het je doel om door het slim in te zetten en blind te bieden op bloemen van diverse waardes, middels de bijen in je hand, deze bloemen te vergaren en hiermee punten te verdienen. De persoon die eindigt met de meest waardevolle verzameling bloemen wint.
Het spel bestaat uit een zestal kleuren bloemenfamilies en bijen in dito kleuren. Afhankelijk van het aantal spelers kies je welke kleuren je in dit spel brengt. Voor ons begon de lol daar al, het samenstellen van een zo vrolijk mogelijk volkje. We spelen tenslotte Happy Bee. Midden op tafel leg je de geschudde stapels met bloemen, in dezelfde kleuren als de gekozen bijenvolkjes. Elke kleur bevat negen kaarten, gelijk aan het aantal rondes dat het spel duurt. Deze bloemenkaarten hebben twee keer de waardes één tot en met vier en één keer de waarde vijf. Deze waardes zijn het aantal punten dat je scoort als je deze bloemen weet te bestuiven met de meeste bijen en zo in je eigen collectie mag stoppen. De stapels bloemen leg je bij start gedekt op tafel. Alleen de bovenste kaart van iedere stapel draai je om. Dat zijn de bloemen waar in de eerste ronde op geboden kan worden.

Alle spelers krijgen zeven kaarten in hun handen. Dit is een mix van de volkjes die corresponderen met de gekozen bloemen. De verdeling hiervan is random en maar net wat je gedeeld krijgt. In alle negen rondes ga je bieden op de bloemen die open liggen. Je biedt op de bloem door dezelfde kleur bij of bijen te spelen. Degene met het hoogste bod in de vorm van hoogste aantal bijen in de juiste kleur wint de bloem. Bij een gelijkstand of geen bod, gaat de bloem uit het spel en krijgt niemand hem. Bieden doe je door je kaart blind voor je neer te leggen. De kaarten worden pas open gespeeld nadat iedereen geboden heeft. Je biedt in één keer op alle kleuren tegelijk en hebt dus geen idee op welke bloem je medespelers gaan bieden. Na het bieden pak je de door jou gewonnen bloemen en geef je de stock handkaarten door aan de speler links van je, en voeg je de kaart of kaarten waarmee je zojuist geboden hebt weer aan je handkaarten toe. Zo heb je altijd zeven kaarten in je handen, van steeds wisselende samenstelling. De volgende ronde begint.

Per ronde wordt bepaald met hoeveel kaarten je mag bieden. In ronde één t/m vijf lopen het aantal kaarten wat je mag bieden op en is dit gelijk aan het rondegetal. In ronde zes t/m negen loopt dit weer terug af naar één. Bij het spel zit een handig ronde-kaartje waarop een schattig bijtje voor je aangeeft in welke ronde je zit en met hoeveel kaarten je moet bieden.
In de rondes dat er met meerdere kaarten geboden moet worden, mag je op meerdere kleuren bieden en kan je theoretisch in één ronde dus ook meer bloemen binnenhalen. Nou ja, wel meer dan theoretisch, bij ons gebeurde dat regelmatig. Na negen rondes zijn de bloemen op, stopt het spel en tel je het totaal van de door jouw veroverde bloemen.

Aan de start van mijn review noemde ik dit spel flinterdun. Hiermee bedoel ik vooral het basismechanisme. Bieden, winnen, kaarten doorgeven en herhalen. Maar stiekem zit er natuurlijk wel wat strategie in. Want doordat je bij kunt houden welke waardes er nog per kleur in het bloemendeck moeten liggen, moet je je ineens ook bezig gaan houden met welke kaarten je doorgeeft aan de buurman. Niet zo handig als je hem drie paarse kaarten doorgeeft, terwijl je weet dat de bloem met waarde vijf er nog aan zit te komen en er met drie kaarten geboden mag gaan worden. Dan graaf je je eigen gat. Je zult dus merken dat je om te winnen soms juist níet op de hoogste kaart moet bieden. Sowieso niet omdat, wanneer iedereen dat doet en het gelijkspel wordt, de bloemenkaart uit het spel verdwijnt, maar dus ook om te zorgen dat je je buurman niet voorziet van kapitaal voor de ronde erna. Tegelijkertijd heb je ook kennis over de kaarten van je medespelers en kun je dus een gedeeltelijke inschatting maken van de bloemen waarop je medespelers wellicht gaan bieden.

Happy Bee is een gezellig comfortabel spelletje wat je er gewoon lekker bij kan hebben. Geen must have of iets waarvoor je naar de winkel moet rennen, maar wel heel leuk om cadeau te krijgen of cadeau te geven. Het is zo’n tussendoortje of ijsbreker waarmee je een spelletjesavond goed kan beginnen. En als je hiervan houdt is dat echt wat voor jou. Simpel, duidelijk en doeltreffend mechanisme en minder zoet dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Kom je dit een keer in de winkel tegen met een leuke aanbieding, dan zeg ik zeker doen. Het is als zo’n vriend of vriendin die je er prima bij kan hebben. Verwacht geen wereldschokkende of vernieuwende spelwonderen, maar gewoon een leuk staaltje amusement. Ga er met die verwachting in en je hebt een topspel.

Hij blijft dus ook zeker in mijn kast. Want hoewel het mechanisme niet per se mijn mechanisme is en, refererend aan de inleiding, wat er dus ook de oorzaak van is dat voor mij het spel niet helemaal overeind blijft, biedt het wél genoeg plezier en vermaak. Als je maar met mensen speelt die ongegeneerd euforisch worden van het winnen van een bloem, geeft dat genoeg gegarandeerd spelplezier. Daar hoef je het spel zelf niet eens leuk of mooi voor te vinden.

Anouk Wognum, Party- en Gezelschapsspellen, Waardering 6.5, H

• Auteur: Maxime Rambourg, Théo Rivière
  • Vormgeving: Anna Formilan