Den Haag
Ma - Zo: 10:00 - 21:00

Hidden Leaders: Forgotten Legends

'De bazigste speler zegt wie er begint', zo staat er in het regelboekje vermeld. Kijk, dan vliegen onze mondhoeken meteen al een flink eind richting onze oorlellen. Woordgrapperij van de bovenste plank, aangezien het er in dit spel voornamelijk gaat om wie o wie er nu dan eindelijk voor eens en voor altijd de baas mag spelen in het keizerrijk Oshra.

01 BoxOshra? Waar kenden we die naar Fantasy riekende naam ook al maar weer van? Ah ja, zo heette immers dat fictieve eiland in het uitermate vermakelijke kaartspel Hidden Leaders. Met die zes ontzettend ruziënde zonen en dochters van de pas overleden Keizer.

En ziedaar: daar hebben we zowaar een Uitbreiding van het basisspel, getiteld Forgotten Legends. En zie ook eens daar: nóg eens vier (voorheen onbekende) Keizersafstammelingen die zich in het eeuwige getouwtrek om de macht storten.

Toen ik de voorkant van het speldoosje van deze Vergeten Legenden-uitbreiding zag, dacht ik: 'Ja, hoor. Nou hebben we het gedonder in de glazen. Nu is de Keizerin-Weduwe het dus écht helemaal zat en gaat ze zich met het kinderachtige gekrakeel van haar Keizerskroost bemoeien en eens flink opvolgingsorde op zaken stellen.'

Maar nee: het wederom schitterende illustratiewerk van Satoshi Matsuura blijkt niet de echtgenote van wijlen de Keizer uit te beelden. Het blijkt om de Moeder der Wachters te gaan.

Ho. Wacht eens even. De Wachters? Wie zijn dát nou weer dan? We menen ons toch echt te herinneren dat er zich vier facties of bevolkingsgroepen op het eiland Oshra bevonden, te weten: het Keizerlijk Leger (rood), de Bergstammen (groen), het Watervolk (blauw) en de Ondoden (zwart). Of zijn die Wachters soms de vier genoemde onbekende afstammelingen?

Nee. Maar ze hebben er wel mee te maken. Het blijft eerlijk gezegd een beetje schimmig wie die afstammelingen nu precies zijn. Zouden het bastaardkinderen zijn? Ze zijn in ieder geval alle vier enigszins getroebleerd en houden zich met duistere zaken bezig: in de Onderwereld afdalen, bijvoorbeeld. Of een lichaamsdeel opofferen en deel worden van het wortelstelsel van een eeuwenoude boom.

Zulks verzin je toch niet?!
Klopt.
En ik ook niet, trouwens, want ik lepel het op uit de Legendes van Oshra die in het wederom zeer informatieve en keurig verzorgde regelboekje te vinden zijn. We lezen daarin ook dat de nieuwkomers in de strijd om de opvolging allemaal bovenmate geïnteresseerd waren in de Vergeten Legendes en dat ze die hebben weten te ontcijferen. Vervolgens hebben ze de Wachters van Oshra opgeroepen en deze machtige geesten om hulp gevraagd.

Aha, dat zijn dus die Wachters: machtige geesten. En dus: een bruine Factiepion van Formaat erbij op het speelbord. En niet te vergeten: een flinke stapel Wachterskaarten (26) die toegevoegd kunnen worden aan de Heldenkaarten (77) van het basispel. 

Kijk, want dat is nou het mooie van een goede Uitbreiding: dat de zaken royaal ... eh ... uitgebreid worden. Niet alleen qua verhaal en overlevering, qua verdieping van cultuur en historie van de fantasiewereld, maar ook wat de spelbeleving en spelmaterialen betreft. 

En in dat alles voorziet Forgotten Legends rijkelijk. Want naast de genoemde nieuwe Wachterspion en Wachterskaarten zijn er ook 6 Noodlotkaarten en 4 nieuwe Leiderskaarten (de Keizersafstammelingen Tissa, Ulc, Vyma en Irafel). Maar, geloof het of niet ... dat is alleen nog maar de Wachtersmodule. 

Want de spelmakers hebben met Forgotten Legends echt uitgepakt. Ze moeten gedacht hebben: 'Als we gaan uitbreiden, dan gaan we dus ook écht ... eh ... uitbreiden.' Niet slechts één module erbij, maar, hup: nog eentje. En hup: nóg eentje! We hebben dus te maken met maar liefst drie (3!) mini-uitbreidingen van Hidden Leaders, te weten:

- Module 1: Wachters
- Module 2: Corruptie
- Module 3: Artefacten

Inclusief legio nieuwe kaarten. Inclusief stapels fiches. Inclusief een zakje om blind fiches uit te trekken.

En wat natuurlijk het allerbelangrijkste is: inclusief significante expansie van de speelvreugde. Want de drie modules voegen ontegenzeggelijk nieuwe en verrassende elementen toe, waar je als spelers je spelstrategieën op aan dient te passen. Je kunt de modules combineren met het basisspel, al naar gelang je voorkeuren. Je kunt ze afzonderlijk toevoegen. Of allemaal tegelijk. Met Wachters heb je er een compleet nieuwe factie en een flinke collectie nieuwe helden bij. Met Corruptie kun je helden laten overlopen / onverwacht van factie laten veranderen (plus hen beschermen en ... verdubbelen). En met de Artefacten heb je ineens een hele batterij nieuwe acties tot je beschikking (flitsend en soms iets trager van karakter).

02 Spel op tafel

En verder krijgen we als spelers: nóg meer humor. Nóg meer spitsvondige vondsten wat de allitererende vertalingen betreft (van 'Blitse Bordeelsluipers' tot 'Knotsvaste Kobold' tot 'Passieve Paladijn' (-grijns-)). 

Ontbreekt er nog iets? Mja, met de nieuwe bruine Golem-achtige Wachterspion als toevoeging aan de reeds aanwezige rode Imperialistenpion en de groene Bergstammenpion, valt het nog ietsjes meer op dat het Watervolk en de Ondoden niet op die manier gerepresenteerd zijn in het spel. Ik snap op zich wel waarom dat zo is, gezien de manier waarop uiteindelijk de winnaar wordt bepaald. Blauw zit als het ware verstrengeld in het getouwtrek tussen Groen en Rood. En Zwart wil simpelweg ... alles zwart maken, oftewel vermorzelen tussen de Kaken des Doods.  Je zou in dit verband trouwens kunnen aanvoeren dat op het Touwtrekspoor-speelbord de kleuren Blauw (beginvakjes) en Zwart (eindvakjes) wél duidelijk te zien zijn. Maar dat geldt ook voor de kleuren Groen en Rood (middenvakjes). En die hebben wel hun eigen pionnen ... Dus: vijf Facties. Dan ook vijf pionnen graag. Of mini-figs. Nog leuker! Dan mogen de representanten van het Watervolk en van de Ondoden wat mij betreft ongebruikt naast het speelbord staan en naar het getrouwtrek staren. Maar dan kan ik hen op mijn beurt zo nu en dan ook even gadeslaan. Want ik hou nu eenmaal van mini-figs. Een mens kan gekkere afwijkingen hebben, is het niet?

En dan nog één zo’n laatste persoonlijke smaakdingetje: waarom is de titel 'Forgotten Legends', gezien het verdere uitstekende vertaalwerk, ook niet gewoon lekker vernederlandst tot 'Vergeten Legenden'? (En ja, dan had 'Hidden Leaders' dus eigenlijk ook 'Verborgen Leiders' moeten zijn; dat ben ik volkomen met u eens ;-) ).

Ik geef toe dat ik niet altijd enthousiast ben over Uitbreidingen. Soms maken ze de spelzaken alleen maar nodeloos complexer. En daar komt bij dat Hidden Leaders al goed was. En leuk.

Maar ... met Forgotten Legends wordt het nóg beter. En leuker. Voor mij wordt het dan ook zeker een vaste toevoeging aan het basisspel. Er is zo goed over het ontwerp nagedacht, dat de nieuwe spelcomponenten ook prima in de oranje basisdoos passen. Maar dan zou ik toch ook wel weer het geinige lilakleurige doosje missen (en niet te vergeten: het fraaie artwork daarop).

Er zijn, als we alles in ogenschouw nemen, hoe dan ook overduidelijk meer plussen dan minnen.
En als een upgrade daadwerkelijk een Upgrade is, dan moet dat ook cijfermatig worden uitgedrukt.
Bij deze. 
Een 9.

Fantasy-, Sci-Fi- of Schaduwrijkspel, Ate Grijpstra, Uitbreiding, F, Hidden Leaders, Forgotten Legends

Andere websites

Over deze website

Bordspelwereld geeft informatie over het verzamelen en spelen van bordspellen. De blogs worden ook geplaatst op de Facebookpagina Bordspelwereld. Je vindt hier ook blogs die eerder zijn geplaatst in andere groepen.

Clicky
Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.