Kluster

Soms heb je van die spelletjes waarvan je je afvraagt of het wel een spel mag worden genoemd. Je kunt een heuse purist worden, waarbij je een definitie ontwikkeld, waaraan je vervolgens het spel spiegelt. Natuurlijk heb ik er al wel eens over nagedacht. Voor mij geldt dat een spel bijvoorbeeld plezier moet bieden, dat er betekenisvolle keuzes moeten worden gemaakt, dat je er beter in kunt worden. In bepaalde spellen ligt natuurlijk op bepaalde onderdelen meer de nadruk dan op andere. Skip-Bo is zo'n spel waarvan ik me afvraag of het wel een spel is.

Kluster 1Bij Kluster dringt die vraag zich ook bij mij op, overigens zonder afbreuk te doen aan het plezier dat ik ermee beleef. Zodra ik het spel langs zag komen op de socials, wist ik: ik wil dit spel spelen!

Wat is het?

Kluster komt in een klein doosje, met daarin 24 magneten. Daarnaast is er nog een oranje touwtje waarmee je een cirkel vormt. Oh, en heel duidelijke waarschuwingen om elke aansprakelijkheid voor het verstoren van pacemakers, het slopen van telefoons en het wissen van magneetstrippen zoveel mogelijk te ontlopen.

Hoe speelt het?

Iedere speler krijgt evenveel magneten. Na het bepalen van de startspeler, plaatst iedereen om de beurt een magneet in de cirkel. De speler die als eerste zijn magneten geplaatst heeft, is de winnaar van het spel. Je mag proberen de magneten te manipuleren met je eigen magneet, je mag het touwtje verplaatsen om zo ruimte te maken voor jouw magneet, en dat is het.

That's it. Dat is het hele spel.

De lol zit hem natuurlijk in de aard van de magneten. Zodra je een magneet plaatst, en andere magneten voelen zich voldoende aangetrokken door de door jou geplaatste magneet en 'klusteren' met de jouwe, moet je jouw magneet, en alle magneten die geklusterd zijn, uit de cirkel nemen. Dat heeft als nadeel dat je meer magneten hebt en dus de kans op winnen kleiner is. Tegelijk ontstaat er meer ruimte, doordat er magneten verdwenen zijn.

Het is leuk om te proberen je magneten zo te leggen dat er zo weinig mogelijk ruimte ontstaat voor anderen. Je geeft de hete aardappel als het ware door. Je maakt het telkens lastiger voor anderen. Nog leuker is het als je de magneten niet plat neerlegt, maar op de zijkant, waardoor ze nog veel minder weerstand ervaren en heel gemakkelijk aangetrokken worden door andere magneten.

Dan terug naar de inleidende woorden: is dit een spel? Ten overvloede, als de discussie al gevoerd wordt, het doet niets af aan het plezier dat ik beleef aan dit spel. Het is leuk om de magneten te manipuleren en het is nog leuker om andere spelers het zo moeilijk mogelijk te maken. Het is niet een spel in die zin dat je veel hoeft na te denken over keuzes die je moet maken, dat je na moet denken over een strategie. Iedereen kan het spelen, en iedereen heeft plezier!

Heije Wubs, Waardering 7, K, Kluster

• Auteur: Paula Henning, Robert Henning
  • Vormgeving: Uncredited