Rock de Bok

Tja. Daar zit ik dan. Achter mijn laptoppie. Om nog een review te schrijven over een Roll & Write. Onlangs schreef ik nog dat deze gamesoort, ondanks de marktverzadiging, in mijn hoofd juist terrein won. Calavera kon door wat meer diepgang, maar mede ook door de mooie art van Kreativbunker, mijn goedkeuring meer dan wegdragen. Vurig hoopte ik dat Rock de Bock, uit dezelfde vormgevingskoker, mij net zo zou enthousiasmeren. Maar met vormgeving alleen kom je er niet. En helaas moeten bedenkers Inka & Markus Brand, ondanks de grote fysieke gelijkenissen, qua spel wat mij betreft hun meerdere erkennen in Calavera.

RTB 5Hoewel twee verschillende soorten Roll & Writes, mist deze de variatie en strategische keuzes die zijn soortgenoot zo leuk maakte! Tja, ik val maar met de deur in huis. Natuurlijk verdient elk spel ook gewoon een review en is niet alles op een weegschaal te leggen. Als reviewer ontkom je er vaak alleen niet aan om toch de vergelijking te maken. Zeker wanneer je veel spellen speelt, vraag je je al snel af of een spel nog iets toevoegt aan het spelletjeslandschap. Of dat het een spel is dat je per se in de kast wilt hebben, of nog eens uit de kast zal halen. Als je dan meteen weet dat er andere spellen zijn die je altijd eerder uit de kast zal halen, weet je dat er aan een spel iets ontbreekt. Of dat je teveel spellen hebt, dat kan natuurlijk ook. Ik vrees in dit geval dat beide waar is.

Nou begeeft dit spel zich ook wel op een moeilijk terrein. Roll & Writes zijn toch een beetje een dubieuze categorie. Het zijn niet de meest ingewikkelde en diepgaande spellen en voor expert spelers wat simpel en voor sommige spelers zelfs een doorn in het oog. Anderzijds bedienen ze een hele grote markt en zijn we er dol op. Consumenten verslinden dit soort spellen. De  hype is misschien ook wel over zijn hoogtepunt heen en je moet dus van goede huize komen om iemand nog te overtuigen, of om innovatief te zijn. Maar ook wanneer een spel niet vernieuwend is, hoop je op een concept dat overeind blijft staan. Bij Rock de Bock weet ik het zo net nog niet. Ik hink op twee gedachtes.

Ik neem je even mee in het spel. In dit spel start je met 10 dobbelstenen die je mag dobbelen totdat ze op zijn en je er geen meer opzij kan leggen. Dit gaat in verschillende beurten. Het aantal beurten varieert en is afhankelijk van hoeveel dobbelstenen je per beurt opzij legt. Je speelt door tot alle dobbelstenen op zijn. Dit doe je drie rondes. In de rondes verdien je punten. De speler met de meeste punten wint. Easy de peasy.

Op de dobbelstenen dit keer geen cijfers of enkel kleuren. Maar: een wolf, een bok, en 4 geiten in de kleuren rood, groen, geel en blauw. Voor het spel begint, bepaalt een ieder welke kleur hij of zij is. Dit zijn de kleuren geiten die je gaat verzamelen en waar je er zoveel mogelijk van wilt, want ze zijn punten waard. Of nou ja, dat hoop je. Je krijgt alleen punten voor je geiten als je in de ronde méér bokken dan wolven hebt. Bij meer wolven dan bokken zijn je geiten minpunten. Bij een gelijkstand gebeurt er niets.

Hoe gaat dit allemaal te werk:

1. Op je papiertje zie je zowel de wolven, de bokken als de geiten, en vakjes die je dobbelstenen representeren. Er zijn 10 dobbelstenen, dus in theorie kun je in een ronde er per soort maximaal 10 gooien. Er staan dus 30 dieren afgebeeld, waarvan je er dus 10 afstreept per ronde- want: 10 dobbelstenen.
  2. Als je werpt, kies je wat je wilt houden en af wilt kruisen: de bokken of de geiten. Wolven die je gooit, kruis je niet zelf af; die geef je aan een medespeler. De medespeler kruist deze af op zijn of haar blaadje.
  3. Naast het dier dat je kiest, kruis je ook een aantal dobbelstenen af. Heb je drie bokken gekozen, dan kruis je op je blaadje drie dobbelstenen af. Dit is om bij te houden met hoeveel dobbelstenen je je volgende worp/beurt nog mag gooien. In dit voorbeeld zouden dit dus nog zeven dobbelstenen zijn. Na je worp gaat de beurt naar de volgende speler.
  4. Wanneer je een wolf weggeeft, streep je óók het aantal dobbelstenen af. Ook al kruis zelf je geen dier af. De speler die de wolf ontvangt, hoeft geen dobbelstenen af te strepen.
  5. Dit herhaalt zich beurt voor beurt, net zo lang tot niemand meer dobbelstenen heeft om mee te spelen. Hierna tel je de punten, zoals hierboven reeds beschreven.
  6. Bovenstaande herhaalt zich drie rondes.
  7. Na drie rondes tel je de uitkomst van de drie rondes bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint.

RTB 2

Het spel heeft gepoogd wat diepgang te hebben, maar die komt wat mij betreft niet zo lekker uit de verf. Elke beurt sta je maar voor één keuze: wat streep ik af? Nou is dat natuurlijk ook simpelweg hét mechanisme en speltype, maar de keuzes die je hebt en strategisch zouden moeten zijn, zijn beperkt. De overwegingen zijn vrij simpel:

1. Wanneer je bokken speelt, is dat leuk, maar het beschermt je enkel tegen wolven, het levert je geen punten op.
  2. Veel geiten verzamelen is leuk; het levert veel punten op. Maar heb je hierdoor geen bokken en krijg je wel wolven, dan ben je de sjaak en zijn het minpunten!
  3. Veel wolven aan medespelers geven is leuk, want: minpunten. Alleen je streept zelf niets af, verzamelt dus geen punten of bokken, maar levert wél dobbelstenen in.
  4. Het kan zijn dat je gedwongen wordt iets af te strepen, omdat je bijvoorbeeld alleen maar geiten in andermans kleur gooit met daarnaast een bok en/of wolf.

Heel veel meer is het niet. En dat maakt het wat saai. Doordat je in theorie één dobbelsteen per keer af zou kunnen strepen (mits je goed gooit, want van alle soorten die je kiest betekent het dat je alle af moet strepen), kan een ronde erg lang duren. Omdat de keuzes per beurt wat beperkt zijn, ging het voor ons erg als een repeterende handeling voelen. Omdat je 10 dobbelstenen verdeelt over drie dieren en één daarvan ook nog maar eens één punt oplevert per stuk, speel je met lage getallen en dat voelt nogal onverzadigd. Zo lang rollen voor die ene schamele punt geeft niet echt voldoening... Daarnaast ben je in je rollen erg afhankelijk van wat anderen doen. Wanneer je ziet dat iemand er vandoor gaat met veel geiten en je gooit ze zelf niet, zul je niet snel voor de bokken kiezen. Die heb je zonder geiten niet nodig. Dan kun je beter uit damage control wolven weg gaan geven aan de mensen met veel punten. Hierdoor voelde het voor ons ook niet of we echt een spelletje aan het doen waren, omdat de uitkomst van de dobbelstenen en voorgaande worpen eigenlijk al erg aansturen op de juiste keuze van je huidige worp. Dit maakt het een saai spelletje, waarin je eigen invloed beperkt is en je afhankelijk bent van wat je rolt. Dat moet je liggen en mij persoonlijk ligt dat dus niet. Je bent teveel afhankelijk van geluk.

Geniet je wel van enkel de Spielerei en het pesten met wolven, en voel je je niet beperkt in je keuzes of als je zelf weinig invloed hebt, dan is dit een leuk tussendoorspelletje.

Ik geef het een nipte voldoende, omdat het concept wel gewoon staat. Simpel, eenvoudig, en voor mij saai, maar wel helder, doeltreffend en goed doorgevoerd. De vormgeving is wederom prachtig en het misstaat zeker niet in de kast. Leuk voor beginnende spelers, met kinderen of als introductie in het genre. Maar heb je al veel Roll & Writes in de kast, dan vrees ik dat deze snel op de plank met spellen belandt die niet gespeeld worden.

Anouk Wognum, Kaart- en Dobbelspellen, Roll and Write, R, 6 sterren, Tucker's Fun Factory, Rock de Bok, waardering 6.0

• Auteur: Inka Brand, Markus Brand
  • Vormgeving: Kreativbunker