Trice

trice aWoordspelletjes, een genre dat een softspot raakt bij hele volksstammen. Scrabble is natuurlijk wereldwijd de meest bekende. We zijn opgegroeid met Lingo -iets dat je nog kunt beleven bij Spellenwereld in Assen-, ik heb het woordenboekspel gespeeld in mijn studententijd, ik heb Boggle geleerd bij mijn oma aan tafel en met de opkomst van de smartphone heb ik spellen als Wordfeud en Ruzzle grijs gespeeld. De aantrekkingskracht is niet zo moeilijk te verklaren. De regels zijn eenvoudig en het enige dat je nodig hebt is een redelijk repertoire van Nederlandse woorden -of Franse woorden die voldoende vernederlandst zijn.

Het is dus niet moeilijk te zien waarom spellenmakers af en toe proberen een nieuw woordenspel te maken. Iedereen wil wel een graantje meepikken van het succes dat woordspelletjes kunnen bieden. Trice is daar dus geen uitzondering op. Het Engelse woord trice betekent zoveel als 'in een mum van tijd', iets dat je snel kunt doen. En dat moet ik ze nageven. De spelregels zijn heel snel te lezen en volgens mij nog te lang voor wat het is. Je dobbelt drie dobbelstenen. Een groene dobbelsteen, een rode dobbelsteen en een witte.

De groene dobbelsteen geeft een beginletter, de rode een eindletter en de witte dobbelsteen bepaalt de lengte van het woord. Zodra je de dobbelstenen hebt geworpen begint het gepuzzel: hoeveel woorden die aan de voorwaarden voldoen, kun je bedenken in 30 of 60 seconden? Als de tijd voorbij is tel je alle juist gespelde woorden, die elk 1 punt opleveren. Dat doen je dan 6 rondes en wie na die 6 rondes de meeste punten heeft, is de winnaar van het spel.

Je kunt nog variëren met een andere groene dobbelsteen, die andere beginletters geven en met een witte dobbelsteen die de woorden langer maakt.

Oordeel
Is het snel? Ja. Is het voor iedereen? Nee. Waar dit woordspelletjes vaak al gebukt gaan onder het probleem van een uitgebreider vocabulaire -om nog eens een goed Nederlands woord te gebruiken-, wordt de uitdaging bij Trice alleen maar groter. Het aantal letter staat vast en de begin- en eindletter staan vast. Dat beperkt de mogelijkheden enorm. Je kijkt ineens een minuut lang naar de letter G en F, waar je een 5 letterwoord mee moet vormen. Voor mijzelf al een enorme uitdaging, maar voor mijn 10 jarige zoon domweg niets aan.

Trice is een spel waarbij ik de score uit elkaar zou willen halen. Ik denk namelijk dat de doorgewinterde woordenwizards dit een leuke kluif vinden. Als je je dagen vult met kruiswoordpuzzels en scrabble en ook nog ergens een verwassen t-shirt hebt met daarop de handtekening van François Boulangé, dan heb je aan Trice een nieuwe uitdaging. Het zet je voor het blok en je moet met heel weinig alles doen.

Voor de families die wel eens een ander spelletjes willen spelen dat laagdrempelig is en ook met woorden speelt zou ik nog eens naar een kringloop gaan om te kijken of je Boggle nog ergens kunt vinden. Daarbij kan iedereen namelijk woorden vormen en je niet gebonden bent aan het aantal letters dat het woord moet hebben.

Voor de eerste categorie spelers durf ik hem wel een 7 te geven, voor die laatste categorie geef ik hem net een krappe voldoende: 5.5. En omdat het bijna vakantie is -al kromp ik wel een beetje ineen van de tagline 'wo(o)rd jij de dobbelkoning'- rond ik hem af op een 6.5.

Heije Wubs, Kaart- en Dobbelspellen, Waardering 6.5, T

• Auteur: N/A
  • Vormgeving: N/A