Den Haag
Ma - Zo: 10:00 - 21:00

Uprising: Curse of the last emperor

Survive or die trying [solo]

Uprising is een fantasie 4X spel gemaakt door Nemesis games. Het spel is alleen via crowdfunding of tweedehands via marktplaats te verkrijgen. Later dit jaar wil de uitgever een nieuwe campaign opstarten voor een reprint en een nieuwe uitbreiding. Wil je weten of  het spel iets voor jou is? Laat me je dan een tour in de wereld van Azul geven. Ik heb de Engelse versie van het spel en zal dus een aantal Engelse termen aanhouden.

In deze wereld vechten al eeuwen het imperium en de vrije volken om de heerschappij van het land. In een wanhoopsdaad heeft de laatste keizer van het imperium een portaal naar een dimensie geopend die ijzige kou en (ondode) monsters naar zijn wereld bracht. Het portaal is gesloten, maar bijna het hele land is bedolven onder ijs en de monsterschare rukt nog steeds op, onderhand is de keizer ook dood en nu? Alleen het eiland Azul is nog ijsvrij, het imperium probeert hier zijn laatste bastion op te trekken, de vrije volken willen hun eiland niet afstaan en de monsters, ja die willen ook naar deze laatste oase dood en verderf brengen. 

Doel van het spel
Welkom op Azul! Uprising is een coöperatief 4X spel. Inderdaad op geen manier is dit spel player vs player te spelen. Je speelt alleen of met maximaal 4 spelers tegen de Empire en de Chaos. Als je solo speelt, bestuur je minimaal twee volken. De gimmick van dit spel is dat de Empire en Chaos vijanden zijn van de vrije volken en van elkaar. Elke groep in het spel verdient punten. Alle menselijke spelers moeten aan het einde van het spel meer punten hebben dan de Empire en de Chaos om te winnen. 

Spelverloop

In de basis is Uprising een 4X spel: 

  • eXplore: je verkent het eiland en ontdekt nieuwe gebieden op het eiland.
  • eXpand: door het bouwen van havens (dorpen) wordt je gebied groter.
  • eXploit: gebieden en havens leveren grondstoffen op die je nodig hebt om legers te bouwen en te handelen. 
  • eXterminate: je probeert de tegenstander te verslaan.

Aan het begin van het spel kies je het volk waar je mee gaat spelen. De Corebox kent 4 volken met elk twee leiders. De volken en leiders zijn asymetrisch en elk volk speelt anders. Het ene volk bouwt makkelijker legers, het andere volk is weer beter in het manipuleren van de mechanics. 

Afhankelijk van het aantal spelers bouw je het eiland Azul op. Dit gebeurt met tegels die je facedown neerlegt. Op de tegels is een symbool afgedrukt dat aangeeft welke grondstof hier te vinden is. Wat er verder gebeurt als je de tegel omdraait, merk je als je de tegel eXplored, meestal is het geen goed nieuws. Als laatste voeg je de home hex van je volk toe, je eerste haven en je held. Voor de Empire nog wat garrisons en voor de Chaos wat skeletons en curses. 

Naast het primaire bord bouw je nog een aantal decks op. Om te beginnen het legion deck (de strijders van de Empire) en het horde deck (de strijders van de Chaos). Elk van deze facties kent een tiental strijders dus elk potje kom je anderen tegen. Deze strijders zijn ook asymetrisch en hebben elk andere eigenschappen en nare trucjes in huis. 

Dan bouw je de druid deck, quest deck en item deck op. Deze decks helpen jou als speler om narigheid te mitigeren en zaken in jouw voordeel te manipuleren. 

Als laatste trek je 4 chapter kaarten en leg je die neer. Het spel wordt gespeeld in rondes/chapters. Aan het begin van elke ronde openbaar je een chapter kaart en lees je die voor. De kaart kent wat flavour tekst, dan een gebeurtenis die je meestal een voordeel geeft en dan begint het spel en vooral de ongein. De Chaos en de Empire proberen namelijk van alles om je het leven zuur te maken. 

Elk chapter kent 7 phases

  1. Refresh phase: je items en de decks worden gerefreshed, je krijgt je actiepunten terug en de first player verandert.
  2. Event Phase: in het spel aanwezige Legions en Hordes worden gevaarlijker, start van een nieuw chapter.
  3. Build Phase: je krijgt een nieuwe featJe bouwt nieuwe legers en/of versterkingen in je haven.
  4. Actions Phase: je voert 1 van de 7 mogelijke acties uit. Per chapter heb je 8 actiepunten. 
  5. Nemesis Phase: de aanwezige Legions en Hordes doen hun ding.
  6. Production Phase: je verzamelt grondstoffen.
  7. Scoring Phase: Empire, Chaos en de spelers verdienen punten. 

Aan het begin van het spel sla je de eerste twee phases over en begin je direct bij de build phase. Recources zijn krap. Immers, je vecht op een eiland en de rest van de wereld is verijsd. Pas in het laatste chapter kan het zijn dat je het gevoel hebt over voldoende resources te beschikken, als je het goed gedaan hebt in elk geval. 

De action phase is het hart van het spel. Hier ga je als speler kiezen uit 7 acties. Elke actie kost een actiepunt (en je hebt elk chapter 8 actiepunten). 

  1. Move: je beweegt je held van de ene hex naar een andere.
  2. Explore: als je held op een unexplored hex staat kun je met de actie de tegel omdraaien. De tegel geldt dan als explored en je krijgt direct de benefits. 
  3. Command: je mag je legers naar een explored hex verplaatsen.
  4. Trade: als helden op dezelfde hex staan mogen ze grondstoffen en items met elkaar uitwisselen.
  5. Haven: je kunt met deze actie een nieuwe haven bouwen als de hex explored is en vrij van vijanden.
  6. Market: je kunt een item kopen. Deze items geven je voordelen op allerlei verschillende manieren, van extra grondstoffen tot dice manipulatie.
  7. Quest: je kunt een quest kaart proberen op te lossen. Dit doe je door middel van een dice check. Vaak geven quests je sterke voordelen als je ze oplost, als je faalt gebeurt er wat ergs …

In principe voeren de spelers (volken) om en om acties uit. Alleen de actie move en trade mag je zo vaak doen als je wil.

Helden en legers zijn twee verschillende dingen. Met de held kun je zoals boven beschreven een aantal acties uitvoeren. Daarnaast geeft de held soms bonussen aan legers als ze in dezelfde hex staan. De held is echter geen leger en kent geen gevechtswaarde. 

Het spel
Uprising is het spel in mijn collectie met het hoogste risico om snel door nieuwe spelers niet leuk gevonden te worden. Waarom? Omdat het je als speler aan de ene kant ontzettend veel mogelijkheden geeft om dingen te doen. Aan de andere kant geeft het de vijand allerlei smerige trucjes die het spelbeeld plotsklaps helemaal veranderen. Gevoelsmatig verloopt het spel dan ook zo: je begint, er staan hier wat legers, daar wat vijanden. Je bekijkt de beschikbare quests en items en bepaalt je strategie. Vervolgens trek je de chapter kaart en lees je de inhoud voor en waarschijnlijk is alles anders en kan je strategie de prullenbak in. Je vraagt je oprecht af hoe je dit moet gaan winnen … 

Je zult begrijpen dat als je de inhoud van het spel niet zo kent - nog niet doorgrond hebt welke mogelijkheden je hebt - dat je snel verkeerde keuzes maakt. En verkeerde keuzes worden keihard afgestraft. 
Daarnaast verloopt elk chapter volgens bovenstaand stramien. Pas als je de laatste puntentelling hebt gedaan kun je adem halen en weet je of je gewonnen hebt of niet. 
Als je dit spel voor het eerst gaat spelen, zou ik je aanraden om eerst de nodige playthroughs op YouTube te bekijken en/of met een ervaren speler te spelen en/of ervan uitgaan dat je eerst wat potjes flink onderuit gaat voordat je kunt winnen. 

Voordat je stopt met lezen: Uprising is één van mijn favoriete spellen! Misschien juist vanwege het bovenstaande. Het geeft namelijk zoveel mogelijkheden en als dan je plan lukt … dat is zo cool. 

Een tweede ding is dat Uprising aan de ene kant voelt als een Euro en aan de andere kant als een Ameritrash. Een Euro omdat het een heel strakke action selection en recourcemanagement kent. Daarnaast kennen de tegenstanders een vast patroon qua beweging. Echter, zoals gezegd houden de tegenstanders zich niet altijd aan de regels en halen ze regelmatig smerige trucjes uit die het spelbeeld op de kop zetten. Helemaal trashy wordt het als je begint te vechten of een quest probeert op te lossen. Je gooit dan snel 6 dobbelstenen in verschillende kleuren per partij. Met een beetje geluk kun je de tegenstander met 1 worp van het veld vagen of andersom. Maar ook hier zit voor mij een leuk spelelement in. De eerder genoemde items, feats en druids geven je allemaal mogelijkheden om ook deze gevechten te manipuleren en jou een beslissend voordeel te geven. 

Kortom dit spel is niet voor iedereen. Eurogamers zullen het te random vinden, Dice chuckers zal het strakke corset van actie- en rescourcemanagement niet bevallen. Het spel is niet moeilijk te leren en de regels en diverse helpsheets en teksten op de kaarten maken je het als speler makkelijk het spel te begrijpen. Maar het zal zeker een tijd duren voordat je het doorgrond hebt en de eerste partijen zul je keihard verslagen worden. Als je al deze hobbels wilt en kunt nemen, zal je beloond worden met een ontzettend thematisch spel vol diepgang en tactische mogelijkheden waar elke overwinning die je eruit perst ontzettend veel voldoening geeft. 

Gameplay 9/10
Veel diepgang en tactische mogelijkheden. Het spel is niet moeilijk, maar maakt het je bewust moeilijk en is daardoor elke keer weer ontzettend uitdagend. Zeker niet een spel voor iedereen, zie bovenstaande.

Storage 9/10:
Voor mij is dit de beste storage oplossing die in een doos meegeleverd is. Alles is netjes en logisch gesorteerd. De onderdelen passen er daadwerkelijk allemaal in. Top!

Handleiding 8/10:
De handleiding is goed gestructureerd met duidelijke voorbeelden in tekst en beeld. Met behulp van de index kun je makkelijk dingen terugvinden. Daarnaast zijn er helpsheets voor diverse zaken als combatflow, een overzicht van de dobbelstenen etc.

Artwork, componenten en presentatie 8,5/10:
De meeste art is gewoon heel mooi en past bij de wereld waar je in gaat spelen. Het is een beetje donker qua toon maar ook weer een beetje comic-achtig waardoor het niet te zwaar wordt. Alle kaarten hebben eigen artwork en toch zijn zelfs op kleine kaarten de teksten goed te lezen en te begrijpen. De tegels hebben ook elk een eigen stuk sfeervol artwork met een stuk flavour tekst en de verder spelgerelateerde teksten. 

Het karton van de tegels is lekker dik, de kaarten zijn stevig. De acrylic standees zijn kleurrijk en in zijn geheel ziet het spel op tafel er erg indrukwekkend en sfeervol uit.

Fantasy-, Sci-Fi- of Schaduwrijkspel, Solospellen, Waardering 8.5, U, Lars Fehse

  • Waardering:
  • Auteur: Cornelius Cremin, Pawel Mazur, Dirk Sommer
  • Vormgeving: Igor Desic, Bartek Fedyczak, Dirk Sommer
  • Uitgebracht in: 2021
  • Uitgever: Nemesis Games
  • Soort Spel: Solospellen
  • Moeilijkheidsgraad: 3.73 / 5
  • Aantal spelers: 1-4 spelers
  • Best met: 3 spelers
  • Speelduur: 120-150 minuten
  • Leeftijd: 14+
  • Board Game Geek: https://boardgamegeek.com/boardgame/284121/uprising-curse-of-the-last-emperor
  • Video: https://www.youtube.com/live/BcSWDj7DuXM?si=Ae5PIcOwBoh4APG8
  • Foto's bij dit artikel: Lars Fehse
  • Disclaimer: Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Andere websites

Over deze website

Bordspelwereld geeft informatie over het verzamelen en spelen van bordspellen. De blogs worden ook geplaatst op de Facebookpagina Bordspelwereld. Je vindt hier ook blogs die eerder zijn geplaatst in andere groepen.

Clicky
Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.