+ 31 (0)6 3400 1872      info@bordspelwereld.nl        

A728x90

Selecteer de taal

Reviews

Shadow House: The Code

Shadow House: The Code

Een kluis met daarin het testament van Viscount Shadow. Maar wie heeft de code? In het deductiespel Shadow House: The Code moet jij als eerste de cryptische aanwijzingen ontcijferen en de kluis openen, zodat jij er met de erfenis vandoor kunt gaan.

Shadow House: The Code is het vervolg op Shadow House: Masquerade, beide uitgebracht door EmperorS4. In Masquerade waren de spelers aanwezig in de Shadow House terwijl Viscount Shadow van het leven werd beroofd en moesten zij erachter zien te komen wie de dader was. In The Code vormen de spelers een groep detectives die de code van de kluis moeten kraken waarin het testament ligt opgeslagen.

Wat is Shadow House: The Code?

Shadow House: The Code is een kort, (semi-coöperatief) deductiespel dat gespeeld kan worden met drie tot vijf spelers. Het spel kan op twee verschillende manieren gespeeld worden: 'Faction Mode' of 'Conspiracy mode'. Het doel is om zo snel mogelijk te deduceren welke twee kaarten (getallen) er deel uitmaken van de code om de kluis te openen. Shadow House: The Code wordt over meerdere rondes gespeeld en het spel is ten einde wanneer een speler drie of meer punten heeft behaald.

Hoe wordt het spel gespeeld?

Setup
Er wordt gezamenlijk een modus gekozen, iedere speler krijgt een karakterkaart en er worden twee willekeurige 'Clue'-kaarten in de kluis gestopt. De rest van de kaarten wordt evenredig over de spelers verdeeld. Deze kaarten hebben een waarde van 0 tot en met 9 en ieder getal komt twee keer voor.
Zonder de clues aan andere spelers te laten zien, legt iedereen nu zijn kaarten dicht voor zich neer, in oplopende volgorde van links naar rechts. De karakterkaart wordt ook in de rij geplaatst en heeft een waarde van 5. Daarnaast krijgt iedere spelers de hint-tokens in zijn kleur en een scorekaart.

Spelverloop
Faction Mode
In de Faction mode werken de spelers die tot dezelfde Faction behoren tot op zekere hoogte samen. Om te bepalen bij welke Faction een speler hoort, worden aan het begin van het spel de karakterkaarten omgedraaid. De spelers van wie de karakterkleuren met elkaar overeenkomen vormen een Faction. Dit houdt in dat zij aan het einde van de ronde de winst kunnen delen.
Wanneer je aan de beurt bent kies je één van de acties om uit te voeren:

  • Have a Drink: de actieve speler pakt twee hint-tokens en plaatsen deze op de juiste plek in hun eigen rij kaarten. Alle andere spelers pakken er één.
  • Dig: de actieve speler wijst een dichte kaart van een andere speler aan en raadt welk getal dit is. Is het getal juist geraden, dan wordt de kaart opengedraaid en mag de actieve speler verder raden (bij dezelfde of een andere speler). Was het onjuist, dan draait de actieve speler één van zijn eigen kaarten open.
  • Unlock: raden welke twee getallen er in de kluis zitten.

Conspiracy Mode

In deze modus bestaan de acties 'Have a Drink' en 'Dig' niet, in plaats daarvan is er de 'Ask a Question'-actie. Met deze actie kan de actieve speler aan een andere speler of aan zichzelf vragen hoeveel kaarten van een getal zich in de rij bevinden. Dit wordt gedaan door middel van twee hint-tokens; worden bijvoorbeeld de tokens 2 en 5 doorgegeven, dan luidt de vraag eigenlijk "Hoe vaak komen de getallen 2 en 5 in jouw rij voor?". De speler die de vraagt beantwoordt, legt ook de tokens in zijn rij neer.

Wat vind ik van Shadow House: The Code?

Laat ik beginnen met opmerken dat dit spel geen twee verschillende modi nodig heeft en dat geen van beide modi zo coöperatief is als de tekst op het doosje (A Deduction Game: Cooperation and Conspiracy) doet vermoeden. Buiten dat spelers tot dezelfde Faction kunnen behoren wanneer zij dezelfde kleur karakterkaart hebben en daardoor de kans hebben om punten te scoren terwijl de ander wint, zie ik nergens dat coöperatieve aspect terugkomen. Het is ieder voor zich met een mogelijkheid tot meesnoepen. Wat ik persoonlijk jammer vind, omdat ik het juist erg leuk vind om samen met mijn medespelers een puzzel op te lossen. Overigens is er ook niet echt sprake van een 'complot' in de Conspiracy mode. Deze twee modi samenvoegen tot één kan gemakkelijk, omdat de Ask a Question-actie makkelijk kan worden toegepast in de Faction mode. Als er al meerdere modi moeten zijn, dan liever eentje waarbij er écht sprake is van samenwerken.

Het daadwerkelijke vinden van de juiste getallen/kaarten die in de kluis zitten (en zich dus niet voor één van de spelers bevinden) is een leuke puzzel, die weliswaar wat uitdaging mist. Het toevoegen van de hint-tokens is een leuke manier om steeds dichter bij het antwoord te komen. Het probleem met dit spel is dat je maar één actie per beurt mag doen, wat dus ook betekent dat je niet direct de 'Unlock'-actie mag uitvoeren zodra je het antwoord weet nadat je één van de andere acties hebt gedaan. Dit maakt de kans dat je nog eens aan de beurt komt ontzettend klein, want als jij het antwoord weet dan weten de tegenstanders het vaak ook. Hierom zou een betere coöperatieve modus erg toepasselijk zijn. Het is frustrerend als je het antwoord weet en tegelijkertijd beseft dat je niet meer aan de beurt gaat komen; als eerste de code kraken is dus eigenlijk helemaal niet zo rendabel.

In het spelverloop niet beschreven, maar nadat de laatste, dichte kaart van een speler wordt opengedraaid, dan krijgt deze speler 'The Last Chance', wat inhoudt dat hij nog één keer mag raden welke twee getallen in de kluis zitten. Vaak is dit al iets verder in een ronde, dus de kans dat die speler één getal al weet en het ander domtoevallig goed heeft, is heel groot. En dan wint deze speler de ronde. En dan was alles eigenlijk voor niets.
Wat wel leuk en vernieuwend is: de eerste speler die de 'Unlock'-actie uitvoert en het antwoord niet goed heeft, wordt de 'Safe Keeper'. Hij bekijkt welke kaarten er in de kluis zitten en geeft vanaf nu bij het raden aan of het antwoord juist is. Deze speler is dus ten eerste niet verwijderd uit het spel en kan nog meespelen. Ten tweede kan hij zelfs het spel nog winnen, namelijk wanneer er driemaal een foutief antwoord is gegeven.

Al met al dus geen hoogstaand deductiespel, eerder een fijne partygame om een spellenavond mee af te sluiten. Tijdens het spelen van Shadow House: The Code krijg ik heel erg het idee dat dit eigenlijk een coöperatief spel had moeten zijn. Het is fijn dat spelers nog mee kunnen spelen wanneer zij verkeerd geraden hebben door middel van de 'Safe Keeper', maar andere toevoegingen aan het spel lijken overbodig.

Ik weet zeker dat ik dit spel vaker zou spelen als het coöperatief was en ik mij niet zo zou frustreren over het feit dat ik een hele ronde moet wachten tot ik het juiste antwoord kan geven, wetende dat iemand anders mij zeker al voor gaat zijn.

Zoek in Reviews

Zoek op alfabet

AR1 BR1 CR1 DR1 ER1 FR1
GR1 HR1 IR1 JR1 KR1 LR1
MR1 NR1 OR1 PR1 QR1 RR1
SR1 TR1 UR1 VR1 ER1 XR1
YR1 ZR1 0R1 1R1 2R1 3R1
4R1 5R1 6R1 7R1 8R1 9R1

B310x420

Wat zeggen de sterren?

Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Wil je reageren op deze review?

Dat kan! Wanneer je een account op deze website aanmaakt en vervolgens inlogt dan krijg je de mogelijkheid om reacties te plaatsen.
Reviewers vinden dit erg leuk en reageren doorgaans snel. Die interactie van meningen is misschien wel het hoofddoel van deze website.

Selecteer de taal

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.