+ 31 (0)6 3400 1872      info@bordspelwereld.nl        

A728x90

Selecteer de taal

Reviews

Paper App Dungeon

Met Roll-and-Writes zijn we al sinds Yahtzee-heugenis bekend. We Rollen en Schrijven met z´n allen heel wat af in de spellenwereld, is het niet? En op het moment al helemaal, natuurlijk, nu Bordspelwereld onlangs 'De Zomer van de Roll & Write' heeft uitgeroepen.

Maar ... wanneer heeft u voor het laatst (of voor het eerst) geRold met het Schrijfmateriaal zélf? Misschien loop ik hopeloos achter wat innovaties op bordspellengebied betreft, maar de zogeheten Pencil Die (P6) was een ware openbaring voor mij (googelen op 'Pencil Dice' levert trouwens meer relevante hits op dan 'Pencil Die').

04 Pencil DieHoe zullen we zulks in het Nederlands eens betitelen? 'DobbelPotlood' dekt volgens mij wel aardig de lading. Want dat is precies wat het is: klassiek schrijfgerei waarmee je daadwerkelijk de getallen één tot zes kunt dobbelen, simpelweg door het potlood over een harde, vlakke ondergrond te rollen. Wat een vondst! Je moet er maar opkomen.

Hebben die o zo vernuftige spellenmakers van Lucky Duck soms óók het DobbelPotlood bedacht in één van hun vele vlagen van creativiteit, zo vroeg ik mij af. Maar nee, in de Pick a Pen-reeks van 999 Games wordt gebruik gemaakt van een vergelijkbaar potlood-werp-concept. En ik trof zelfs op Kickstarter een Pencil Dice-project aan. Uit het jaar 2021. Dus DobbelPotloden rollen toch echt al een tijdje mee en ik liep dus inderdaad al flink wat jaartjes achter de Rol-en-Schrijf-feiten aan.

Hoe dan ook: genoeg over deze specifieke spelcomponent. Op naar het spelletje zelf.

Paper App Dungeon is een solo-avontuur waarbij je enkel gewapend met een scherpgeslepen potlood de ondergrondse gewelven ingaat, op zoek naar fabuleuze rijkdom. Je moet muntstukken vergaren, je gezondheid op peil houden, monsters zien te vermijden, proberen niet in de op spinnenwebben lijkende valstrikken te trappen (want dan raak je het met moeite verzamelde goud subiet weer kwijt), sleutels te pakken zien te krijgen om gesloten deuren te kunnen openen en zo nu en dan gebruik maken van portalen, die je naar een ander gedeelte van de te verkennen ruimte teleporteren. Om de zoveel kerkerverdiepingen kom je een winkeltje tegen, alwaar je voor je zuurverzamelde goudstukken nuttige drankjes en spulletjes kunt aanschaffen om het vervolg van je Nobele Zoektocht te vergemakkelijken. Even snel het één en ander inslaan en ... verder krabbelen maar!

En dat is het eigenlijk ook wel zo’n beetje. Maar dan wel vijfenveertig willekeurig gegenereerde kerkers lang, dus je hebt met één notitieboekje van Paper App Dungeon een flink aantal uren voor de boeg.

03 Contents

Leuk? Mja. Niet fantastisch. Maar wel geinig.

09 Floor 2Er valt heus de nodige lol aan aan het spelletje te beleven, al is het potloodtekenwerk soms een beetje frustrerend, als je weer eens tegen een muurtje aanloopt en wat zit te knoeien met je ófwel diagonaal voortbewegen (als je een oneven nummer hebt gegooi ... eh ... gerold) óf je orthogonaal zien te verplaatsen (bij even getallen), waarbij je angstvallig rekening probeert te houden met de aanwijzing om 'Indien mogelijk niet op je schreden van de vorige beurt terug te keren'. Pfff. Dat valt voorwaar vaak niet mee en enig gesjoemel ligt dan ook op de loer. 'Indien mogelijk' is tenslotte een rekbaar begrip, zo moeten we maar denken. Vooral als op één van de routes die je in zou kunnen slaan verderop een gigantisch Gezondheidspuntenvretend monster opdoemt. Dan interpreteer je 'indien mogelijk' op wonderlijke wijze soms ineens heel snel als: 'Het is misschien tóch wel raadzaam, en ook zeer zeker mogelijk, om (een stukje van) de reeds afgelegde route nogmaals te bewandelen. Ik kan mezelf toch onmogelijk vrijwillig tussen de kaken van zo’n gedrocht begeven? Niet dan? Nou dan!' En hup: voor je het weet, ben je dus toch alweer een stukje aan het terugkrabbelen.

06 Character CreationHet spelconcept is op het eerste gezicht prima. Het artwork met de tekening van de ridderfiguur met schild en potloodsteekwapen is aansprekend. Je mag zowaar je eigen illustratietalenten ook nog even laten zien bij de creatie en naamgeving van je speelkarakter En het spelletje kan overal mee naartoe, want het past daadwerkelijk in je broekzak, net als je smartphone.

Toen ik me dat laatste realiseerde, viel het woordje 'App' uit de speltitel ook (eindelijk) op z’n plek in mijn blijkbaar wat trage brein. Je opent een nieuwe verdieping van de kerker namelijk door een bladzijde van het notitieboekje om te slaan. En die bladzijden zijn min of meer smartphoneschermformaat. Het is dus net of je een app op of van papier opent, zo filosofeer ik maar zo’n beetje.

Zou ik na het uitspelen van deze kerker van vijfenveertig verdiepingen opnieuw zo’n notitieboekje met niet afgesleten DobbelPotlood aanschaffen? Immers: voor 10 euro heb je dan ook weer een compleet nieuwe kerker- en winkelset.

Hm. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik heb toch wat te weinig verhaalbeleving en ook het inleven in mijn karakter laat te wensen over. Plus ik ervaar wat te veel potloodgepriegel en herhaling van dezelfde elementen, al worden die dan ook voortdurend anders op het papieren schermpje georganiseerd.

En er zat me nog iets dwars, waar ik een tijdlang niet helemaal de vinger op kon leggen. Totdat het besef tot me doordrong dat je met je zorgvuldig gecreëerde karakter helemaal niet met de monsters in de kerkers aan het knokken bent. Je bent ze juist constant aan het vermijden, zoals ik hierboven al min of meer onbewust opschreef. Zodra je er onverhoopt tegen eentje aan botst, verlies je direct tussen de 1 en 9 van je 10 Gezondheidspunten. Daar komt geen enkele vorm van Aanvallen of Verdedigen aan te pas; hooguit enige verzachting van de klap, als je in een winkeltje een Weaklings-toverspreuk op de kop hebt weten te tikken, waardoor alle monsters op een verdieping tot Kracht 1 werden gereduceerd (in de beschrijving in het boekje staat trouwens niet 1 Strength of 1 Attack, maar 1 HP, oftewel één Health Point/Gezondheidspunt, maar dat klopt mijns inziens niet, aangezien je de Gezondheidspunten van de monsters niet al vechtend aan het verminderen bent).

08 BjörnDát was het dus! En dat was ook grotendeels de reden dat ik niet goed in de huid van mijn karakter kwam te zitten. Er gaat hier op thematisch vlak namelijk iets behoorlijk mis. Immers: wat moet die stoere ridderfiguur op de voorkant van het speldoosje eigenlijk met z’n vlijmscherpe potloodzwaard, houten schild en volledige bepantsering? En wat doet mijn zorgvuldig gecreëerde onverschrokken KerkerKrabbelaar Björn Bloodbath eigenlijk met z’n zwaard, handprothese-mes, boksbeugel, helm en leren vest? Helemaal niets. We doen immers anders niet dan wegrennen?

Ineens viel het dus allemaal op z’n plek waarom Paper App Dungeon voor mij niet tot grote hoogten steeg. Het is op zich wel een vermakelijk spelletje, dat conceptueel hier en daar zeker weet te verrassen, maar in een beetje Dungeon Crawler dient, naast de Zoektocht en het Buitverzamelen, ook het Vechten goed geregeld te zijn, dat wil zeggen: de Combat dient uitdagingen op te leveren en een zekere voldoening te geven. Dat is hier helemaal niet het geval.

'Find your Glory!' is één van de beschrijvingen op het speldoosje. Hoe dan? Door je vijanden heldhaftig uit de weg te gaan? Door je op heroïsche wijze halsoverkop richting de uitgang te begeven? Door glorieus af te druipen?

Ik zou de spelmakers dan ook de volgende aanbeveling mee willen gaven voor Paper App Dungeon 2.0: werk in ieder geval een boeiend spelmechanisme uit voor de ontmoetingen met monsters. Nu zijn het enkel Gezondheidspuntenverslinders en dat is in de doorsnee Dungeon Crawler juist de functie van ... de Valstrikken (!).

Als KerkerKruiper schiet deze Papieren App in z’n huidige vorm dan ook tekort.
Als Roll-and-Write is ’ie wel aardig.
Dat brengt ons op een zes.
Maar ik doe er een halve punt bij vanwege het multifunctionele DobbelPotlood, dat me niet alleen wist te verrassen, maar er ook voor zorgde dat ik me een tijdje flink heb vermaakt.

Zoek in Reviews

Zoek op alfabet

AR1 BR1 CR1 DR1 ER1 FR1
GR1 HR1 IR1 JR1 KR1 LR1
MR1 NR1 OR1 PR1 QR1 RR1
SR1 TR1 UR1 VR1 ER1 XR1
YR1 ZR1 0R1 1R1 2R1 3R1
4R1 5R1 6R1 7R1 8R1 9R1

B310x420

Wat zeggen de sterren?

Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Wil je reageren op deze review?

Dat kan! Wanneer je een account op deze website aanmaakt en vervolgens inlogt dan krijg je de mogelijkheid om reacties te plaatsen.
Reviewers vinden dit erg leuk en reageren doorgaans snel. Die interactie van meningen is misschien wel het hoofddoel van deze website.

Selecteer de taal

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.