De herfst is in het land, waarbij de bladeren en de herfstbloemen het bos kleur geven. In Fall laat je een herfst-ecosysteem met planten en dieren groeien. Kan jij de meeste punten scoren in dit schilderachtige ecosysteem? Dan win je Fall!
Fall is een spel voor 2 spelers dat ongeveer 45 minuten duurt. Nadat het spel is opgesteld volgens de duidelijke uitleg in het spelregelboek, zijn de spelers aan zet. Op tafel liggen nu 4 tegel-token combinaties: deze vormen het aanbod. Elke speler heeft 3 unieke scorekaarten: eentje voor vossen, eentje voor vogels en eentje voor bloemen. Elke speler heeft ook 8 paddenstoelen ter beschikking om paddenstoel-tokens op te eisen. Fall wordt gespeeld in 12 rondes waarbij de startspeler telkens wisselt. De beurtvolgorde in elke ronde is als volgt: startspeler - tegenspeler - tegenspeler - startspeler.
In zijn beurt, neemt de actieve speler een tegel-token combinatie uit het aanbod. Hij moet nu eerst de tegel op het speelveld plaatsen volgens de geldende plaatsingsregels. Daarna mag hij kiezen of en waar hij het token plaatst, eveneens volgens de plaatsingsregels. Hij mag het token ook bijhouden tot een volgende beurt (uitgezonderd paddentokens). Hij mag ook andere tokens, die hij in vorige rondes opzij hield, op beschikbare tegels plaatsen. Let wel: in elke ronde is er 1 tokensoort die in die ronde niet op tegels geplaatst mag worden. Het tegel-token aanbod wordt pas aangevuld in de volgende ronde, dus op het einde van elke ronde is het aanbod leeg.
Fall gaat zo gedurende 12 rondes verder, waarbij het speelveld steeds groter wordt. Na de laatste ronde heeft elke speler uiteindelijk 24 tegels en een aantal tokens geplaatst. Beide spelers onthullen nu hun scorekaarten en de punten worden geteld. Je scoort punten voor je paddenstoelen en je scoort punten volgens de puntentelling op je vossen-, vogels- en bloemen-scorekaart. De speler met de meeste punten wint Fall!
Mijn mening over Fall?
Ben je fan van het spelmechanisme en het thema van Cascadia? Dan zal je Fall ongetwijfeld ook een fijn spel vinden! Naar mijn mening verschilt Fall voldoende van Cascadia om ze allebei in huis te hebben. Let wel: Fall is een spel voor 2 spelers, Cascadia kan je met 4 spelen (of met 6 met de uitbreiding Landmarks). Het spelmechanisme is vergelijkbaar. Je neemt telkens een combinatie van een tegel met een token, je legt de tegel volgens de plaatsingsregels aan en je legt het token (wel of niet) op de net geplaatste tegel of elders. Met deze combinaties probeer je zo veel mogelijk punten te scoren volgens de scorekaarten van de verschillende dieren (en bloemen). Tot zover de vergelijking…
Het grote verschil tussen beide spellen zit hem in het feit dat je in Cascadia elk aan een eigen ecosysteem bouwt, terwijl je bij Fall in hetzelfde ecosysteem werkt. Dit zorgt er voor dat je niet alleen tegel-token combinaties voor de neus van je tegenstander kan wegkapen. Je kan elkaar ook dubbel en dik dwarszitten omdat je in hetzelfde ecosysteem andere dingen probeert te bereiken.
In Fall heeft elke speler zijn eigen manier van scoren voor de vogels, vossen en bloemen, maar je ziet elkaars scorekaarten niet. Dat maakt dat je soms exact het tegenovergestelde wil bereiken van je tegenstander. Het zou zomaar kunnen dat jij bij de vossen vooral scoort met solitaire dieren terwijl je tegenstander juist groepjes van vossen probeert te maken. Of dat jij vooral scoort met roze bloemen terwijl je tegenstander vooral blauwe bloemen wil maken. Toegegeven: naar het einde van het spel toe heb je wel een idee wat je tegenstander dient te bereiken, zeker wanneer je de mogelijke scorekaarten kent. Je moet er in dit spel dus echt wel tegen kunnen dat je wordt dwarsgezeten. Uiteraard hoef je niet passief toe te kijken en kan je zelf ook lekker dwarszitten!
Fall is vooral een fijn en uitdagend puzzelspel. Je moet tegels aanleggen, maar je mag tegelijk ook in de hoogte bouwen. Er mogen maximaal 3 tegels op elkaar liggen, dus je moet ook een beetje in 3D kunnen denken. Er zijn wel manieren (padden en paddenstoelen) om er voor te zorgen dat er op bepaalde tegels niet meer mag voortgebouwd worden. Die tegels dien je dus heel strategisch te gebruiken om er voor te zorgen dat jouw tokencombinaties gevrijwaard blijven en jij zoveel mogelijk punten kan scoren met jouw scorekaarten. Nog een moeilijkheid: elke ronde is er één bepaald dier (of paddenstoel) waarvan je de tokens in die ronde niet op tegels mag leggen. Dus vooruit denken is een must! Samengevat: Fall is een heel uitdagende puzzel die vrij eenvoudig te leren, maar moeilijk te masteren is!
review Cascadia: https://bordspelwereld.nl/nl/reviews-nl/familiespellen/cascadia-een-gedroomd-debuut
review Cascadia Landmarks: https://bordspelwereld.nl/nl/reviews-nl/familiespellen/cascadia-landmarks