+ 31 (0)6 3400 1872      info@bordspelwereld.nl        

A728x90

Selecteer de taal

Reviews

Le Havre: The Inland Port

Le Havre: The Inland Port

Is het u al eens opgevallen dat Uwe Rosenberg heel veel spellen voor twee spelers heeft gemaakt? Veel meer dan andere ontwerpers van zijn statuur. Het zijn er - in verhouding met zijn totale oeuvre - zo veel dat ik zelfs zou willen beheren dat het een van zijn kenmerken is.

Ik tel er tien. En dan vermeld ik niet de spellen die met twee prettiger spelen van met meer. Dat zijn er minstens zo veel. Ik vind dat best bijzonder.

2000 Babel
2012 Agricola: All Creatures Big and Small
2012 Le Havre: The Inland Port
2014 Patchwork
2014 Friesche Velden
2015 Hengist
2017 Caverna: Cave vs Cave
2019 Robin of Locksey
2020 Fairy Trails
2022 Oranienburger Kanal

Dat komt overigens goed uit want mijn belangrijkste goede voornemen voor 2025 is dat ik meer met mevrouw Verschuur ga spelen. Tweespelerspellen vooral. Tot nu toe kan ik me prima aan dat voornemen houden want mevrouw Verschuur heeft vrijwel altijd zin. Anders dan andere mevrouwen heeft ze zelden last van hoofdpijn. Sterker nog: vrijwel elke avond neemt ze het initiatief.
Bovendien blijkt ze een liefhebber van Rosenberg en daarmee gaan we dus door een vrolijke periode van onze relatie; mevrouw Verschuur, Der Uwe en ik.

inland port box coverIk heb erg lang gezocht naar een exemplaar van Le Havre: The Inland Port. Het is ooit in Nederland uitgegeven door 999 Games maar daar is slechts één productierun van gedaan en het aantal was klaarblijkelijk zo laag dat je het doosje hoogst zelden op Marktplaats of Facebook ziet. Op Vinted staan wel Franse en Italiaanse exemplaren. Die versies kun je spelen want de tekst op het spel heb je niet per se nodig. De Engelse spelregels kun je downloaden via BGG en wanneer er iemand is die dit leest die de Nederlandse spelregels heeft, deze zou willen inscannen en naar mij sturen, dan zet ik ze hieronder als download.

Le Havre: The Inland Port is een spel voor twee spelers die met elkaar in concurrentie gaan om de rijkste havenmeester te worden. Hoe ze dat doen? Ze proberen grondstoffen te verzamelen, bouwen daarmee gebouwen en scoren na twaalf ronden de totale waarde van hun gebouwen en hun geld in contanten.

Elke ronde wordt er een set nieuwe, vooraf bepaalde gebouwen aan de markt toegevoegd. Beide spelers bouwen een van deze gebouwen (om beurten) of gebruiken de eigenschappen van een bestaand gebouw. Dat gebouw hoeft niet van henzelf te zijn... het mag ook een gebouw van de andere speler zijn en dat is een heel interessant aspect van het spel.
Om een gebouw te bouwen, moeten de spelers een bepaalde hoeveelheid geld en/of grondstoffen uit hun pakhuis betalen. De meeste van deze gebouwen kunnen op hun beurt de hoeveelheid grondstoffen op het pakhuisbord van een speler op een specifieke manier veranderen wanneer ze worden ingezet.
Dit is óók cruciaal voor het spel omdat spelers beperkt zijn in hoe ze hun pakhuis kunnen vullen of legen. Ze moeten deze stappen combineren en optimaliseren om de capaciteit van hun pakhuizen te maximaliseren.
En ik schreef het al: spelers kunnen zelfs de gebouwen van hun tegenstander gebruiken, maar ze moeten hen daarvoor een geldstuk betalen.
Gebouwen die tijdens een ronde niet worden gebruikt stijgen in waarde omdat de effecten ervan elke ronde sterker worden. De keerzijde is dat een gebouw dat te lang niet wordt gebruikt op de markt moet worden verkocht voor de helft van de oorspronkelijke waarde!
De kern van het spel zijn de twee wielen met de wijzers. Rozenbergliefhebbers kennen dit mechaniek natuurlijk uit een aantal andere van zijn spellen. Hij heeft het vaak gebruikt als mechaniek voor grondstoffenmanagement (bijvoorbeeld in Oraniënberg Kanal, Ora et Labora en Glasstraat). Hier wordt het gebruikt om de sterkte te bepalen waarmee je de acties op de gebouwen uitvoert.

Hoe speel je Le Havre: The Inland Port

In tegenstelling tot de algemene gewoonte om bij een tweespelerspel tegenover elkaar te gaan zitten vinden mevrouw Verschuur het in dit spel prettiger om náást elkaar te zitten en de twee raderen ook naast elkaar te plaatsen met een ruimte van een centimeter of tien tussenruimte. De twee persoonlijke grondstofbordjes leggen we daar weer naast, aan de buitenkant dus. Het rad waarop de letters A t/m f staan houden we links, het andere rad met de letters G t/m L komt aan de rechterkant. De gebouwentegels worden gesorteerd op 12 stapeltjes; op elke tegel staat een letter en die stapeltjes komen bij de letters op de twee raderen. Je merkt nu dat door de kunststof schroef waarmee de wijzer op het rad is gemonteerd de constructie niet lekker op tafel ligt. Dat kun je oplossen door op de achterzijde van het rad een paar meubelstoppers te plakken. Te koop bij elke DHZ winkel.
Een andere tip is: leg twee dobbelstenen klaar. Daar zul je ook veel gemak van hebben.
De linker speler (degene met het bord waarop de letter A staat) wordt stratspeler. Dat wordt op de borden aangegeven door het kleine gele stuurwiel. Dat is geplaatst bij de A, C en E. Dit rad wordt gebruikt om de eerste zes ronden van het spel te spelen. De ronden A tot F. Vervolgens krijgt elke speler drie munten en een eigen spelersbord dat "het Handelshuis" genoemd wordt. Hierop plaats je de gekleurde blokjes hebt om de verschillende grondstoffen bij te houden.
Er is tarwe, hout, klei en vis en deze hebben allemaal een startveld waar je de blokjes op kunt zetten. Je hebt deze houten blokjes en kartonnen speelstukjes. Je kunt kiezen wat je het prettigst vindt. Om te zien hoeveel je op een bepaald moment van een bepaald goed in je voorraad hebt, tel je gewoon het getal op dat bij de kolom en de rij hoort. De tweede speler krijgt dezelfde grondstoffen maar dat wiel wordt gebruikt om de rondes G tot L. De stapeltjes met de verschillende bebouwen leg je dus in de buurt van de letters op de borden

En nu zijn we klaar om de eerste ronde van het spel te beginnen, ronde A. En de blauwe speler gaat eerst. Hoe weten we dat? Omdat ronde A op zijn stuur geel is gemarkeerd en ook dit kleine stuurwiel hierboven heeft. En wat er als eerste in een ronde gebeurt, is dat je de nieuwe gebouwen in de gemeenschappelijke voorraad stopt.

In de eerste ronde nemen we alle A-gebouwen leggen deze open voor ons neer. Dit is het voordeel van naast elkaar spelen: Je kunt beiden goed zien wat er te koop is. Het is namelijk best belangrijk om goed te bekijken want op elk gebouw staan verschillende stukjes informatie. Op het dak staan de kosten. Dat is meestal hout en klei - omdat je daar mee bouwt. Sommige gebouwen kosten gewoon geld en voor een aantal moet je voedsel betalen.

Op elk tegeltje staat ook de naam van het gebouw en in de munt de waarde van het gebouw wanneer het eenmaal gebouwd is. Gebouwen kun je ook verkopen. Dan krijg je de helft van die waarde terug in contanten. Dat verkopen kan vrijwillig maar je kunt er ook toe worden gedwongen. Ik schreef dat al: wanneer je een gebouw te lang niet gebruikt moet het op de markt moet worden verkocht.
De waarde van die gebouwen zijn aan het einde van het spel het volledige bedrag in overwinningspunten waard.
Aan de onderzijde van de tegeltjes staat het effect van elk gebouw.

Nadat de gebouwen open zijn gelegd zijn er dus, in elke ronde, een aatal acties. Dat aantal staat onder elke letter op de borden. Bij de A zie je dat er 3 acties zijn, later loopt het aantal acties per ronde op. Hiervoor gebruik je die twee dobbelstenen want er komt onherroepelijk een moment dat je niet meer weet in welke actie je bezig bent. Bij de eerste actie ligt de dobbelsteen op de "1" bij de starspeler. Daarna draai je 'm naar de "2" en schuif je 'm naar de andere speler. Op deze manier kun je de beurtvolgorde prima bijhouden
In ronde A zijn er dus drie acties, dus omdat links begint krijgt deze speler een actie, daarna rechts en dan weer links. En omdat de getallen voor de linker speler altijd oneven zijn, wisselt de startspeler automatisch.

In een beurt kun je een gebouw bouwen of een gebouw gebruiken. Omdat we nog geen gebouwen hebben om te gebruiken, gaan we een gebouw bouwen.

Hoe werkt het bouwen?
Van de vijf gebouwen die in ronde A beschikbaar zijn gekomen en in de voorraad liggen kan de startspeler deze allemaal betalen. De Hardware Store kost bijvoorbeeld één hout en twee klei. In het handelshuis wordt de houtmarker één veld naar links te verplaatsen. Daarna wordt er twee klei betaald door de rode marker twee vakjes naar links te schuiven.
Dat gebouw wordt in het nul-gebied of de nul-wig van het wiel geplaatst.
De andere speler kan in de eerste ronde ook niets anders dan een gebouw kopen, doet dat en de beurt gaat weer terug. Gebouwen die in het nul-gebied staan mogen niet gebruikt worden. Dus koopt de startspeler een tweede gebouw dat opnieuw in het nul-gebied van het rad geplaatst wordt, naast het eerste gebied.

Ronde A heeft drie acties. Dit is dus het einde van de ronde en het wiel van elke speler gaat een stap vooruit. Met het doordraaien van de wijzer op het rad zie je dat de geplaatste gebouwen nu in een wig staan met de waarde "1" dat betekent dat een speler die ervoor kiest om een gebouw te gebruiken 1 x de effecten op dat gebouw krijgt.
In ronde B is de tweede speler startspeler. De "B"-gebouwen worden naast de overgebleven "A"-gebouwen in de voorraad geplaatst en het spel gaat verder. We zien ook dat we weer drie acties krijgen.

Hoe gebruik je zo'n gebouw?
Normaal gesproken kun je zowel je eigen gebouwen als die van je tegenstander gebruiken, maar als je het gebouw van een ander wilt gebruiken moet je een munt betalen. Dit kan, vooral in de tweede helft van het spel, een heel gemene beurt zijn. Wanneer je merkt dat je medespeler de aanschaf van een duur gebouw voorbereid door grondstoffen te sparen dan kun je dat verhinderen door op het juiste moment het gebouw te gebruiken waarvoor de ander bijvoorbeeld 8 vissen voor zou krijgen om, met die 8 vissen, een gebouw te kopen dat 50 punten oplevert. Dat moet je goed in de gaten houden!

Iets anders is dat ik genoemd heb dat je - wanneer je een gebouw niet gebruikt - moet verkopen voor de helft van de prijs en dat je ook vrijwillig kunt verkopen. Dan krijg je ook de helft van de prijs. Waarom kan dit interessant zijn? Nou, zoals je hebt gezien kosten sommige gebouwen geld en sommige zelfs heel veel geld. Stel je voor dat je in een situatie zit waarin je misschien twee of drie geld tekortkomt om het gebouw te bouwen en je zou een extra actie moeten ondernemen om dat geld te genereren. Misschien zorgt deze extra actie ervoor dat je tegenstander dit gebouw krijgt omdat deze het geld wel heeft. Dan mis jij de actie.
Of misschien is de actie die je moet doen om dat beetje geld te genereren helemaal niet zo goed en gebruik je de actie liever voor iets anders en misschien is het in deze situatie goed om bijvoorbeeld een gebouw als dit te verkopen. Kortom... het verkopen van een klein gebouw hoeft niet zo slecht te zijn, denk ik.

Wat vinden we van Le Havre: The Inland Port?

Het eerste dat we vinden is dat het spel helemaal niets te maken heeft met Le Havre. Het is een op zichzelf staand spel dat gemaakt is door hetzelfde team als het grote meesterwerk maar deelt daar geen enkel speel-element mee. Voor mevrouw Verschuur en mij was dat een behoorlijke verrassing omdat Rosenberg met Agricola: All Creatures Great and Small wél een kleine versie van het grote spel gemaakt had.
Wat we ook vinden is dat de uitgever best meubelplakkertjes en twee dobbelstenen in de doos had kunnen toevoegen. En een voorgedrukt kladblokje voor de eindscore.
Buiten dat zeuren we er niet over want we vinden het allebei een lekker interactief puzzeltje.
Vanavond spelen we het opnieuw!
Een 8.


Boven deze review zie je een foto staan van De Catène de Containers, een sculptuur van twee kleurrijke bogen die Vincent Ganivet in 2017 maakte vanwege de 500e verjaardag van de Franse stad Le Havre. Die containers werden tot 30 meter hoog gestapeld en staan aan de Rue de Paris in de productiehaven van Le Havre (dus precies waar dit spel speelt!).
Veel mensen denken meteen aan LEGO®. Dat heeft er toe geleid dat er een LEGO® bouwplan is ontwikkeld waarmee je het object op schaal kunt nabouwen. Mocht je ooit op Uwe-pelgrimsreis naar Le Havre gaan dan lijkt me dit een prachtig souvenir

Zoek in Reviews

Zoek op alfabet

AR1 BR1 CR1 DR1 ER1 FR1
GR1 HR1 IR1 JR1 KR1 LR1
MR1 NR1 OR1 PR1 QR1 RR1
SR1 TR1 UR1 VR1 ER1 XR1
YR1 ZR1 0R1 1R1 2R1 3R1
4R1 5R1 6R1 7R1 8R1 9R1

B310x420

Wat zeggen de sterren?

Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Wil je reageren op deze review?

Dat kan! Wanneer je een account op deze website aanmaakt en vervolgens inlogt dan krijg je de mogelijkheid om reacties te plaatsen.
Reviewers vinden dit erg leuk en reageren doorgaans snel. Die interactie van meningen is misschien wel het hoofddoel van deze website.

Selecteer de taal

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.