+ 31 (0)6 3400 1872      info@bordspelwereld.nl        

A728x90

Selecteer de taal

Reviews

Nassau

Nassau

Nassau is deel 7 in de City Collection (de samenwerking tussen Stefan Feld en Queen Games). Het plan was om Um Ru(h)m & Ehre - een van de eerste spellen van Feld - te herbouwen en nieuw leven in te blazen. Die renovatie werd echter zo ingrijpend dat er een volledig nieuw spel ontstond waarin alleen een van de kernmechanismen en het oorspronkelijke thema overeind bleven. Het resultaat is Nassau: een dus grotendeels volledig nieuw spel.

Rum & Pirates was in 2006 het tweede spel van de toen nog volkomen onbekende Stefan Feld. Het is een relatief eenvoudig bewegings- en verzamelspel, dat in het Duits bekend staat als "Um Ru(h)m und Ehre".
In dat spel zijn de spelers vrijbuiters die, terug in hun piratenschuilplaats, hun tijd doorbrengen met allerlei piratengedoe. Ze drinken, vechten, enz. Alle spelers bewegen de hoofdfiguur, de kapitein, door de steegjes van een stadje, met als doel zoveel mogelijk rum en bekendheid te vergaren.
Het einde van elk van de vijf ronden wordt vervolgens gemarkeerd door een zeer variabele strijd om de beste slaapplaatsen aan boord van het schip (slaap je op een lekker bed of op een houten plank?). Het spel is een mix van tactiek, strategie en geluk. De dobbelsteen speelt een belangrijke rol in het spel, maar toch krijg je maar zelden het gevoel dat je bent overgeleverd aan de genade van het lot.

Wanneer Nassau op tafel ligt herkennen we de plattegrond van het stadje en de manier waarop de kapitein uit het oorspronkelijke spel wordt rond geduwd.
Dat zijn de enige overeenkomsten tussen beide spellen.

Wat is de bedoeling?

Huur een dappere bemanning van piraten in en zet koers door het Caraïbisch gebied. Ga op zoek naar schatten. Beleef avonturen. Het doel is om tijdens je reis je schip te upgraden, tegenstanders te verslaan, schatten te vinden, handelsposten te plunderen en forten te overvallen. Deel daarna je avonturen rond het kampvuur met een fles rum en krijg daar de waardering van de andere piraten die de meest beruchte piratenkapitein roemen omdat deze met het best uitgeruste schip en de meest onbevreesde bemanning uiteindelijk het spel heeft weten te winnen!

Het spel bestaat uit 3 fasen:

Fase I: Nassau
Fase II: De Caraïben
Fase III: Schoon Schip Maken

Fase I: Nassau

In deze fase ben je nog in Nassau en probeer je zoveel mogelijk uitrusting te krijgen om met succes uit te varen te varen in de tweede Fase. Om aan uitrusting te komen, moet je de piratenkapitein van het plein door een steegje naar een naburig vakje verplaatsen. Welk steegje je kiest is aan jou, zolang de steeg maar niet bezet is door piraten.
De steegjes tussen de vakjes hebben een verschillend aantal velden. Om de piratenkapitein naar het volgende vakje te verplaatsen, moet je een piraten van jouw schip op elk veld van de gekozen steeg zetten. Op die manier verplaats je de piratenkapitein dan naar het nieuwe vakje aan het einde van deze steeg. Wanneer dat lukt ontvangt je de uitrusting die op het vakje staat waar de piratenkapitein staat.

Je kunt de volgende uitrusting verzamelen:

Wapens. Die plaats je op je scheepsbord boven het corresponderende startwapen. Je mag maximaal 5 wapens van elk wapentype hebben, inclusief het wapen dat je bij de start van het spel gekregen hebt.
Zeilen. Die plaats je op je schip, links van je bestaande zeilen. Je mag maximaal 5 zeilen hebben, inclusief je startzeil.
Dubloenen, rum, bommen, overeenkomsten en kompassen. Deze worden op het bovenste dek van je scheepsbord geplaatst.
Een extra matroos. Deze ronsel je in de taverne. Hij krijgt een plekje op het bovendek van je scheepsbord. Afhankelijk van de tafel waar je de matroos vandaan hebt getrokken, ontvang je direct de getoonde uitrusting. Je voegt matrozen toe aan je matrozen op het bovenste dek van je scheepsbord. Je mag maximaal 5 matrozen hebben, inclusief je beginmatroos.
Een dier voor je matrozen. Je ontvangt een dier uit de 3 open dieren op het diereneiland. Wanneer je dit doet onthul je meteen een nieuw dier dat je op de vrijgekomen plek plaatst. Jouw dier komt op een matroos. Elke matroos kan maar 1 dier op zijn hoed hebben. Als je geen vrije matroos hebt, plaats je het dier op een leeg matrozenveld. Je kunt het voordeel van dit dier alleen gebruiken wanneer het op de hoed van een nieuw aangenomen matroos zit.
Je mag maximaal 5 dieren hebben en elk dier maar één keer. Als er alleen dieren in het aanbod liggen die je al hebt, vervang je het dier helemaal links door een dier van de stapel totdat je een dier onthult dat je nog niet hebt. Dan neem je dit dier. De vervangen dieren worden met de afbeelding naar beneden terug op de trekstapel geschoven.
Je kunt dieren gebruiken voor bepaalde voordelen tijdens het spel. Nadat je het dier hebt gebruikt, moet je het omdraaien. Aan het einde van een ronde wordt het dier weer naar voren gedraaid.
Zeemansverhalen. Je ontvangt 3 kaarten met zeemansverhalen. Je mag zelf bepalen van welke stapel je elke kaart trekt maar de verhalen op de A-stapel zijn over het algemeen gemakkelijker te vertellen dan de verhalen op de B-stapel.
Een nieuw vrachtruim. Hier open je een van de twee gesloten vrachtruimen op je scheepsbord. Draai hiervoor de tegel om. Als beide ruimen al open zijn, ontvang je niets.
3 munitiekisten: Plaats ze in een open laadruim. Er passen maximaal 4 munitiekisten in één laadruim.
2 proviand: Plaats deze in een open laadruim. Er passen maximaal 3 proviandkisten in één laadruim.

Hiermee is je beurt voorbij en is de volgende persoon aan de beurt, met de klok mee. Deze kiest op zijn beurt een steeg, plaatst zijn piraten op de vrije plaatsen, plaatst de piratenkapitein op het volgende veld en neemt de uitrusting die daar staat afgebeeld. Zo ontstaat in de Nassau-fase een rij piraten op de plattegrond.

Gebruik de sloep: Als je een steegje kiest dat voorbij de rand van de stadsplattegrond loopt, kun je de sloep gebruiken.
De volgende stap is om terug te keren naar de stad via een andere steeg naar een veld. Net als voorheen moet je elk vakje van de gebruikte steegjes bezetten met je piraten en bovendien 1 dubloen betalen aan de algemene voorraad.

Pauze: Als je aan de beurt bent, kun je ook besluiten om te even rust te nemen. De piraterij is tenslotte een inspannende bezigheid. Een beurt overslaan kost je 1 rum. Die gaat naar de algemene voorraad. Bij je volgende beurt kun je opnieuw piraten plaatsen.

Extra verplaatsing: Eenmaal per beurt mag je in ruil voor 1 dubloen de piratenkapitein meteen weer verplaatsen, waardoor je in totaal 2 uitrustingen hebt.
Passen: Als je niet genoeg piraten hebt om de piratenkapitein naar een nieuw vakje te verplaatsen of als je niet wilt verplaatsen, dan pas je. In dit geval verplaats je je piratenschip van je scheepsbord naar een pier naar keuze op het Caribische bord. Dit is ofwel een van de 5 pieren in de haven van Nassau of een pier bij een buitenpost waarover je de controle hebt. Neem vervolgens de daar getoonde bonussen uit de voorraad. Je ontvangt altijd 2 proviand en nog een bonus bij een pier in Nassau.

Wie in fase I als eerste slaagt, neemt de dolfijn en is als eerste aan de beurt in fase II.

Fase II: De Caraïben

Deze fase bestaat uit twee delen: A en B

A. Acties:

Eerst geef je proviand uit om verschillende acties uit te voeren op het Caribische bord. Als je proviand op is of als je geen verdere acties wilt uitvoeren, begin je aan je reis naar huis.

B. De reis naar huis

Op de thuisreis kun je buitgemaakte goederen verstoppen, heb je tijd om zeemansverhalen vertellen en mag je terugvaren naar je thuishaven.
Wie de dolfijn heeft, gaat als eerste. Daarna ben je meerdere keren aan de beurt in de volgorde van de klok totdat iedereen het Caribisch gebied heeft verlaten en aan de thuisreis is begonnen.
Vergeet in deze fase de dieren niet. Ze kunnen je in deze fase helpen met de gevechten of met andere acties.

1) Aan het begin van je beurt moet je altijd 1 proviand teruggeven aan de voorraad om te kunnen varen en een actie uit te voeren.
Wanneer je geen proviand hebt, moet je je reis naar huis beginnen.

2) Zeilen: Je mag maximaal zoveel gebieden bezeilen als je sets matrozen en zeilen hebt. Je mag alleen van gebied naar gebied gaan over de stippellijnen op zee, niet over de eilanden. Je kunt er ook voor kiezen om in het gebied te blijven waar je bent en niet te zeilen.
Wanneer je naar een gebied vaart waar een kraken is, moet je je beweging in dit gebied beëindigen en daar een actie uitvoeren. Je hoeft echter niet per se met deze kraken te vechten. Je kunt de volgende beurt verder varen.

3) In het gebied waar je je beweging beëindigt, moet je 1 uit 6 mogelijke acties kiezen en uitvoeren:

  • Vechten met een tegenstander
  • Goederen veroveren in de handelspost
  • Een buitenpost veroveren
  • Ontmoet de oude zeerot
  • Een vuurtoren bezetten
  • Neem 1 zeemansverhaalkaart

Na zo'n “conflict” tonen de munitiekisten van alle spelers die nog op de aangevallen tegenstander liggen de schade die je de tegenstander hebt toegebracht. Wanneer je minstens 1 schade hebt toegebracht in dit gevecht, ontvang je de beloning die bij de betreffende tegenstander hoort, evenals de punten die op de tegenstander staan afgedrukt!

Een buitenpost veroveren
Je neemt een staande of liggende piraat van het bovenste dek van je scheepsbord en plaatst deze op een vrije buitenpost. Neem de beloning die op de buitenpost staat afgebeeld. De piraat blijft tot het einde van het spel op de buitenpost staan. Met deze piraat kun je in volgende rondes van Fase II met je piratenschip van daaruit beginnen, in plaats van vanuit de haven van Nassau. Als je op de pier van een buitenpost begint, ontvang je 2 proviand.

Een vuurstoren bezetten
Bij elke vuurstoren staat aangegeven welk type wapen je moet gebruiken om hem te bezetten. Je mag 1 munitiekrat op de tegel plaatsen voor elke set matrozen en bijbehorend wapen. Als er al munitiekratten (van jezelf of van anderen) op de verkeerstoren staan, moet je minstens 1 munitiekrat meer plaatsen dan er nu op die tegel staat. Als je hierin slaagt, gaan alle kratten op de tegel terug naar de voorraad van de andere speler en krijgt die speler 2 punten.

Goederen buitmaken in de handelspost
Als je minstens 2 wapens hebt van het wapentype dat staat afgebeeld op de betreffende handelspost op je scheepsbord en minstens 2 matrozen, dan mag je het goed dat daar staat pakken en in een vrij laadruim op je scheepsbord plaatsen. Als je geen vrij vrachtruim hebt, kun je deze actie alleen uitvoeren als je een vrachtruim op je schip leeghaalt om ruimte te maken.

Ontmoet de oude zeerot
Je kunt deze actie alleen uitvoeren als het schip van de Oude Zeerot in jouw buurt is. Je ontvangt dan 2 rum en mag 1 zeemansgarenkaart trekken van een willekeurige stapel. Je mag ook één keer per ronde handelen met de Oude Zeerot. Daarvoor spendeer je 1 dubloen en neem je 1 van de uitrustingen die op de aanbiedingstegel staan afgebeeld. Plaats dan een munitiekist uit je voorraad op de offertegel om aan te geven dat je deze ronde niet meer met de Oude Zeerot kunt handelen.

Neem een zeemansverhaalkaart
Trek 1 zeemansverhaalkaart van een willekeurige stapel. Als je je actie hebt voltooid, is je beurt voorbij en is de volgende persoon aan de beurt, in de volgorde van de wijzers van de klok.
Passen: Als je proviand op is of als je een actie niet meer wilt uitvoeren, pas je en begin je onmiddellijk aan je thuisreis.

B) Reis naar huis

Als je aan je thuisreis begint, zijn er 3 stations die je kunt bezoeken. Na elk station waar je stopt, is het de beurt aan de andere spelers voordat je naar een ander station kunt gaan. De stations moeten in de volgende volgorde worden bezocht:

  1. Het doodshoofdeneiland, om je buitgemaakte goederen te verbergen.
  2. Het kampvuureiland, om zeemansverhalen te vertellen en punten te krijgen.
  3. Je thuishaven, om beloningen te krijgen.

Schedeleiland en Kampvuureiland zijn optioneel, je moet je thuishaven bezoeken. Daarna zit de reis naar huis erop.

Fase III: Schoon Schip Maken

Zodra alle piratenschepen terug zijn in hun thuishaven, begint fase III:

Zet eerst de piraten die je op het bovendek hebt neergelegd rechtop en breng je piraten uit Nassau terug naar het bovendek.
Draai daarna al je gebruikte dieren terug naar voren.
Vergelijk nu de zeemansverhaalkaarten die je hebt uitgespeeld. Het hoogste puntentotaal aan vertelde zeemansverhalen is 5 punten waard. Bij een gelijke stand krijgen alle deelnemers 5 punten. Als je geen enkele kaart met zeemansverhalen hebt gespeeld, verlies je 5 punten. Alle uitgespeelde zeemansverhaalkaarten worden op de aflegstapel gelegd.

Leg de dieren die nog open op het diereneiland liggen terug in de doos en vervang ze door 3 dieren van de trekstapel.
Draai de volgende Oude Zeerottegel om en verplaats zijn schip naar het corresponderende gebied. Leg het bovenste aanbod terug in de doos en draai de volgende tegel naar voren.
Je kunt zien welke ronde je op dit moment speelt door naar de open Oude Zeerottegels te kijken.
Tot slot vul je de goederen uit de stoffen zak aan bij de handelsposten die lege plekken hebben.

Einde van het spel en de puntentelling
Na Fase III van de vierde ronde is het spel afgelopen en volgt de puntentelling. Dat gaat als volgt:

Vuurtorens: Vermenigvuldig de munitiekisten op je bezette vuurtorens met het aantal van je bezette vuurtorens.
Tegenstanders: Tel de scores op alle tegels van alle tegenstanders op je scheepsbord bij elkaar op en vermenigvuldig ze met het aantal verschillende soorten tegenstanders.
Verborgen goederen: Tel de waardes op de velden met goederen op en vermenigvuldig ze met het aantal van alle goederen in je schuilplaats.
Wapendominantie: Vermenigvuldig het aantal wapens waarvan je de meeste hebt (inclusief het startwapen) met alle wapens die je hebt verzameld (zonder de startwapens).
Metgezellen: Elke set matroos en dier levert je 8 punten op. Je mag hier geen piraten gebruiken. Je eigen “startmatroos” telt.
Belasting: Tel alle overgebleven items bij elkaar op. Elke 2 voorwerpen (munitiekisten, proviand en goederen in laadruimen, zeemansgarenkaarten op hand, rum, dubloenen, overeenkomsten, bommen en kompassen op het bovendek) leveren elk 1 punt op.

Alle punten die je tijdens het spel en in de eindwaardering krijgt, worden bijgehouden op het scorespoor. Als je het “0”-veld weer passeert, pak je de “100/200”-puntentegel en leg je deze voor je neer bij de “100”. Als je het scorespoor weer omcirkelt, draai je de markeersteen naar “200”. Wie de meeste punten scoort is de winnaar van het spel en de beruchtste piratenkapitein. Bij een gelijke stand zijn er meerdere piratenkapiteins die even berucht zijn.

Samengevat:

In de eerste fase verzamel je verschillende voorwerpen zoals: wapens, piratenhuisdieren, munten, rum, zeilen en andere spullen op je bord om je eigen schip sterker te maken en voor te bereiden op de tweede fase. Je krijgt deze voorwerpen door je piraten via een slim plaatsingsmechanisme in de stad Nassau te plaatsen.
In de tweede fase is het tijd om te testen hoe goed je bemanning en schip werkelijk is door de zeeën te bevaren en verschillende avonturen aan te gaan. Elke actie kost je een provisie en afhankelijk van waar je vaart en wat je doet, heb je wapens, kanonnen en munitie nodig. Elk wapen en kanon moet worden bemand door een piraat,. Met piratenhuisdieren kun je speciale krachten gebruiken die het tij van de strijd kunnen keren. Uiteindelijk moet je terugkeren naar je thuisbasis, maar niet zonder verhalen te vertellen over je avonturen en punten te verdienen. Hoe beter het verhaal, hoe meer punten je te wachten staan.
Fase 3 is de kampvuurfase - die extreem thematisch is (voor een spel van Stefan Feld). We zitten bij het kampvuur en vertellen wat we op zee hebben meegemaakt. Zoals het een goed piratenverhaal betaamt, moet je eerst een fles rum openen. Daarna leg je de opdrachtkaarten af die ik heb vervuld. Wanneer je een opdrachtkaart niet kan vervullen, maar toch een paar punten wil scoren, dan leg je deze open neer als een zogenaamde “slechte grap”.

De Grote Verrassing

Op Spiel 2024 lagen er drie nieuwe spellen van Stefan Feld. Het lang verwachte Civolution, waar alle ogen op gericht waren én twee nieuwe delen in de City Collection: Kathmanu en Nassau. De aandacht hiervoor ging volledig verloren omdat iedereen het over Civolution had.
Bovendien: van die twee uitgaven in de City reeks leek Nassau het minst interessant, omdat dit immers een remake zou zijn van een van Felds eerste (en minder interessante) spellen.
Maar nu we het hebben gespeeld zijn we het er over eens dat dit, net als Castles of Burgundy en Marrakesh, een absolute hoogtepunt van zijn oeuvre is. Nassau is geweldig! Ik had echt niet verwacht dat er in deze serie nog een beter spel uit zou kunnen komen dan Marrakesh, maar Nassau verbijstert. Dat komt niet alleen door de geweldige manier waarop het thema verwerkt is tot spel, maar ook door de balans van alle acties en hoe vloeiend het speelt.
Natuurlijk is het spel - net als alle andere grote Felds - een puntensalade en heb je bergen mogelijkheden maar het is vooral een mirakel hoe uitgebalanceerd al die mogelijkheden zijn. En geef toe: het is toch verbazend wanneer er na ruim twee uur spelen met scores van meer dan tweehonderd punten een verschil van één puntje is tussen de winnaar en nummer 2. Over balans gesproken!

Over de kwaliteit van het materiaal hoeven we het niet te hebben. Alle uitgaven in de City Collection zijn prachting uitgevoerd en de onderdelen zijn van extreem hoge kwaliteit. Dat het desondanks nóg beter en nóg mooier kan bewijst Queen met de jaloersmakende luxe versies in deze serie. Ook alles in Nassau is mooi. Er ligt een feest op tafel.
Het spel is evenwel een enorm cadeau. Voor mij is dit een volkomen onverwacht hoogtepunt van de serie en staat het tussen Burgundy en Marrakesh bovenaan. Ik geef het een 9.5.


nassau piraat in kaderDe laatste piratenrepubliek

Het tijdperk van piraterij in het Caribisch gebied begon halverwege de 16e eeuw en beleefde gouden tijden van 1650 tot 1730. Door de strategische ligging, vlakbij de belangrijke handelsroutes, en de talloze beschutte baaien en eilanden, waren de Bahama’s een perfecte uitvalsbasis. Op de plek waar nu Nassau ligt (inmiddels de hoofdstad van de Bahama’s) was een nederzetting die in de vroege 18e eeuw uitgroeide tot een beruchte piratenhaven.

De plek stond bekend als de “Piratenrepubliek”. Veel piraten vestigden zich in het stadje; beruchte figuren als Edward Teach (Blackbeard), Charles Vane en Anne Bonny. Deze piraten zagen de chaotische politieke situatie in de regio en het gebrek aan sterke controle door Europese machten als een kans om ongestraft hun gang te gaan. Nassau werd het epicentrum voor het kapen van schepen, handel in buit en piratenallianties.

De vrijstaat in de haven van Nassau was een van de laatste piratenparadijzen. In 1718 werd Woodes Rogers, een voormalige piraatjager, benoemd tot gouverneur van de Bahama’s. Hij voerde een strenge campagne om piraterij uit te roeien, bood gratie aan degenen die zich overgaven en vervolgde degenen die weigerden. Onder zijn leiding kwam er een einde aan de “gouden eeuw van piraterij”. Het piratennest werd schoongeveegd, en vernoemd naar Willem III van Engeland, Prins van Oranje-Nassau. Waarmee ook wij een extra plekje op de wereldkaart kregen. Hoewel de piraten verdwenen, blijft hun erfenis tot op de dag van vandaag voortleven in de geschiedenis en cultuur van de Bahama’s.

Eén reactie

  • Nassau was mijn blik totaal niet opgevallen maar door het lezen van deze review moet ik 'm spelen. Klinkt ontzettend leuk en bijzonder dat je op twee verschillende gebieden van het bord speelt ná elkaar als fases in een verhaal. Het enorm thematische en jouw enthousiasme spreekt aan en werkt aanstekelijk. Mag ik 'm eens komen spelen?

Zoek in Reviews

Zoek op alfabet

AR1 BR1 CR1 DR1 ER1 FR1
GR1 HR1 IR1 JR1 KR1 LR1
MR1 NR1 OR1 PR1 QR1 RR1
SR1 TR1 UR1 VR1 ER1 XR1
YR1 ZR1 0R1 1R1 2R1 3R1
4R1 5R1 6R1 7R1 8R1 9R1

B310x420

Wat zeggen de sterren?

Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Wil je reageren op deze review?

Dat kan! Wanneer je een account op deze website aanmaakt en vervolgens inlogt dan krijg je de mogelijkheid om reacties te plaatsen.
Reviewers vinden dit erg leuk en reageren doorgaans snel. Die interactie van meningen is misschien wel het hoofddoel van deze website.

Selecteer de taal

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.