Den Haag
Ma - Zo: 10:00 - 21:00

Feed The Kraken!

Feed the Kraken is een deductiespel met een ge-wel-dig Piratenthema! Alle spelers willen maar één ding: in verschillende richtingen varen. De zeelieden willen het schip naar de blauwe haven brengen, de piraten willen juist de andere kant op varen naar de rode haven. 

SH FTK box 01Maar wees niet getreurd, er is nog meer leuk nieuws: onder de bemanning is er ook een rare sekteleider druk bezig om zeelieden en piraten te ronselen om hem te helpen de duistere krachten van de ‘Kraken’ op te roepen ... ‘Sluit je aan en vaar naar het gele gebied!’ – Gekke Sekteleider.
En de Sekteleider wil door de Kapitein gevoerd worden aan ‘De Kraken’.

Het doel van het spel is om het schip naar je eindbestemming te navigeren, wat gemakkelijk zou zijn als spelers niet in drie verschillende facties waren verdeeld. Komt het schip aan in de blauwe haven, dan winnen de zeemannen, komt het schip aan in de rode haven, dan winnen de Piraten en komt het schip aan in het gele gebied, of wordt de sekteleider overboord gegooid door de Kapitein, dan wint de Sekte.

SH FTK 03

In het begin van het spel krijg je een geheime rol. Je bent Zeeman (blauw) of Piraat (rood) of een Sekteleider (geel). Iedereen doet zijn ogen dicht en alleen de piraten mogen hun ogen open doen en kijken elkaar aan. Vervolgens doet iedereen zijn ogen weer dicht en dan mag iedereen zijn ogen weer open doen. De piraten (minderheid) weten dus wie hun geheime teamgenoten zijn en alle anderen zullen moeten proberen hun teamgenoten te vinden (of ze te bekeren tot hun sekte).

SH FTK 04

De Kapitein (iedereen komt aan de beurt als kapitein, als alles goed gaat) kiest een Luitenant en een  Navigator, die de uiteindelijke beslissing moet nemen. De Kapitein pakt 2 navigatiekaartjes en kiest er 1 en stopt deze heimelijk in het logboek (een doosje dat gesloten kan worden). De andere kaart wordt heimelijk op de aflegstapel gelegd. De Luitenant trekt ook 2 navigatiekaarten, kiest er 1 en stopt deze ook heimelijk in het logboek. De andere kaart wordt heimelijk op de aflegstapel gelegd. Het logboek wordt eerst geschud en daarna doorgegeven aan de Navigator en die haalt er heimelijk 1 navigatiekaart naar keuze uit en legt deze gedekt op de aflegstapel en geeft het logboek terug aan de Kapitein. De kapitein zal vertellen welke kant er opgevaren wordt. Op de navigatiekaartjes staat een rood of een blauw of een geel icoon. Dit geeft aan welke kant er op wordt gevaren. Dus Kapitein: kies je Luitenant en Navigator zorgvuldig! Elk kaartje heeft ook een extra icoontje dat staat voor een opdracht. De legenda hiervoor staat in het logboek vermeld. Deze moet na het navigeren uitgevoerd worden.

SH FTK 05

Een Luitenant en Navigator kunnen niet 2 keer achter elkaar gekozen worden en krijgen een bordje ‘uit dienst’. Het logboek vertelt wie kapitein wordt of dat de Kapitein verder kan varen. Iedereen kan discussiëren over hoe ‘goed’ die laatste navigatie ging, wie verantwoordelijk is voor de huidige koers en wie te vertrouwen is.

Je zult nu andere bemanningsleden moeten overtuigen dat het in hun eigen belang is om jou de volgende Luitenant of Navigator te maken. Bij het kiezen van een nieuwe Luitenant of Navigator wordt er gestemd of dit door gaat. Maar nemen bemanningsleden pistolen in hun hand tijdens het stemmen, dan kunnen zij zelfs de nieuwe Kapitein worden in een gezamenlijke muiterij!

Hoe lang kun je het vertrouwen van de bemanning behouden? Als de rest van de bemanning je niet vertrouwt, kan je laatste uur geslagen hebben…

Het spel is eenvoudig te begrijpen en is ontzettend leuk als je van deductiespellen houdt. Ben je groot fan van Secret Hitler of ben je gek op Weerwolven, dan is dit jouw spel!

Er zitten super leuke elementen in het spel. Als het schip op het vakje met het mes komt, dan moet de Kapitein iemand aanwijzen wiens ‘tong eraf wordt gesneden’ en het hele spel niet meer mag praten.. huuhdhhuuhuuuhuuuhuhuuuhuuu… ja ja… dat dus. Super grappig.

Iedereen krijgt in het begin van het spel een karakterkaart met een unieke eigenschap die je maar één keer mag uitvoeren. Zo zijn er karakterkaarten die je extra wapens geven, een muiterij kunnen voorkomen, andere spelers kunnen beïnvloeden en zo het spel een andere wending kunnen geven.

SH FTK 06

Maar er zijn ook momenten dat de Sekteleider tot leven komt en dat iedereen zijn ogen dicht moet houden en zijn hand uit moet steken. Als je nu een tik op je hand voelt, ben je ineens geen Piraat of Zeeman meer, maar zul je de sekteleider moeten helpen het schip naar ‘De Kraken’ te sturen richting geel!

Als je geen genoeg van deductiespellen kunt krijgen, dan is dit een onwijs gaaf spel waarmee je je geen moment zal vervelen. Bereid je voor op de rol van je leven, en wanneer je medespelers plotseling ruzie gaan maken en je tong eraf willen snijden, of je zelfs overboord willen gooien om de Kraken te voeren, dan is het feest helemaal compleet.

Oordeel:

Ja, ik heb het al gezegd. Het is een geweldig sociaal deductiespel. Ik ben groot fan. Er zijn 2 versies van dit spel verkrijgbaar. De Basic versie en de Deluxe versie. De Basic versie komt wel met een mooi logboek maar de rest is allemaal van karton. De Deluxe versie komt met een echte Kraken die je op het bord kan zetten en mooie trekstapel en aflegstapeldoosjes. Mooie Navigator- en Luitenant objecten en mooie munten met zakjes voor het uitdelen van de diverse facties in het begin van het spel.

SH FTK 07

Ik heb het spel heel vaak gespeeld, maar helaas heeft mijn maatje Martin het spel verkocht (grrrrrr), en ben ik op zoek naar de Deluxe uitvoering die op dit moment bijna overal is uitverkocht. Alleen nog verkrijgbaar op de website van de uitgever voor een flink bedrag wat ik nou weer net even teveel geld vind. Ik geef het spel een dikke 8.5 en is bij mij erg favoriet op elk feestje. Zal ik hem toch maar kopen dan? Hij is zo leuk...

 

 

  • Waardering:
  • Auteur: Maikel Cheney, Dr. Hans Joachim Höh & Tobias Immich
  • Vormgeving: James Churchill & Hendrik Noack
  • Uitgebracht in: Engels, Duits, Spaans en Italiaans
  • Uitgever: Funtails, Bumble3ee Interactive, GateOnGames, IELLO, Niza Gams, Old Dawg, Popcorn Games, Rozum, SEVENSEAS GAMES(七海桌游), SPIEL INSTABIL
  • Soort Spel: Party- en Gezelschapsspellen
  • Aantal spelers: 5-11 spelers
  • Best met: 11 spelers
  • Speelduur: 45-90 minuten
  • Leeftijd: 12+
  • Board Game Geek: https://boardgamegeek.com/boardgame/271601/feed-kraken
  • Video: https://youtu.be/pWlT03Ge6gs
  • Disclaimer: Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel.Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren.Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.

Over deze website

Bordspelwereld geeft informatie over het verzamelen en spelen van bordspellen. De blogs worden ook geplaatst op de Facebookpagina Bordspelwereld. Je vindt hier ook blogs die eerder zijn geplaatst in andere groepen.

Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.