Let's Go to... Japan
Elk wolkje heeft een zilveren randje. Zo denk ik over de in het water gevallen vakantie naar Japan van Josh Wood, ontwerper van Let’s go! To Japan. Na jaren sparen en uren en uren bezig zijn met de perfecte trip te bedenken, gooide de pandemie in 2020 roet in het eten. En daar ben ik blij om (sorry Josh). Niet omdat Josh destijds niet op vakantie kon, maar omdat het hem inspireerde om al die uren aan voorbereiding om te toveren tot een fantastisch spel voor 1-4 spelers.
In Let’s go! To Japan ben je een toerist die een eigen trip naar Japan gaat plannen. Door middel van het draften van kaarten en die vervolgens spelen ga je proberen de meest vervullende droomvakantie te ervaren en die van de andere reizigers (medespelers) te overtreffen.
Je kunt zeggen dat het spel uit 2 fasen bestaat. In de 1e fase heb je 13 rondes waarbij je Tokyo en Kyoto kaarten van de trekstapel pakt, of kaarten die je uit vorige beurten van je buurman hebt gekregen (kaarten die in hun beurt niet zijn gekozen). Uit de kaarten die je hebt kies je 1 of 2 kaarten die je in die ronde ergens tussen maandag en zaterdag in je weekschema te zetten. De rest van je kaarten geef je aan je buurman. Dit gebeurt simultaan.
Dit blijf je doen tot op elke dag 3 (of soms 4, daar kom ik zo op) kaarten liggen. In totaal dus 18 kaarten.
In de fase erna gaat iedereen zijn planning uitvoeren, en wordt elke kaart van maandag t/m zaterdag van boven naar beneden geactiveerd. Degene die eindigt met de meeste punten heeft de beste trip naar Japan gepland en is de winnaar van Let's Go to... Japan.
De kaarten
Alle kaarten zijn gebaseerd op echte locaties in Tokyo of Kyoto, met mooie illustraties, de naam van de plek en een uitleg wat het is. Het kan moeilijk zijn om niet de bordspelwinkel in Akihabara te kiezen als je die tegenkomt. Maar voor het spel is alleen de locatie van belang. Tokyo kaarten zijn blauw, terwijl Kyoto kaarten roze zijn. Daarnaast staan er op de kaart ook symbolen die je nodig zult hebben voor verschillende dingen. Je krijgt er ook een standaard aantal punten voor. Die zijn aangegeven met een wenkende kat (maneki neko) voor geluk en voorspoed. Het onderste gedeelte van de kaart is alleen belangrijk als het de bovenste kaart is. Deze kaart is het hoogtepunt van de dag en geeft een voorwaarde die je extra punten of symbolen kunnen opleveren als je eraan voldoet.
Iconen
Er zijn 5 iconen in het spel. Aan het begin van het spel krijgt elke dag willekeurig één van deze iconen toegewezen en één van de dagen zal in het teken staan van blijdschap. Iedereen krijgt dezelfde volgorde van deze iconen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iedereen op maandag tempels wil bezoeken, terwijl je op dinsdag rustig door een van de vele tuinen wil wandelen. Op woensdag verlang je vervolgens naar unieke ervaringen, donderdag stouw je je vol met typisch Japans eten en vrijdag ga je nog snel shoppen voor souvenirs. Zaterdag ben je moe en blut, zodat de dag niet een bepaald thema heeft maar in het teken staat van goedkope en relaxte ervaringen waar je blij van wordt. Elke kaart zal ook nul tot meerdere van deze symbolen hebben.
Je reisroute plannen in Let's Go to... Japan
Tijdens de 13 rondes van het spel zul je dus elke ronde uit 2 of 4 kaarten respectievelijk 1 of 2 kaarten kiezen. De rest van de kaarten geef je aan je buurman. Kaarten mag je in principe bij elke dag leggen die je wilt, zolang er maar niet meer dan 3 kaarten komen te liggen. Liggen er al kaarten dan mag je de nieuwe kaart bovenop leggen maar ook onderop of zelfs tussen 2 kaarten, zolang je de oude kaarten maar niet omwisselt. Vind je alle kaarten maar stom, dan kun je met een researchtoken 3 nieuwe kaarten pakken om uit te kiezen waarna je er ook weer 3 uit je hand moet afleggen. Heb je geen researchtokens of denk je dat je op dat moment geluk hebt dan kun je ook 1 kaart uit je hand weggooien om van een van de stapels (Tokyo of Kyoto) een nieuwe kaart pakken om deze zonder te kijken omgekeerd in je overzicht te leggen. Pas nadat je alle kaarten hebt neergelegd en je in de 2e fase je kaarten gaat scoren zul je deze mogen bekijken en kiezen of je deze wilt omdraaien of niet. Zo niet dan krijg je wel nog een blijdschap en een punt.
Als je een kaart plaatst met een symbool dat overeenkomt met het symbool van die dag, dan kun je, als de dag vol is, nog een dagbonus verdienen. Dit is afhankelijk van of er 1, 2, of 3 symbolen gelijk zijn. Hiermee kun je mooie bonussen verdienen, zoals die al genoemde researchtokens, wildtokens om voorwaarden te behalen, treintickets die je hard nodig zult hebben om tussen Tokyo en Kyoto te reizen of een extra face-down kaart die je aan de dag mag toevoegen (waardoor je dus 4 kaarten op 1 dag hebt).
De ervaring
Nadat iedereen zijn plan gemaakt heeft en zijn tas heeft ingepakt is het tijd om op vakantie te gaan! Beginnend op maandag kijkt iedereen van boven naar beneden welke symbolen ze ontvangen. Je kunt makkelijk bijhouden hoeveel je van elk icoon hebt door het desbetreffende ervaringstoken vooruit te schuiven op de track. Bij de 3e kaart van de dag wordt het hoogtepunt van de dag zichtbaar. Heb je de juiste symbolen verzameld op die dag en voorgaande dagen dan krijg je de bonus. Dit kan een vast aantal punten zijn, maar ook een aantal punten afhankelijk van hoeveel van een bepaald symbool je hebt, of juist extra symbolen.
Reizen
Dat klinkt allemaal makkelijk. Je hebt wat kaarten neergelegd en nu ben je ze aan het scoren. Maar belangrijk is ook de kleur van de kaart. Zoals eerder aangegeven zijn Tokyo kaarten blauw, en Kyoto kaarten roze. Elke keer als je van Tokyo naar Kyoto reist of andersom zal je op de trein moeten stappen. Heb je tijdens het spel treintickets gespaard dan is er geen probleem; je bent immers voorbereid en kunt relaxed naar je volgende bestemming reizen. Je krijgt er een blijdschap en 2 punten voor. Maar heb je jezelf niet voorbereid en moet je op het allerlaatste moment nog uit gaan zoeken welke trein je moet nemen dan kost je dat 2 minpunten voor elk ticket dat je mist.
Scoren
Behalve dat je alle punten op je kaarten en treintickets scoort krijg je ook punten die afhankelijk zijn van het aantal dat je hebt verzameld van elk icoon. 4 dezelfde iconen levert 4 extra punten op, 7 iconen 8 punten, tot wel 15 punten wanneer je 12 of meer van hetzelfde icoon hebt verzameld. Tel vervolgens de minpunten van je stressniveau en bonuspunten van je blijdschapsniveau en verreken dit. Dan plus je ook nog 1 punt voor elk ongebruikt researchtoken. In de regel is dit nul. Je zult namelijk nooit de kaarten krijgen die je nodig hebt. Geloof me.
En dat is het. Wanneer je de meeste punten hebt verzameld dan heb je gewonnen. Gefeliciteerd met een all-inclusive reis naar Japan.
Uitbreidingen voor Let's Go to... Japan
Als je, net als ik, niet genoeg krijgt van kaarten hate-draften voor je buurman of dromen van een echt reisje naar Japan zijn er nog twee mini-uitbreidingen uitgebracht. De paspoortuitbreiding geeft je aan het begin van het spel 2 paspoorten waarvan je er 1 moet kiezen. Deze kaart kan je eenmalig extra’s opleveren, zoals het spel starten met 3 treintickets. Het kan je ook een extra manier geven om punten te scoren, zoals blijdschap (maar ook stres) punten verdubbelen aan het einde van het spel. Deze uitbreiding gebruik ik altijd (tenzij ik het spel aan een nieuwe speler uitleg).
De andere uitbreiding heet Day trip, en voegt de zondag toe aan het spel. Deze kun je voor maandag of na zaterdag plaatsen en geeft je een extra doel om naartoe te werken.
De uitbreidingen zijn helaas lastig verkrijgbaar dus over deze uitbreiding kan ik helaas weinig vertellen behalve dat ik er naarstig naar op zoek ben.
Kun je Let's Go to... Japan ook solo spelen?
Het spel is ook solo te spelen. In dat geval probeer je een reisbureau te verslaan, wat een aardige insteek is. Het reisbureau zal alle kaarten spelen die jij niet hebt gekozen en dus normaal aan je buurman of vrouw zou geven. Daarna pak je van de stapel een kaart van dezelfde kleur om de kaarten te simuleren die jij van je buurman zou moeten krijgen. Tijdens het spel kost het weinig tijd om even een kaart bij de solobot (het reisbureau dus) neer te leggen zodat je volledig op je eigen spel kan focussen. Je zult bij deze moeilijker variant wel ook rekening moeten houden met welke kaarten je weggeeft omdat het reisbureau toch opeens 15 punten kan scoren door een voor hem goed geplaatste kaart (Auw). De regels voor solo zijn tamelijk eenvoudig en beslaan maar een halve pagina. Er zijn een aantal varianten die het makkelijker of moeilijker te maken om van de solobot te winnen. Omdat het normale spel ook vrij weinig interactie heeft speelt de solo zeer vergelijkbaar weg. In mijn ervaring zijn de scores van het reisbureau ook vergelijkbaar met die van een "normale" speler, zodat je nog steeds je best moet doen om die score te verslaan. Omdat de kaarten van je imaginaire tegenstander door jou worden gekozen is de solovariant dus meer dan een versla-je-eigen-score solo.
Drafting-the game
Hoewel het thema het hart van deze anime- en japan-lover harder deed laten kloppen, had ik mijn vraagtekens bij het mechaniek. In mijn ervaring was draften iets om een spel te verbeteren door de willekeur van het kaarten trekken te verminderen. Dit is een must bij spellen zoals bijvoorbeeld Terraforming Mars maar het is niet een van de belangrijkste mechanieken in het spel. Er was zelfs al een voorbeeld van een uitermate saai spel gebaseerd op draften. Mij niet gezien voor een potje Sushi go!
Toch aangetrokken tot het thema heb ik toch ja gezegd toen iemand vroeg of ik het wilde spelen. Hij had de prachtige kickstartereditie met de houten onderdelen en mooie stoffen zakjes voor alle speler onderdelen die nu in Europa totaal onvindbaar is. En na dat eerste potje was ik meteen verkocht.
Het lijken simpele keuzes. Bijvoorbeeld die van: Welke van de 2 kaarten wil ik hebben? Maar toch zitten er diepere lagen in verborgen.
Waar ga ik de kaart neerleggen? En wil ik deze kaart bovenop zodat ik het hoogtepunt van de dag kan scoren, of gaat die voorwaarde me nooit lukken? En als ik deze kaart nu hier leg zal ik een treinticket nodig moeten hebben, is dat het waard? Wanneer je van dat soort dilemma’s houdt dan zul je Let's Go to... Japan zeker leuk vinden.
Daarnaast speelt het even snel weg met 2 als met 4 spelers omdat de beurten simultaan gebeuren. Je zult bepaalde kaarten wel wat vaker terugzien met 2 spelers omdat je elkaar je ongewenste kaarten teruggeeft maar in mijn ervaring worden de researchtokens dan gewoon iets belangrijker.
Ik zou Let's Go to... Japan met elk speler aantal spelen. Van mij krijgt dit spel een dikke 8,5, die een 9 zou worden als de uitbreidingen beter beschikbaar zouden zijn.
- Waardering:
- Auteur: Josh Wood
- Vormgeving: Chaykov, Kailene Falls, Toshiyuki Hara 原としゆき, Magdalena Pruckner, Erica Ward
- Uitgebracht in: 2024
- Uitgever: AEG Alderac Entertainment Group
- Soort Spel: Kaart- en Dobbelspellen
- Moeilijkheidsgraad: 2.13 / 5
- Aantal spelers: 1-4 spelers
- Best met: 3 spelers
- Speelduur: 45-60 minuten
- Leeftijd: 10+
- Board Game Geek: https://boardgamegeek.com/boardgame/368173/lets-go-to-japan
- Video: https://boardgamegeek.com/video/496001/lets-go-to-japan/lets-go-to-japan-speluitleg
- Foto's bij dit artikel: BGG
- Disclaimer: Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel. Een familiespel met 8 sterren is niet persé beter dan een expertspel met een waardering van 7 sterren. Bovendien is elke review de persoonlijke waardering van één persoon.
Eén reactie
-
Komt op de to-play lijst