Den Haag
Ma - Zo: 10:00 - 21:00

Mosaic: Wars and Disasters

Even een quick reminder aan iedereen: bestel je iets dat Colossus in de naam heeft, wees dan niet verbaasd dat het oprecht veel ruimte inneemt. En als je de optie hebt om XXL playerboards te bestellen, krab je dan nog een keer achter de oren voordat je die add-on aanklikt, want het is maar zeer de vraag of het allemaal past. Oh, en vooruit, in deze inleiding nog een extra reminder: Kickstarter laat je domme dingen doen waar je niet per se spijt van krijgt.

Mosaix expansionTer illustratie: ik heb een grote tafel thuis. Het ding meet op zijn breedst 1.30 en in de lengte is hij 2.20. Toegegeven, het is een ovale tafel, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat ik een kleine tafel heb. Alles dat ik in huis heb kan ik er moeiteloos op spelen. Maar dan komt het moment dat de uitbreiding voor Mosaic binnenkomt en je je genoodzaakt voelt - het is een hard gelag, dingen schrijven over je hobby- om die maar eens op tafel te leggen. Drie spelers, inclusief de 5XL playerboards en de tafel ligt vol. Gewoon vol! Natuurlijk kan ik de doos er aan de zijkant nog afhalen, maar ik wilde snacks serveren -ja dat gebeurt gewoon bij mij thuis aan tafel- en ik moest uitwijken naar de vensterbanken en een enkele stoel die onbezet was naast de spelers. Dit spel is zo belachelijk groot dat de keuze voor 'Colossus' in ieder geval een gelukkige was.

Even een kort overzicht van het spel. In Mosaic kruipen spelers in de huid van een beschaving en probeer je die tot grote hoogten te stuwen, met andere woorden, we kijken naar een civ-builder. Let op, voordat mensen denken dat ze Civilisation aan het spelen zijn, of Age of Empires, je moet de term civ-builder wel met een flinke korrel zout nemen. Veel van de keuzes die je maakt hebben niet heel veel met je beschaving te maken, maar meer met een opeenstapeling van goed gemaakte keuzes verpakt in een beschavingsjasje. En nee, dat is geen kritiek, want ik vermaak me kostelijk.

Elke beurt heb je een actie, waarbij je mag kiezen om te produceren, een gebouw te bouwen, een project te runnen, een tech te ontwikkelen, je populatie op te krikken, belastingen te innen, militaire units aan te schaffen en om die te verplaatsen. Het doel is om invloed te winnen in regio's, want in tussenscoringsrondes win je daar punten mee. Uiteindelijk, aan het einde van het spel, krijg je punten voor een brede selectie aan zaken: steden die je hebt gebouwd, dorpen die je hebt gebouwd, wonderen die je hebt gebouwd, mijlpalen die je hebt bereikt etc.

Het spel is bijzonder belonend. Ik heb de neiging zo'n Oprah Winfrey-GIFje erbij te plaatsen. En ja, ik weet, ze is niet meer heel relevant, maar ze had altijd de neiging van alles uit te delen op een hysterische manier. Dat is Mosaic in een notendop en dat maakte ook dat ik na een aantal keren spelen een heel klein beetje wroeging kreeg. Had ik echt zoveel geld betaald voor een hysterisch civspel, dat nauwelijks een civspel is? Ik besloot het even te laten rusten, afstand nemen zoals dat heet, terwijl ik de uitbreiding al gebackt had, zonder het basisspel te hebben. Natuurlijk rechtvaardigde ik dat doordat ik op Spiel22 een uitgebreide pot had gespeeld en dus precies wist waarom de uitbreiding een must-have was.

En die uitbreiding kwam een aantal weken geleden. Een niet al te grote doos, met natuurlijk in Colossuslijn weer een flink aantal plastic minifiguurtjes, een flink aantal kaarten en wat tokens hier en daar. Dus toen de gelegenheid zich voordeed moest ’ie maar even op tafel komen. Wat is er nieuw in deze uitbreiding?

1. Een nieuwe eenheid: een schip. En dat schip is magnifiek! Het geeft veel invloed (je weet wel, voor het scoren van gebieden en daarmee punten), het is heel wendbaar en dat maakt het een heel interessante eenheid om in het spel te hebben. Bovendien mag je een handelswaar uit de regio pakken waar je het schip bouwt, dus ook dat is een fijne bonus.

2. Een nieuwe rol: de admiraal. Die doet natuurlijk interessante dingen met schepen.

3. Rampspoed. Aan het begin van het spel liggen er 8 rampen open, waarvan je weet dat ze plaats gaan vinden. Thematisch is dat een beetje gek, maar voor de spelers is het prettig. Je weet niet precies wanneer ze getriggerd worden, maar je weet wel wat je kunt doen om te voorkomen dat jij degene bent die de sjaak is. Dat wil je ook echt voorkomen, want sommige gevolgen zijn niet mals. Er zitten in elk van de vier decks 2 'triggerkaarten' die ervoor zorgen dat de eerstvolgende ramp zich voltrekt.

4. Nieuwe wonderen. Leuke, toegankelijke wonderen die bijvoorbeeld zorgen voor meer Onrust -minpunten- bij tegenstanders. Een wonder beschermt je tegen rampspoed en nog weer een ander wonder beloont je voor het hebben van dorpen waarin amfitheaters centraal staan: soort van Culturele Hoofdstad-gedoe.

5. Nieuwe nationale voordelen. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel, naast een rol die bepaalt hoe je begint, een nationale kracht. In de meeste gevallen worden die geactiveerd tijdens het scoren van gebieden tijdens het spel.

6. Militaire krachten. Oioioi…..dit is me toch iets. Er is een aantal nucleaire opties in het spel dat een regio volledig op zijn kop kan zetten. Er ligt een aantal kaarten naast het bord die een eenmalige actie bieden die erg sterk is. Zo heb ik bijvoorbeeld voor 15 geld alle militaire eenheden van mijn tegenstander uit Egypte geveegd. Weliswaar moet je een behoorlijke militaire macht in de regio hebben, maar het zorgt ineens dat een regio van jou wordt.

7. Nieuwe dorpen: een garnizoensdorp, waardoor je een militaire eenheid krijgt en je mag eraan verder bouwen. Normaal gesproken mogen dorpen alleen rechtstreeks aan steden geplaatst worden, maar nu dus ook aan een garnizoensdorp. En de eerder genoemde amfitheaterdorpen geven punten bij het plaatsen voor elke stad en elk wonder waar ze aan grenzen.

8. Nieuwe technologiekaarten.

En dan de vraag hoe is dat? Het is een heel goede uitbreiding! En waarom? Eerder schreef ik over uitbreidingen het volgende:

  • Een goede uitbreiding brengt vooral iets nieuws, wat er niet voor zorgt dat een niet zo'n goed spel ineens een beter spel is. Dan heb je je huiswerk in de eerste ronde niet zo goed gedaan.
  • Een goede uitbreiding heeft direct impact op het spel. Je wilt direct kunnen genieten van dat wat je toegevoegd hebt aan je spel.

Foto 1 mosaicEn aan beide criteria voldoet deze uitbreiding royaal. Als ik heel eerlijk ben maakt hij het basisspel ook iets beter. Ik zal uitleggen waarom. Bijna al mijn spellen Mosaic voelden op een gegeven moment hetzelfde. Vooropgesteld, dat kan heel prima aan ons liggen, maar toch gebeurde het. Het was een race om iconen te scoren, om alle mijlpalen die op het en naast het bord liggen te scoren en het voelde niet alsof de gameplay 'diep' genoeg was. Kijken wat het aanbod was, kijken of je aan de voorwaarden kon voldoen en dan hopen op een dikke score. Ten overvloede, dat kan aan ons hebben gelegen, maar dat was het gevoel.

En nu, met vooral de eerste zes punten van de uitbreiding is het veel meer interactief geworden. Je let op elkaar, je let op iconen, je let op de rampspoed die op iedereen ligt te wachten, je kijkt naar de militaire opbouw in de diverse regio's en denkt na over manieren waarop je ook kunt profiteren, hoe je de uitkomst van een tussenrondescoring in je voordeel uit kunt laten vallen. De schepen hebben een enorm vermogen om invloed uit te oefenen en bovendien kunnen zij heel snel naar andere regio's gaan om daar meer invloed uit te oefenen. En ik hou er van.

Ik gok dat dit ervoor zorgt dat het spel weer vaker op de tafel gaat komen. En dat is per definitie een win in mijn boekje!

 

Mosaic, Heije Wubs, Waardering 8, Forbidden Games, M

  • Waardering:
  • Auteur: Glenn Drover
  • Artwork: Jared Blando Hendrik Noack Jacoby O'Connor Grzegorz Pedrycz Jessica Riola Erica Rossi Annie Stegg
  • Uitgebracht in: 2023
  • Uitgever: Forbidden Games
  • Soort Spel: Kenner- en Expertspellen
  • Moeilijkheidsgraad: 3.00 / 5
  • Aantal spelers: 2-6 spelers
  • Best met: 4 spelers
  • Speelduur: 90-150 minuten
  • Leeftijd: 12+
  • BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/371704/mosaic-wars-and-disasters/credits
  • Disclaimer: Het aantal sterren in een waardering is altijd in relatie tot de categorie en het soort spel.

Deel deze review

Andere websites

De redactie van Bordspelwereld besteedt ook tijd en aandacht aan:

BordspelAvond
De Slag om Carcassonne
3D-Prints voor Bordspellen
Bring & Buy

Over deze website

Bordspelwereld geeft informatie over het verzamelen en spelen van bordspellen. De blogs worden ook geplaatst op de Facebookpagina Bordspelwereld. Je vind hier ook blogs die eerder zijn geplaatst in andere groepen.

Clicky
Koekie er bij?
Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.