Den Haag
Ma - Zo: 10:00 - 21:00

0-9

    18XX

    18XX is de verzamelnaam voor een serie bordspellen die, op enkele uitzonderingen na, de bouw van spoorwegmaatschappijen in de 19e eeuw nabootsen; individuele spellen binnen de serie gebruiken bepaalde jaren in de 19e eeuw als titel (meestal de datum van het begin van de spoorwegontwikkeling in het deel van de wereld dat ze bestrijken), of "18" plus een geografische aanduiding van twee of meer letters (zoals 18EU voor een spel dat zich afspeelt in de Europese Unie). De games 2038, die zich afspelen in de toekomst, en Poseidon en Ur, 1830 v.Chr., beide die zich afspelen in de oude geschiedenis, worden ook beschouwd als 18XX-titels omdat hun spelmechanismen en titelnomenclatuur vergelijkbaar zijn, ondanks de verschillen met het gemeenschappelijke spoorweg-/beursthema. De 18XX-serie vindt zijn oorsprong in het spel 1829, dat halverwege de jaren zeventig voor het eerst werd geproduceerd door Francis Tresham. Er werd gekozen voor 1829 omdat dit het jaar was van de Rainhill Trials. 1830 werd geproduceerd door Avalon Hill in 1986 en was de eerste game van de serie die algemeen verkrijgbaar was in de Verenigde Staten; het wordt door het Amerikaanse publiek gezien als het basisspel van 18XX.

    4X

    Een categorie spellen die een duidelijk patroon volgen: eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate. Deze stijl wordt gebruikt in videogames (zoals Civilization en Sim City) en tafelspellen (Dominant Species, Tiny Epic Galaxies, Eclipse).

A

    Aangrenzend

    Wanneer twee tegels of kaarten naast elkaar liggen dan zijn ze aangrenzend (aangrenzend aan elkaar). Dit betekent meestal dat ze orthogonaal aangrenzend zijn (ten noorden, zuiden, oosten of westen van elkaar), niet op de diagonalen.

    Abstract
    Een term voor wanneer een spel geen thema heeft. Schaken, Backgammon, Dammen en moderne spellen zoals Qwirkle zijn allemaal abstracte spellen.
     
     
    Accessoire

    Accessoires zijn items die in spellen worden gebruikt, maar geen regels toevoegen of de spelregels veranderen. Een verzameling geüpgradede componenten is bijvoorbeeld een accessoire. Een accessoire moet specifiek zijn voor een spel om toegang te krijgen. Accessoires die niet specifiek voor een spel zijn, zijn te vinden in Diverse spelaccessoires, Diverse kaartspelaccessoires en Diverse miniatuurspelaccessoires.

    Actie-Selectie
    Een spelmechanisme waarbij elke speler tijdens de beurt een bepaald aantal acties mag uitvoeren. De speler moet kiezen welke acties er ondernomen worden, en in welke volgorde. Sommige spellen zijn ‘gelijktijdige actieselectie’, wat betekent dat alle spelers tegelijkertijd hun acties kiezen.

     

    Action Drafting

    Spelers kiezen acties uit een beperkte selectie opties, waarbij later spelers de keuzes van eerder spelers kunnen zien.

    Adjacency

    Zie: Aangrenzend

    Admin / Adminfase
    Een fase/periode tijdens een spel waarin elementen van het spel worden opgeschoond of gereset voor de volgende fase of ronde.
     
     
     
    Amerikaans spel of Amerikaanse stijl

    In grote lijnen een spelstijl waar de voorkeur ligt aan een rijker thema en/of spelersconflict boven slimme mechanica. Spellen met een Amerikaanse stijl hebben vaak directe spelersconflicten (de ene speler vecht bijvoorbeeld tegen de andere) en een matige tot hoge hoeveelheid geluk. Hoewel de term niet noodzakelijkerwijs door Amerikanen of op het Amerikaanse continent wordt geproduceerd, wordt hij gebruikt om spellen in Amerikaanse stijl te onderscheiden van spellen in Euro-stijl, waarvan beweerd wordt dat deze juist tegenovergestelde kenmerken hebben. Typische voorbeelden van spellen met een Amerikaanse stijl zijn Arkham Horror, Runescape en Last Night on Earth.

    Ameritrash
    Een denigrerende term voor games in Amerikaanse stijl, vrijwel altijd gebruikt door fans van games in Euro-stijl.

     

    Analysis Paralysis (AP)

    Hiermee wordt het onvermogen bedoeld om een beslissing te nemen als gevolg van het overdenken van een probleem. Een individu of een groep kan te veel gegevens hebben. Het resultaat is een eindeloos gekibbel over de voor- en nadelen van elke optie, en een onvermogen om er één te kiezen. Het proces van het kiezen van een belegging is bijzonder gevoelig voor analyseverlamming. Het is gemakkelijk om verzand te raken in een analyse van veel opties, totdat het onmogelijk wordt om er één te kiezen.
    In de bordspelwereld komt dit voor als een situatie waarin een speler de volgende zet overanalyseert en maar niet kan beslissen wat de beste zet is.
    Deze passiviteit kan leiden tot gemiste kansen op winst.Dit is meestal een slechte zaak en iets dat ontwerpers moeten vermijden.

    Area Conrol

    Zie: Gebiedscontrole

    Auti

    Speler of speelster die de eigen speelstukken en grondstoffen nauwgezet sorteert en in kaarsrechte kolommen en rijtjes uitlijnt.

    Automa

    Om een spel in je entje te kunnen spelen hebben veel spellen tegenwoordig speciale regels voor solo-spelers. Hiemee kun je bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke score proberen te halen.
    Een automa is niet helemaal hetzelfde als een solo-variant maar een denkbeeldige tegenspeler. Die tegenspeler heeft zijn eigen speelstukken in het spel en voert zelfstandig acties uit. De acties worden gectiveerd door een stapel kaarten, die een voor een de commando's voor de acties van de automa speler geven.
    Spellen met een automa-variant zijn onder andere Tapestry en de latere edities van Wingspan.

B

    Backers

    Mensen die een kickstarter ondersteund hebben door de eerste versie van een spel te kopen en vooraf - zonder precies te weten hoe het spel er uit gaat zien en hoe het speelt - het aankoopbedrag over te maken. Vrijwel altijd is de beloofde verschijningsdatum te optimistisch en moeten backers lang wachten op hun aankoop. Soms zelfs tot nadat de winkelversie al verkrijgbaar is.

    Basisspel

    De oorspronkelijke versie van een bordspel, zonder uitbreidingen.

    Behendigheidsspel

    Een type spel waarbij spelers objecten (zoals fiches, tegels, stenen of dobbelstenen) fysiek naar specifieke plaatsen of naar andere objecten verplaatsen. Jenga is het meest voorkomende voorbeeld: in plaats van kaarten te spelen, probeer je een blok van de stapel te verwijderen en dit vervolgens voorzichtig bovenop te plaatsen. Bij andere spellen van dit type moet je mogelijk schijven wisselen of dingen balanceren.

    Belissingsschaal

    Een manier om in kaart te brengen hoe belangrijk de beslissingen zijn in een spel. Beslissingen die saai of van weinig belang zijn, kunnen ervoor zorgen dat de beslissing onbelangrijk lijkt – bijna alsof je willekeurig zou kunnen kiezen en dat het er niet toe doet. Tegelijkertijd kunnen beslissingen die aanvoelen als leven of dood erg stressvol zijn.

    Beurt

    De speelkeuze van één speler. Dit kan zo simpel zijn als het spelen van een kaart op een stapel of zo complex als het initiëren (en oplossen) van een heel gevecht.

    Beurtvolgorde

    De volgorde waarin spelers aan de beurt zijn. Bij veel spellen gaan de spelers één voor één met de klok mee rond de tafel. Bij andere spellen wordt er gelijktijdig gespeeld, dus er is geen speelvolgorde. Er zijn ook spellen waarbij de beurtvolgorde elke ronde wijzigt op basis van criteria in de voorgaande ronde van het spel.

    BGA

    Board Game Arena. Website waarop online spellen gespeeld kunnen worden. Er zijn meer websites waar dit kan maar BGA is de bekendste en "op BGA" is inmiddels een synoniem voor het online spelen van spellen.

    BGG

    Korte vorm die wordt gebruikt bij het verwijzen naar de website BoardGameGeek. De korte URL voor BoardGameGeek is bgg.cc.

    Bits

    Een andere term voor componenten of de dobbelstenen, kubussen, tokens en andere stukken die nodig zijn om een spel te spelen.

    Bordje

    Ietwat negatieve connotatie van een eigen spelersbord in spellen met een hoofdzakelijk multiplayer soliair mechaniek

    Brain Burny
    Een term voor een spel dat of beslissing in een spel die je echt aan het denken zet. Er zijn misschien veel dingen waar u rekening mee moet houden, of er zijn veel elementen die moeten worden beheerd. Hoe dan ook, een spel dat wordt omschreven als ‘brain burny’ is waarschijnlijk niet voor een nieuwspeler.
     
     
    Broken Game

    Zie: Stuk Spel

    BSW

    Afkorting voor Bordspelwereld, deze website

C

    Campagne

    Een campagnespel is het spelen van een spel met veel uitbreidingen waar je in elk spel dat je speelt een nieuwe uitbreiding toevoegt. Je kunt ook een campagne spelen met telkens alléén de toevoeging van één uitbreiding.
    Een CarcassonneCampagne kan bijvoorbeeld zijn dat je in één sessie telkens het basisspel speelt met één of meerdere van de grote en kleine uitbreidingen totdat je alles gespeeld hebt.

    Captain Slow

    Zie: Denker, Zandloper

    Casual Gamer

    Zie: Zondagspeler

    Catch-Up mechanism

    Zie: Inhaalmechanisme

    CCG of TCG
    Collectible Card Game, ook wel bekend als Trading Card Game (TCG). Een speltype waarbij kaarten worden verkocht in ‘starterpakketten’ of ‘boosterpakketten’. Kaarten kunnen in zeldzame, ongebruikelijke en veel voorkomende varianten voorkomen, en zeldzamere kaarten zijn over het algemeen krachtiger (en dus waardevoller). Dit soort spellen wordt soms bekritiseerd omdat de spelers eigenlijk ‘betalen om te winnen’: de speler die meer geld aan zijn kaarten heeft uitgegeven, wint over het algemeen vaker omdat zijn kaarten krachtiger zijn, niet noodzakelijkerwijs omdat hij een betere speler is. Voorbeelden hiervan zijn Magic: the Gathering, Pokemon en Netrunner.
    Competitief spel
    Een spel waarbij spelers tegen elkaar strijden (als individu of als team) om te winnen. Niet elk spel heeft uiteindelijk maar één winnaar; in sommige gevallen wint een team. verreweg de meeste spellen zijn competitief, als in tegenstelling tot coöperatief.

     

    Componenten

    Een algemene term voor de stukken in een spel. Het bord, de kartonnen punchouts, de dobbelstenen, de kaarten, de meeples, de miniaturen en andere stukken die in de doos zitten; het zijn allemaal componenten. Een van de eerste dingen die veel mensen doen als ze naar een game kijken, is de lijst met componenten op de doos lezen om te zien wat er in zit.

    Coöperatief spel / Coöp
    Een type spel waarbij alle spelers samenwerken aan een gemeenschappelijk doel om het spel te verslaan. In de meeste coöperatieve spellen winnen alle spelers (door het spel te verslaan) of verliezen alle spelers (als het spel hen verslaat). Voorbeelden hiervan zijn Pandemic, Forbidden Island, Ghost Stories en Castle Panic.
    Crunchy
    Voor het begrip "crunchy" zijn twee algemeen aanvaarde definities:
    • Spellen met complexe formules of veel wiskunde om bewegingen, schade of andere acties te berekenen – ‘number-crunching’ met andere woorden. Deze definitie lijkt vaker voor te komen in wargames en RPG-games.
    • Games waarbij belangrijke, interessante beslissingen moeten worden genomen (in tegenstelling tot games die doorgaans één ‘juiste’ of ‘strategisch ideale’ keuze hebben). Deze definitie lijkt vaker voor te komen buiten de wargames en RPG-games.
    In beide gevallen betekent ‘crunchy’ dat er veel is waar je hersenen over na moeten denken. Het tegenovergestelde van knapperig is ‘pluizig’ – in wezen met meer verhaal en minder concurrentie of gevechten.

     

D

    D6

    Een standaard zeskantige dobbelsteen, vaak met één tot zes "pitten" of de cijfers 1 tot en met 6. Sommige spellen gebruiken aangepaste D6's met zijden met één of twee pitten. Andere veel voorkomende dobbelstenen zijn D4, D8, D10, D12 en D20. Regels kunnen verwijzen naar ‘2d6’ (zonder spatie) om aan te geven dat spelers twee zeszijdige dobbelstenen moeten gooien; het aantal dobbelstenen dat moet worden gegooid komt eerst, gevolgd door het type. Om het helemaal compleet te maken wordt er ook gesproken van D6-16, wanneer het om een dobbelsteen met 6 zijden gaat die 16mm breed is, wat de meest gebruikte maat is.

    Decision Scale / Space

    Zie Beslissingsschaal

    Deck Builder / Deck Building Spel

    Een spel waarbij spelers een hand kaarten samenstellen uit een deck dat voor alle spelers beschikbaar is. Elke speler begint doorgaans met een klein, identiek kaartspel en koopt vervolgens andere kaarten in het spel om zijn kaartspel krachtiger te maken. Dominion is het meest voorkomende voorbeeld, terwijl andere Star Realms, Nightfall en A Few Acres of Snow omvatten.

     

     

    Defector

    Zie: Overloper

    Denker

    Een speler die doorgaans veel tijd gebruikt om over de mogelijke acties na te denken. Wordt meestal niet positief gebruikt.

    Designerspel
    synoniem voor Duits spel. Deze term benadrukt de eer die doorgaans wordt toegekend aan ontwerpers van dergelijke spellen, in tegenstelling tot spellen voor de massamarkt waarbij doorgaans alleen de uitgever wordt vermeld.
    Bijvoorbeeld: Dit is een "Feld". Dit is een "Uwe".
     
     
     
     
    Dexterity Game

    Zie: Behendigheidsspel

    Dice-manipulation

    Zie: Dobbelsteenmanipulatie

    Dobbelsteenmanipulatie
    Een mechanisme waarmee een speler opnieuw kan gooien of het nummer op de dobbelsteen kan wijzigen. Je kunt voor deze vaardigheid een ander type grondstof inruilen, dus het is aan de speler om te kiezen of de grondstof of het resultaat van de worp waardevoller is. Dit mechanisme wordt gebruikt om het geluk of de willekeur die gepaard gaat met het gooien van dobbelstenen te verminderen.
    Downtime

    De tijd die wordt doorgebracht tussen het einde van je beurt en het begin van je volgende beurt. De term wordt meestal gebruikt wanneer de speler tussen beurten geen aandacht hoeft te besteden aan het spel of andere spelers. Downtime is soms onvermijdelijk in games, maar kan worden geëlimineerd door spelers een reden te geven om tussen beurten op andere spelers of de spelstatus te letten.
    Een lange downtime kan voor sommige spelers een reden zijn om het betreffende spel niet meer te willen spelen.
    Spellen met een lange downtime die gespeeld worden door spelers die een lange denktijd nodig hebben kunnen drie- of viermaal langer duren dan op de zijkant van de doos staat aangegeven.

    Draften
    Een techniek die gebruikt wordt om een klein aantal kaarten uit een grotere groep kaarten te selecteren. In kaartspellen zoals Sushi Go kies je één kaart uit een hand en geef je de hand door aan de volgende speler. In dobbelspellen zoals Castle Dice werkt dit ook. Hier kies je één dobbelsteen om de grondstoffen te verzamelen die op die dobbelsteen staan.

     

    Drafting

    Zie: Draften

    DSP winnaar

    Spel dat de prestigieuze Deutsche Spiele preis heeft gewonnen

    Dudes on a map
    Zie: Poppetjes op een kaart

     

    Dwarsdraften

    Een kaart draften die je niet echt nodig hebt, omdat je wilt voorkomen dat een tegenstander deze krijgt.

E

    Economiespel
    Een spel dat de economie van een stad, een staat, een natie, een planeet, een sterrenstelsel, enz. modelleert. Spelers bouwen een efficiëntere 'motor', of maken meer dingen sneller binnen het raamwerk van het spel. Deze spellen zijn over het algemeen (maar niet altijd) aan de meer complexe kant van de zaak. Voorbeelden hiervan zijn Puerto Rico, Steam, Acquire en Indonesië.

     

    Eliminatie van spelers

    Om uit het spel te worden verwijderd, misschien door de dood van je personage of door een stemming. Afhankelijk van het spel kun je eventueel nog meedoen of kijken, maar wordt je personage van het bord/tafel verwijderd en ben je niet meer aan de beurt. Dit wordt meestal als een ongewenst onderdeel van een spel beschouwd, en de meeste spelontwerpers streven ernaar om alle spelers tot het einde in het spel te houden.

    Engine Builder
    Een spel waarin de acties van spelers op elkaar voortbouwen. De ‘motor’ die je bouwt is in wezen een lus die op zichzelf voortbouwt – je kunt kaarten of tegels verwerven waarmee je meer energie of grondstoffen kunt verwerven. Voorbeelden hiervan zijn Splendor, Century Spice Road en Scythe.
    Escape-room spel

    Bij een escape room is het de bedoeling dat je als groep raadsels en puzzels in een kamer oplost, zodat je zo sleutels, hints en hulpmiddelen vindt om uit de ruimte te ontspannen. Een escape room-spel geeft een soortgelijke ervaring. Bij spellen als Exit of Pocket Escape los je puzzels op, totdat je de laatste hint of sleutel hebt bemachtigd. Omdat je na het spelen de puzzels van deze spellen al eens gezien hebt, betekent dit dat een escape room-spel meestal maar één keer kan worden gespeeld.
    Bron: 999

    Euro of Eurostijl

    In grote lijnen een spelstijl die de voorkeur geeft aan slimme mechanica boven een rijker thema of spelersconflict. Ook wel bordspellen in Duitse stijl genoemd, aangezien de eerste spellen in deze categorie voornamelijk uit Duitsland kwamen. Hoewel de term niet noodzakelijkerwijs door Europeanen of op het Europese continent wordt geproduceerd, wordt hij gebruikt om spellen in Amerikaanse stijl te onderscheiden van spellen in Euro-stijl. Games in Euro-stijl vermijden doorgaans de eliminatie van spelers en zijn vaak ontworpen om weinig geluk of willekeur te hebben. Velen (maar niet allemaal) gebruiken overwinningspunten om de winnaar te bepalen, en deze worden pas op het einde volledig berekend. Games in Euro-stijl hebben bijna altijd een thema, maar dit is niet zo nauw geïntegreerd met de gameplay. Voorbeelden van spellen in Euro-stijl zijn Kolonisten van Catan, Puerto Rico, Carcassonne, El Grande en Power Grid.

    Eurogozert
    Humoristische term om enkele afbeeldingen van mensen op de omslagen van eurogame-dozen te beschrijven (zie omslag van Caylus).
    Extensie

    Zie: Uitbreiding

F

    Familiespel
    Een spel dat doorgaans eenvoudige regels heeft, een korte speeltijd, een relatief hoog abstractieniveau en spelersinteractie, en drie of meer spelers vereist. Een groot percentage van deze spellen komt uit Duitsland. (Zie ook Duits spel)
    Fart Factor
    Dit verwijst naar het schijnbare ‘scheet’-geluid wanneer een speldoos gesloten is. Dit gebeurt meestal bij spellen die een aanzienlijk aantal componenten bevatten.
    Filler

    Zie: Vluggertje

    Flavor Tekst

    Tekst (meestal op een kaart) die iets toevoegt aan het verhaal van het spel of personage. Het is niet zo belangrijk om te lezen om te leren spelen, maar het zorgt ervoor dat spelers meer betrokken raken bij het verhaal.

    FLGS

    Favorite Local Game Shop, zie FLSW

    FLSW
    Favoriete Lokale Spellenwinkel. De plaatselijke winkel waar je naartoe gaat om vrienden te ontmoeten, spellen te spelen, spellen te kopen, speciale spullen te bestellen of offline verbinding te maken.
    Ook FSB - Favoriete Spellenboer
     
     
     
    Fluff / Fluffy
    In RPG's en wargames is dit de tekst die de wereld en de concepten van het spel beschrijft. Games die ‘fluffy’ zijn, kunnen diepere, rijkere werelden of een groter gevoel voor verhaal bevatten, samen met eenvoudigere, meer gestroomlijnde regels. Het tegenovergestelde van fluffy is ‘crunchy’: minder focus op het verhaal en meer focus op competitie of vechten.
    Follow Suit

    Zie: Serie volgen

G

    Gebiedscontrole

    Een speltype waarbij het doel is om een gebied van het bord te controleren. Je kunt punten scoren op basis van hoe lang je een gebied in bezit hebt of hoeveel gebied je controleert. Bijvoorbeeld: El Grande

    Geek, The

    Jargon voor BoardGameGeek.com, de website.

    Gehyped spel

    Zie: Hyper

    Geluksmatiging

    Beperking van de geluksfactor in een spel. Een strategie of reeks strategieën om met het geluk in een spel om te gaan.

    Grok
    Uitgesproken als 'grawk' en rijmend op 'hawk', is 'grok' Amerikaans jargon voor het intuïtief of begrijpen van iets. Iets ‘grokken’ betekent dat je iets zo goed begrijpt dat het onderdeel is geworden van je identiteit. Oorspronkelijk een term uit een sciencefictionroman uit de jaren zestig, werd deze term gebruikt door computerwetenschappers uit de jaren tachtig en kreeg hij mainstream acceptatie via een World of Warcraft-zoektocht. Wordt bij een spellenuitleg gevraagd als: "Grok?" of gezegd als "I grok."
     
     
     
     

H

    Handbeheer

    Een spelmechanisme waarbij de volgorde waarin je je kaarten speelt belangrijk is. Je kunt misschien een combo bouwen door kaart A te spelen en vervolgens kaart B, of door eerst kaart A te activeren kun je een krachtigere actie uitvoeren op kaart B. Voorbeelden hiervan zijn het enorme Gloomhaven en het kleine Loveletter.

    Handlimiet

    Het maximale aantal kaarten dat je in je hand mag houden. In sommige spellen mag je misschien meer kaarten toevoegen dan de handlimiet, maar dan moet je weggooien tot aan de handlimiet.

    Handmanagement

    Zie: Handbeheer

    Hardcore speler
    In tegenstelling tot een zondagsspeler kan een hardcore speler genieten van complexere spellen, langere spellen of gewoon vaker spellenspelen spelen.
     
     
    Hate Drafting

    Zie: Dwarsdraften

    HebbeHebbeHebbeLijst
    Een verlanglijst van de lijst met spellen die je op de Wishlish van BGG hebt aangevinkt en hebt geselecteerd uit de vijf opties in de bijbehorende vervolgkeuzelijst in het itemgedeelte van de gebruikersinformatie voor een bepaald spel. Om items op uw verlanglijst te vinden die worden verhandeld op de ruilpagina in de Bazaar, zie: yadayadayada
     
     
    Herspeelbaar / Herspeelbaarheid / Herspeelwaarde

    Hoe leuk en leuk het spel is bij herhaaldelijk spelen. Games met minder scenario's, personages of permutaties hebben mogelijk een lagere herspeelwaarde. Spellen met modulaire borden, meer scenario's, uitbreidingen en een ontwerp dat meer variantie mogelijk maakt, hebben mogelijk een hogere herspeelwaarde.

    Hidden Movement Games
    Spellen waarbij de acties van een of meer spelers verborgen zijn of niet open worden getoond. De speler(s) van wie de acties zijn, moeten meestal hun pad of huidige locatie bijhouden met kaarten of hun locatie opschrijven met papier en pen. De persoon met de kracht van verborgen acties kan de ‘slechterik’ spelen, en mag als zodanig de rest van de spelers tegen die ene verborgen speler opzetten. Voorbeelden zijn onder meer Brieven van Whitechapel, Fury of Dracula en Scotland Yard.
     
     
    HP / Hit Points / Health Points

    De hoeveelheid gezondheid die een personage heeft. Net als in videogames kunnen personages uit bordspellen HP / hitpoints / gezondheidspunten hebben. Het is mogelijk (hoewel tegenwoordig minder gebruikelijk) om volledig uit het spel te worden geëlimineerd wanneer je gezondheid nul wordt. Het kan zijn dat u ‘bewusteloos’ raakt, gehandicapt raakt of niet in staat bent iets te doen.

    Hybride spellen

    Een spel dat aspecten of elementen van Amerikaanse en Europese spellen combineert: strakke mechanica zoals te zien in Europese spellen, en een diep, boeiend thema zoals te zien in Amerikaanse spellen. Soms ‘Eurotrash’ genoemd (een samenvoeging van ‘Europees’ en ‘Ameritrash’). Eclipse en The Gallerist zijn twee voorbeelden.

    Hyper

    Spreek uit: "Haaiper". Spel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is en na een korte tijd waarin het veel genoemd wordt uit de aandacht van spelers verdwijnt en uiteindelijk alleen negatieve aandacht krijgt omdat kopers zich bekocht voelen. Voorbeelden hiervan zijn Isle of Cats en Exploding Kittens.
    Ook: Gehyped spel

I

    Inhaalmechanisme

    Een mechanisme in een spel waarmee spelers die achterlopen de leider kunnen inhalen. Als je ooit Mario Kart hebt gespeeld, is het inhaalmechanisme hier de blauwe schaal (die zich richt op de coureur op de eerste plaats) of de bliksemschicht (die iedereen voor je doet krimpen). Spellen met een inhaalmechanisme kunnen extra punten, bewegingen of beurten toekennen aan spelers die achterop raken of op de laatste plaats staan.

    Input randomness

    Zie Willekeurige invoer

    Insert

    Kartonnen of kunstof indeling in de speldoos waar de spelonderdelen in passen. Spelers die ook actief zijn met een 3D printer ontwerpen en printen zelf hun eigen inserts.

J

    K

      Kallax

      Type boekenkast van Ikea die vanwege de atmetingen heel populair is bij spellenverzamelaars. Kallax is hierdoor een synoniem geworden voor spellenkast.

      Kastvlieders

      Spellen die de spellenkast mogen verlaten omdat ze niet meer op tafel komen.

      Kettingreactie

      Beurt waarin een speler met de ene actie een andere actie triggered en daarmee weer een derde... etc. Dit oogst bij spelers evenveel bewondering als ergernis.

      Keuzebeperking

      Hoeveel controle of hoeveel keuzes heeft een speler. Als het spel veel uitzonderingen of regels creëert die de keuzes beperken, neemt de keuzevrijheid van de speler af. Als je in het spel kunt kiezen uit een groot aantal acties, of als je de volgorde kunt kiezen waarin je die acties uitvoert, wordt de keuzevrijheid van de spelers vergroot.

      Kickstarter

      Eerste uitgave van een spel, gefinanciëerd door "backers" via een inzamelingsactie op internet. Een Kickstarter heeft vaak extra componenten en/of uitbreidingen die de uitgave die later in de winkels te koop is niet heeft.

      Kingmaker
      Een speler die in een positie verkeert om een actie uit te voeren die de winnaar van het spel bepaalt. Meestal is de speler op deze positie iemand die achter de leiders staat. Het wordt over het algemeen als een ongewenste eigenschap van een spel beschouwd, omdat de keuzevrijheid/controle van een speler uit handen wordt genomen.

    L

      LCG - Living Card Game
      Levend kaartspel. Een term die geregistreerd is door Fantasy Flight Games en beschreven als een variant van Collectible Card Games. Waar de inhoud van ‘boosterpakketten’ in Collectible Card Games willekeurig is, is de inhoud van Living Card Game-pakketten of dozen bekend. LCG's zijn games als A Game of Thrones: The Card Game, Warhammer 40.000: Conquest en Android: Netrunner. Andere spellen gebruiken de niet-handelsmerkterm Expandable Card Game om een soortgelijk idee weer te geven zonder in strijd te komen met de handelsmerkterm.
      Legacy-spel

      Een type spel dat is ontworpen om een beperkt aantal keren te worden gespeeld. Het spel vereist mogelijk dat spelers het bord of de kaarten permanent markeren, kaarten verscheuren of andere acties ondernemen die het spel permanent veranderen. Het bord of de kaarten kunnen veranderen op basis van de uitkomst van de spellen of de keuzes die spelers onderweg maken. In de loop van het spel kunnen andere componenten worden geïntroduceerd om het spel verder te veranderen, hoewel deze mogelijk pas worden onthuld als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. De game is vaak nog steeds speelbaar na de legacy-campagne, maar het is misschien niet mogelijk om de game te resetten naar de game die hij was. Voorbeelden hiervan zijn Pandemic Legacy, Risk Legacy en Seafall. Rob Daviau wordt gecrediteerd voor het creëren van het Legacy-concept en is ook betrokken bij het otwikkelen van de legacy versie van Ticket To Ride.
      Verwar een oudere game niet met een campagnetype. Een campagne kan slechts voor een beperkt aantal keren worden ontworpen, maar de componenten en het bord van deze laatste kunnen gemakkelijk worden gereset. Bij een campagnegame worden doorgaans ook geen nieuwe componenten halverwege de game geïntroduceerd.

      Lichte spelletjes
      Eenvoudigere spellen met eenvoudigere regels en vaak minder of eenvoudigere componenten. Worden ook wel fillers of vluggertjes genoemd.
       
       
      Luck Mitigation

      Zie: Geluksmatiging

    M

      Mathy

      Zie: Rekenaar

      Meaty

      Zie: Vlezig

      Mechanics

      Zie: Mechaniek

      Mechaniek / mechanica

      Met het mechaniek wordt In wezen de regels of methoden van het spel bedoeld. Mechanica kunnen zo eenvoudig zijn als het trekken van een kaart of het rollen van dobbelstenen, of zo complex als het spelen van rollenspellen of het inzetten van eenheden. Beschouw het mechaniek als de dingen die je doet om het spel te spelen, met als thema de wereld waarin je die dingen doet. In spelbeschrijvingen worden de mechanismen en/of het thema vermeld om de speler te vertellen waar het spel over gaat, of wat voor soort actie er in een spel plaatsvindt.
      Board Game Geek heeft hier een uitgebreide lijst met bordspelmechanismen.

      Meeple

      Meeples worden wel een icoon van bordspellen in Duitse stijl ("eurogames") genoemd. Het woord is een samentrekking van "mijn volk" als in "my people". Meeples zijn meer antropomorf dan pionnen. Terwijl pionnen een gestileerd hoofd en lichaam hebben, hebben meeples een meer humanoïde vorm, met ledematen.
      Meeples hebben in veel moderne spellen pionnen vervangen, waardoor laatstgenoemde een zeldzaamheid is buiten klassieke spellen. Meeples werden geïntroduceerd door het spel Top Secret Spies uit 1984. Carcassonne, uitgegeven door Hans im Glück in 2000, wordt gecrediteerd voor het populariseren van het moderne concept en de vorm van de meeple. Ze zijn sindsdien een populair onderdeel geworden van veel moderne bordspellen. De moderne meeple is waarschijnlijk ontworpen door de oprichter van Hans im Glück, de Duitse spelontwerper en ondernemer Bernd Brunnhofer.
      Alison Hansel, een Amerikaanse speelster, bedacht de naam meeples in november 2000. Volgens Alicia Nield, eigenaar van het bedrijf MeepleCity, combineerde ze de woorden per ongeluk tijdens een spelletje Carcassonne. Op 27 november 2000 plaatste Hansel een bericht op de Unity Games-forums waarin hij voorstelde de term "meeples" te gebruiken om deze figuren te beschrijven.
      De term werd gepopulariseerd via de BoardGameGeek-website.

      Meta / Meta-spel / Meta-spelen
      Het gebruiken van strategieën, acties, kennis of methoden die buiten de spelregels vallen om voordeel te behalen, of het veranderen van de manier waarop u een spel speelt op basis van niet-spelfactoren.
      Wauw, dat klinkt ingewikkeld! Probeer dit eens: laat factoren uit de echte wereld je spel-oordeel veranderen. Als je een spel speelt met je vriend/vriendin, kun je ervoor kiezen om geen kaart op hem of haar uit te spelen, omdat dit de ander pijn zou doen... dus speel je hem op de speler rechts van je, die het niet zo erg zal doen en dat is
      Het is strategisch gezien geen goed idee.
       
       
      Min Max / min-max

      Zo efficiënt of optimaal mogelijk spelen; op een specifieke strategische manier spelen om grondstoffen om te zetten, punten te scoren, enz. Sommige games hebben mazen in de wet of onverwachte manieren om meer punten te scoren, ook al zijn dit misschien onorthodoxe of minder leuke manieren om te spelen.

      Mini's / Miniaturen
      Gedetailleerde, gebeeldhouwde karakterfiches van specifieke afmetingen. Mini's zijn over het algemeen gemaakt om met één game of franchise van games te werken, en kunnen ook worden beschilderd voordat ze worden gespeeld.
      Mini's kunnen worden gemaakt van plastic of hars, maar prototypes kunnen ook in 3D worden geprint. Mini's zijn er in verschillende maten, worden meestal gemeten in millimeters en zijn vooral gebruikelijk bij spellen met een fantasy-, sci-fi- of horrorthema.
       
       
      Modulair bord / modulair bordspel

      Een speltype waarbij het volledige bord in stukken wordt geleverd en op veel verschillende manieren kan worden samengesteld. In plaats van een spel te spelen dat exact dezelfde bordindeling gebruikt (zoals Monopoly of Ticket to Ride), kunnen de modules worden gedraaid en georiënteerd om elke keer dat je speelt een nieuw bordontwerp te creëren. Sommige spellen (zoals Zombicide) hebben modulaire borden die dubbelzijdig zijn. Zodra het spel klaar is, kunnen de modules willekeurig worden verdeeld voor het volgende spel.

      Multi-player solitaire
      Solitair voor meerdere spelers. Een manier om het gebrek aan spelersinteractie in een spel op te merken. Spelers bouwen, groeien of verkennen mogelijk afzonderlijke delen van het spel en hebben weinig reden om met elkaar te communiceren of handel te drijven. Tafelspellen zijn bedoeld als een sociale ervaring, dus spellen die aanvoelen als solitair voor meerdere spelers worden niet positief beoordeeld.
       
       
       

    N

      N.I.S. / NIS

      New In Shrink. Term bij verkoop van tweedehands spellen waarmee aangegeven wordt dat het spel daadwerkelijk nog niet gespeeld is. De doos zit nog verpakt in de originele beschermfolie.

      Nieuwspeler

      Term voor een speler die nog maar recentelijk heeft kennis gemaakt met modernere spellen, anders dan Monopoly, Risk en Catan.

      Nulsom

      Een eigenschap in spellen waarbij alle overwinningen van een of meer spelers worden gecompenseerd door verliezen van de andere spelers. De winsten en verliezen zullen altijd op nul uitkomen. Poker is een goed voorbeeld: al het geld dat door de spelers werd gewonnen, ging verloren door andere spelers aan tafel. De meeste spellen voor twee spelers zijn triviaal nulsom, in die zin dat als de ene speler wil winnen, de andere moet verliezen.

    O

      Off Suit
      Bij het nemen van slagen in een slagenspel is dit een andere kleur dan de troefkleur of de huidige kleur. Bij de meeste slagenspellen moet je de reeks volgen, tenzij je die reeks niet in je hand hebt. Als je buiten de troefkleur speelt, betekent dit meestal dat je die slag niet kunt winnen, maar dit verschilt per spel.
       
       
      Omstebeurt, Ombeurten

      Een soort spel waarbij de spelers één voor één aan de beurt zijn.

      Onevenwichtig, ongebalanceerd

      Een term die een spel beschrijft dat oneerlijk uitgebalanceerd is of een aantal onevenwichtige strategieën kent. Dit kan leiden tot een dominante strategie (een strategie die altijd wint) en spelers het gevoel geven dat het spel oneerlijk is.

      Op je eigen bordje staren

      Zie: Multi-player solitaire

      Orthogonaal

      Wanneer je een speelstuk omhoog, omlaag, naar links of naar rechts (noord, zuid, west of oost) te verplaatsen, maar niet diagonaal. Spellen waarbij een speler ‘één vakje’ kan bewegen zonder orthogonaal te zeggen, betekent over het algemeen dat diagonaal bewegen is toegestaan.
      Zie ook: Aangrenzend

      Output Randomness
      Zie: Uitvoer Willekeur
      Overloper
      De overloper, ook wel verrader genoemd, is een speler met een geheim doel dat in strijd is met andere spelers. Overlopers/verraders moeten er doorgaans uitzien alsof ze een teamspeler zijn, omdat ontdekt worden dat ze uit het spel kunnen worden gestemd. Voorbeelden hiervan zijn Shadows over Camelot en Betrayal at House on the Hill.
       
       
       
      Overwinningspunten, Eindespelpunten

      Een algemene term voor puntentelling die in veel spellen wordt gebruikt, afgekort VP. Overwinningspunten worden verdiend volgens de spelregels en kunnen op elk moment tijdens het spel of na het einde van het spel worden verdiend. Overwinningspunten komen vaker voor in games waarin veel te doen is, waarbij er meer punten worden toegekend voor moeilijkere dingen om te bereiken. Overwinningspunten zijn er in vele namen, maar wat de naam ook is, het doel is hetzelfde.

    P

      Parkietitis

      Een aandoening waar vooral visueel ingestelde spelers last van hebben. De speler raakt geboeid door prachtige componenten. Omstanders horen de patiënt horen vaak zachtjes mompelen, "leuke stukjes" terwijl ze een spel onderzoeken en kunnen gemakkelijk worden afgeleid door de aanblik van glimmende voorwerpen.

      Pitten

      De vlekken op dobbelstenen, meestal wit of zwart.

      Player Agency

      Zie: Keuzebeperking

      Polyomino

      Een polyomino is een polyvorm met het vierkant als basisvorm. De polyomino wordt gevormd door een aantal vierkanten in een vlak te plaatsen zodanig dat ze één geheel vormen, en zodanig dat ze elkaar met minstens één zijde raken. Polyomino's met 1 tot 6 vierkanten worden respectievelijk monomino's, domino's, tromino's (of triomino's), tetromino's, pentomino's en hexomino's genoemd. Verwant aan de polyomino's zijn polyiamonds (gevormd uit gelijkzijdige driehoeken) en polyhexen (gevormd uit regelmatige zeshoeken). In sommige gevallen wordt de definitie aangepast. Soms zijn gaten in de vorm toegelaten, soms niet. Soms wordt ook in drie of meer dimensies gewerkt.

      Polyomino's komen voor in populaire puzzels sinds het eind van de 19e eeuw, maar werden voor het eerst grondig bestudeerd door Solomon W. Golomb en bij het brede publiek bekendgemaakt door Martin Gardner. Het spel Tetris is gebaseerd op tetromino's, het spel Blokus op een set verschillende polyomino's.
      Zie ook en vooral: Wikipedia

      Poppetjes op een kaart

      Een spellensoort waarbij het bord gevuld is met ‘poppetjes’, figuren, meeples of andere karakters. Voor sommigen is het veel om naar te kijken of in je op te nemen, maar voor anderen is het erg leuk. Voorbeelden zijn onder meer Axis and Allies en Risk, in al hun verschillende iteraties.

      Print and Play

      Een computerbestand (meestal een pdf) dat de kaarten, tegels of andere afdrukbare componenten van een spel bevat. Bestanden meestal afdrukken en afspelen.

      Promo

      Kleine uitbreiding op een spel die in de meeste gevallen bij het verschijnen van dat spel bij aankoop gratis wordt verstrekt. Vooral op beurzen.

      Punchen

      Ook wel "uitpunchen". Het uit een vel karton drukken van de afzonderlijke spelcomponenten bij een nieuw spel.

      Puntensalade

      Een spel dat veel manieren biedt om punten te scoren. Dit heeft vaak een negatieve connotatie, omdat het kan impliceren dat het scoren van punten geen strategische of tactische focus heeft. Het kan ook verwijzen naar een spel waarbij punten worden gegeven aan het einde van het spel of tijdens het spel. Van veel spellen van Stefan Feld wordt gezegd dat het puntensalades zijn.

      Push your luck
      Een spel waarbij spelers er herhaaldelijk voor kunnen kiezen om tijdens hun beurt een willekeurige gebeurtenis uit te voeren. Ze verzamelen elke keer tijdelijk punten, maar ontvangen meestal niets tijdens de beurt als er een ongunstige gebeurtenis plaatsvindt. Ze moeten hun beurt vrijwillig beëindigen om de punten permanent te behouden. Voorbeelden: Can't Stop, Diamant/Incan Gold, Pass the Pigs.

    Q

      Quarterbacking / Alfa-quarterbacking

      Een enkele speler die iedereen vertelt wat ze moeten doen, vaak in een coöpspel. Sommige spelers hebben misschien goede bedoelingen of proberen een nieuwe speler te helpen, maar het wordt afgekeurd om één speler voor iedereen te laten beslissen zonder eerst input te krijgen. Ook wel Dominant Player-syndroom genoemd.

    R

      Race spel

      Een spel waarin spelers strijden om als eerste een bepaald reistraject te voltooien. Voorbeelden: Formula Dé, Candy Land

      Rage Quit

      Zie: Weglopen

      Real Time

      Een spel waarbij spelers tegelijkertijd om de beurt spelen, of waarbij het zien van de tijd omhoog of omlaag een onderdeel van het spel is. Dit soort spellen kunnen een aftelling of timer bevatten. Voorbeelden hiervan zijn Magic Maze, Escape the Room, Space Alert en Fuse.

      Rekenaar
      Een beschrijving voor een spel waarbij veel wiskunde nodig is om strategisch te spelen of om de scores op te tellen. ‘Wiskundige’ spellen kunnen spelers het gevoel geven dat andere speler hun beurten ‘uitrekenen’.
       
       
      Resolving

      Het uitvoeren van de vereiste acties aangegeven op een kaart, ruimte op het bord of tegel, of elders. Als je eenmaal een kaart hebt gespeeld, kan deze worden "resolved" door stukken te verplaatsen, punten te scoren, kaarten te trekken, dobbelstenen te rollen of een of andere keuze te maken. Eenmaal voltooid, wordt de kaart opgelost en gaat het spel verder.

      Resource / Recources

      In de context van tafelspellen: dingen die je verzamelt of aanschaft en waarmee je spullen kunt kopen of je in-game doelen kunt bereiken. "Resources" zijn over het algemeen gebaseerd op het thema. In Kolonisten van Catan zijn de resources baksteen, timmerhout, wol, graan en erts. In het Stenen Tijdperk zijn de resouces hout, baksteen, steen, goud en voedsel.

      Review

      Bespreking van een spel, vaak met een cijferwardering die online gepubliceerd is op een website of een sociaal kanaal zoals FB of Insta.

      Roll & Move

      Soort spel waarbij met dobbelstenen wordt gerold en een aantal velden wordt verplaatst. Soms op denigrerende wijze gebruikt om het af te wijzen. Voorbeelden hiervan zijn Monopoly, Slangen en Ladders en Clue / Cluedo.

      Roll & Write

      Een soort spel waarbij met dobbelstenen wordt gegooid en iets op papier wordt geschreven of getekend. Deze spellen zijn vaak zeer draagbaar en kunnen door een groot aantal spelers worden gespeeld. Er zijn vele tientallen voorbeelden van dit speltype. Vrijwel elk populair bordspel heeft tegenwoordig een Roll & Write variant.

      Ronde

      Een complete reeks beurten van alle spelers. Sommige spellen hebben een beperkt aantal rondes, terwijl andere spellen worden gespeeld totdat een doel is bereikt.

      Rondel

      Een spelmechanisme waarbij grondstoffen, tegels of kaarten in een cirkel worden geplaatst, maar slechts enkele ervan kunnen gratis worden gekozen. Spellen die een rondel gebruiken, proberen mogelijk te voorkomen dat spelers elke ronde dezelfde actie ondernemen. In de meeste spellen mag je een van de grondstoffen, tegels of kaarten kiezen. Als het meer dan een bepaald aantal velden verwijderd is van het startpunt van uw token, moet u mogelijk iets betalen om het te pakken. Onder andere Rats of Wistar, Oranienburg Kanal en Glasstraat gebruiken ze.

    S

      S.O.S.

      Shelf of Shame. Zie: Schaamplank

      Schaamplank

      Een jargonterm voor spellen die iemand heeft gekocht, maar niet heeft gespeeld. Ze kunnen op een letterlijke, fysieke plank of elders worden opgeslagen. Het kan zijn dat deze spellen nog in de originele krimpfolie zitten, niet zijn uitgepunched of anderszins niet klaar zijn om voor de eerste keer te worden gespeeld.

      Semi-coöperatief / semi-competitief / co-petitief spel

      Een spel met coöperatieve en competitieve elementen. Er kan een gemeenschappelijk doel zijn dat alle spelers willen bereiken, naast een competitieve manier om punten te scoren. Voorbeelden hiervan zijn Kasteel Paniek! (alle spelers werken samen om vijanden te verslaan, maar alleen de speler met de meeste punten wint), Dead of Winter (spelers hebben gemeenschappelijke en persoonlijke doelstellingen) en Nemesis (voltooi een persoonlijk doel terwijl ze een gemeenschappelijke vijand bevechten).

      Serie volgen
      Bij het nemen van slagen betekent het volgen van een serie het spelen van een kaart van de vastgestelde kleur. Bij de meeste slagenspellen vormt de eerste kaart die in een ronde wordt gespeeld een serie (of type kaart) die alle andere spelers moeten volgen als ze kunnen. 
      Meer gedetailleerd: een spelletje Djinn duurt meerdere rondes, waarbij elke ronde acht slagen omvat. Er worden standaardregels voor het nemen van slagen gebruikt, waarbij spelers de reeks van de geleide kaart moeten volgen en elke kaart moeten weggooien die ze willen als ze de reeks niet kunnen volgen. Het kaartspel bevat vier kleuren, met kaarten genummerd van 1-15 in elke reeks. Elke speler begint met een hand van acht kaarten en één djinn-kaart die een speciale kracht bevat die een speler tijdens zijn beurt kan gebruiken. De bovenste kaart van de stapel wordt omgedraaid om de troefkleur te onthullen. Wanneer een speler een slag wint, houdt hij één kaart uit deze slag open voor zich, gooit de resterende kaarten weg en leidt vervolgens naar de volgende slag.
       
       
      Set Collection

      Spellen waarbij je probeert sets te verzamelen aan grondstoffen, kaarten of tokens. Deze sets leveren aan het einde van het spel punten op maar geven je vaak ook nog een speciale eigenschap die je gedurende het spel kan inzetten. Een voorbeeld van dit spelmechanisme is Boonanza, Sushi Go of Potion Explosion.

      Set-up
      De eerste periode in een spel, waarin spelers alle componenten klaarleggen die nodig zijn om te spelen.
      Shelfie

      Een selfie, genomen voor een plank met spellen, bij voorkeur de plank met je eigen spellen.

      Slagenspel

      Een soort spel waarbij het doel is om ‘trucs’ of kaartrondes te winnen. Bij de meeste trick-taking-spellen speelt elke speler elke ronde een enkele kaart, en meestal wint het hoogste aantal van de juiste reeks.

      Sleeven

      Spreek uit "Slieven". Het in sleeves (doorzichtige plastic hoesjes) steken van de kaarten van een spel. Therapeutisch karweitje dat bovendien een bindende versterking geeft tussen het spel en de eigenaar.

      Sleeves

      Doorzichtige plastic hoesjes om kaarten tegen slijtage te beschermen. Sommige sleeves kunnen een ontwerp of effen kleur op de achterkant hebben om ze te helpen onderscheiden.

      Social Deduction

      Een soort spel waarbij het doel is om de personages van andere spelers te ontdekken, of om je team te zien winnen zonder geheime informatie te onthullen.

      Spelersbord

      Doorgaans klein apart speelbord waarop de speler zijn vorderingen in het spel bijhoudt. Niet zelden hebben spellen waarin gebruik gemaakt wordt van spelersborden een hogere solitaire mechaniek die de term 'bordstaren" veroorzaakt.

      Spelersinteractie
      De mate en frequentie waarmee spelers elkaar kunnen beïnvloeden tijdens een spel. Een hoge spelersinteractie kan de downtime van een game verminderen. Spellen met weinig of geen directe spelersinteractie worden soms Multiplayer Solitaires genoemd.

       

      Spellendag

      Door een spellenclub georganiseerde dag (meestal in het weekend) waarop spelers komen om met elkaar spellen te spelen die zelf megenomen worden.

      Spellengroep

      Die rare groep mensen die je regelmatig ontmoet, op een echte locatie of in een virtuele ruimte.

      Spiegelactie
      Om dezelfde actie te ondernemen als een andere speler heeft gekozen, zoals bedoeld in het spelontwerp. Andere spelers kunnen volgen als een optie of een vereiste hebben. Voorbeelden hiervan zijn Tiny Epic Galaxies en Tiny Towns.
      Zie ook: Volgactie
      Stroef

      Een spel is stroef en kan zich voortslepen wanneer elke beurt van elke speler lang duurt. Dit niet als gevolg van AP maar als gevolg van de hoeveelheid opties die er in een beurt zijn. Wanneer dit er (te) veel zijn moet elke speler na elke actie of subactie opnieuw overwegen. Dit maakt een spel stroef (als in tegenstelling tot "vlot") en veroorzaakt de alom gevreesde downtime.

      Stuk Spel
      Meestal te horen tijdens het testen van het spel (maar ook af en toe gezien in gepubliceerde games), heeft een 'stuk' spel een ongebalanceerde kaart, wapen, strategie, hulpmiddel of techniek die onbedoelde gevolgen heeft voor de mechanica of thema's van het spel. Een stuk spel kan ook verwijzen naar een spel waarbij de regels onvolledig of onduidelijk zijn en spelers niet zeker weten hoe ze iets in het spel moeten oplossen. Spelers kunnen iets 'huisregelen' om voorbij dat directe probleem te komen.

       

    T

      Table Hog

      Zie: Tafelzwijn

      Tableau

      Een rij of verzameling kaarten die voor je liggen. Dit zijn doorgaans ‘jouw’ kaarten (geen ‘gewone’ kaarten) die doorgaans alleen jou helpen of alleen anderen pijn doen, en er is een duidelijke ruimte tussen deze kaarten en de kaarten in het midden.

      Tafelklever

      Spel waarvan bekend is dat het veel tijd neemt.

      Tafelpraat

      Om tijdens een spel over uw kaarten, uw hand, de andere spelers of niet-spelonderwerpen te praten. Bij de meeste spellen kun je niet over je kaarten praten (de spellen die dat wel expliciet in de regels zeggen), en de meeste gamers kijken er fronsend naar uit tijdens serieuze spellen. Tafelgesprekken kunnen een spel afleiden of verstoren terwijl het aan de gang is, maar het is acceptabeler om tussen rondes of spellen door te chatten.

      Tafelpresentatie

      Hoe een spel eruit ziet op een tafel. Spellen met een ‘goede’ tafelpresentatie kunnen erg kleurrijk zijn, op de een of andere manier 3D of hoogte boven de tafel gebruiken, of op een andere manier een rijke visuele uitstraling hebben om zich te onderscheiden van andere spellen.

      Tafelzwijn

      Jargon voor een spel dat buitengewoon veel ruimte  in beslag neemt op de speeltafel. De term is meestal van toepassing op grotere/zwaardere games maar wordt ook soms gebruikt voor een spel dat grote componenten bevat of waarbij je veel dingen plaatsen en wat dus veel tijd neemt bij het opzetten.

      Tap

      Om een kaart te draaien, meestal 90 graden, nadat de actie of resources ervan zijn gebruikt. De rotatie geeft aan dat de actie of resource is gebruikt door andere spelers en later wordt teruggezet naar de startpositie. Wizards of the Coast patenteerde dit mechanisme in 1994 voor gebruik in Magic: the Gathering, en hoewel het patent is verlopen, behouden ze de exclusieve rechten om de term ‘tap’ in games te gebruiken. Andere spellen gebruiken andere termen om het gebruik van een kaart aan te duiden: 'uitputten', 'activeren', 'draaien', 'uitgeven', 'buigen', 'knielen', 'gebruiken', 'openen', 'laden' en 'commit' is slechts een gedeeltelijke lijst.

      TCG / Trading Card Game

      Zie CCG (Collectible Card Game)

      Tech tree / Technology tree

      Vaak afgebeeld als een boomachtige grafiek die eniszins lijkt op een stamboom, laat zien hoe je beschavingen, wapens of andere elementen tijdens het spel groeien. Omhoog gaan in de technologieboom kan betekenen dat je meer middelen of krachtigere dingen verkrijgt. Vaker voorkomend in grotere of complexere games.

      Tegellegspel

      Een soort spel waarbij spelers op de een of andere manier tegels naast elkaar leggen. In spellen als Carcassone creëren spelers een kaart van de tegels die ze tijdens het spel spelen. Andere voorbeelden zijn Alhambra, Galaxy Trucker en Ingenious.

      Tegelzetter

      Niet al te positieve benming voor een speler die graag tegelegspellen speelt.

      Thema

      De plaats, tijdsperiode en/of situatie waarhet spel en de spelers in verplaatst zijn: een thema hoort bij een spel zoals een setting bij een boek. Het thema drukt het onderwerp of onderwerp van het spel uit en wordt door de ontwerper gecombineerd met de passende mechanismen. Een spel dat zich afspeelt in het Japan van de 12e eeuw zou waarschijnlijk geen ruimteschepen bevatten!

      Thinky

      Een term voor een game die je aan het denken zet, of games met diepere strategische momenten.

      Tisaanu

      Vlaamse opmerking aan een speler wiens beurt het is om te spelen

      Turn-Based

      Zie: Omstebeurt, Ombeurten

       

       

       

       

       

       

       

    U

      Uitbreiding

      Met een uitbreiding of extensie wordt extra functionaliteit aan een spel toegevoegd. Er zijn grote en kleine uitbreidingen en uitbreidingen kunnen ook bestaan uit grotere en kleinere modules. Sommige uitbreidingen voegen nauwelijks iets toe terwijl anderen het spel juist beter maken. Met uitbreidingen worden soms ook tekortkomingen in het basisspel rechtgetrokken. Een goed voorbeeld hiervan is The Norwegian bij Feast for Odin.

      Uitbreiding
      Extra componenten en spelregels voor een spel, meestal afzonderlijk verkrijgbaar. Uitbreidingen kunnen worden gebruikt om een variant toe te voegen of een extra scenario toe te voegen, om meer spelers aan het spel toe te voegen, nieuwe kaarten of tracks voor een spel toe te voegen, enz. Sommige gamebedrijven hebben kleine uitbreidingen gratis uitgedeeld op conventies of op internet.
      Uitvoer Willekeur
      Een van de twee belangrijkste soorten willekeur die voorkomen in bordspellen. Willekeurige output treedt meestal op nadat een speler een strategie of beslissing heeft genomen en helpt bij het bepalen van de uitkomst.

    V

      Veilingspel
      Een spel waarbij spelers als belangrijkste mechanisme bieden op grondstoffen. Ook wel een biedspel genoemd. Voorbeelden: Modern Art, Ra
       
       
      Verdubbelaar

      Factor die wordt ingezet bij het berekenen van de speeltijd in het geval dat er een "Denker" meedoet.

      Vlezig

      Een beschrijving voor een spel dat veel ‘vlees’ bevat. Dit is niet helemaal hetzelfde als een ‘zwaar’ spel en hoeft ook niet per se een lang spel te zijn. ‘Vlezige’ games hebben vaak strategische, diepgaande beslissingen die zorgvuldig moeten worden overwogen en er gebeuren veel dingen. Voorbeelden zijn onder meer This War of Mine: The Board Game en Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island.

      Vluggertje

      Een korter, eenvoudiger spel. Dit soort spellen kunnen tussen grotere of zwaardere spellen worden gespeeld als pauze of tijdvuller. Vluggertjes kunnen ook lichte spellen, openers (bijv. spellen waarmee je de avond begint) of afsluiters (bijv. spellen waarmee je de avond afsluit) worden genoemd, en kunnen ook partyspellen zijn. Sommige spelers geven de voorkeur aan opvulspellen als spellen die niet de hele speeltijd in beslag nemen, of spellen die gemakkelijk te introduceren zijn.
      Eigenlijk net zo als mensen in een restaurant liever twee voorgerechten nemen dan één hoofdgerecht.

      Volgactie
      Om dezelfde actie te ondernemen als een andere speler heeft gekozen, zoals bedoeld in het spelontwerp. Andere spelers kunnen volgen als een optie of een vereiste hebben. Voorbeelden hiervan zijn Tiny Epic Galaxies en Tiny Towns.
      Voorkleur

      De kleur waarmee een speler doorgaans speelt. "Mijn voorkleur is oranje".

      VP's, Victory points

      Zie: Overwinningspunten

    W

      Waro / Weuro
      Een wargame/eurogame-hybride. Meestal een licht oorlogsspel dat gebruik maakt van mechanismen die vergelijkbaar zijn met eurogames, maar er zijn geen duidelijke kenmerken (zoals kaartspel, gespecialiseerde dobbelstenen, miniaturen, enz.) die een waro of weuro duidelijk onderscheiden van andere wargames. Momenteel controversieel. (Zie ook wargame)

       

      WBC

      Afkorting van World Boardgaming Championships (sponsored door BPA)

      Weglopen

      Om een spel te beëindigen voordat het is afgelopen, meestal omdat je gefrustreerd en boos bent. Meestal een grote fout, en iets waardoor je uit een bordspelcafé/-winkel kunt worden gegooid.

      Willekeurige invoer
      Een van de twee belangrijkste soorten willekeur die voorkomen in bordspellen. Willekeurige invoer vindt meestal plaats voordat een speler een strategie of beslissing neemt, en helpt de beslissing van de speler te informeren of te begeleiden.
       
       
      Winstconditie

      Alle afzowaardoornderlijke voorwaarden waarmee het spel gewonnen kan worden. Verzamel een set, scoor de meeste overwinningspunten, bereik als eerste een bepaald veld op het bord, heb het meeste geld, werp al je kaarten af, wees de laatste speler die overblijft, of iets dergelijks.

      WIP
      Afkorting van Work In Progress
      Wishlist

      Zie: hebbehebbehebbelijst

      Worker placement

      Een soort spel waarbij spelers hun tokens/meeples op bepaalde velden van het bord plaatsen om de grondstof van dat veld te claimen. Het claimen ervan verhindert vaak dat iemand anders tijdens die beurt op die plek speelt. Voorbeelden zijn onder meer Champions of Midgard, Het Stenen Tijdperk en Lords of Waterdeep.

    X

      Y

        YadaYadaYada

        Uitdrukking waarmee een begrip tijdens een speluitleg wordt omschreven dat lijkt op "enzovoort" of etcetera maar dat toch wezenlijk anders is. In ieder geval gevoelsmatig. YadaYadaYada...

      Z

        Zandloper

        Benaming voor een speler die er om bekend staat een spel met lange afwegingen nodeloos te vertragen. De "zandloper" wordt vaak, wanneer hij/zij op een bordspelavond aanwezig is, door andere spelers gemeden.
        Zie ook: "Denker"

        Zero Sum
        Zie Nulsom
        ZoC
        Wargame-term. Afkorting voor 'Zone of Control'. Het gebied rond een eenheid (meestal elk aangrenzend vak) waarin ze de mogelijkheid hebben om het vermogen van een vijandelijke eenheid om zich te verplaatsen, terug te trekken of in voorraad te blijven, te verstoren. Soms wordt de term EZoC gebruikt, wat vijandige (Ennemy) controlezone betekent.
         
         
         
        Zondagspeler
        In tegenstelling tot een Zware Jongen of Liefhebster, kan een Zondagspeler genieten van eenvoudigere spellen, kortere spellen of gewoon minder vaak spellen spelen.

         

        Zwaarte

        De complexiteit van het spel. BoardGameGeek gebruikt een beoordelingsschaal van 1 tot 5 die door mensen wordt gebruikt om te stemmen over het gewicht van het spel (1 is licht en 5 is zwaar). Bordspelwereld maakt bij de reviews gebruik van dezelfde waarderingsschaal.

        Zware Jongens

        Zie: Zware spellen

        Zware spellen

        Zeer strategische of complexe spellen met veel regels en componenten. Het kan uren duren om zware spellen te spelen, of ze bevatten campagnes waarvoor meerdere sessies nodig zijn om te voltooien. De doos van het spel kan ook fysiek zwaar en duurder zijn, vanwege de vele componenten die erin zitten. Voorbeeld: Aelderman

        Zwarte Doos

        Minder positieve benaming voor een spel met een horror- of SciFi thema.

      Andere websites

      Over deze website

      Bordspelwereld geeft informatie over het verzamelen en spelen van bordspellen. De blogs worden ook geplaatst op de Facebookpagina Bordspelwereld. Je vindt hier ook blogs die eerder zijn geplaatst in andere groepen.

      Clicky
      Koekie er bij?
      Wij presenteren cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor u en het correct functioneren van deze site, andere cookies helpen ons om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op: dat als u onze cookies niet blieft mogelijk niet alle functies van de site voor u beschikbaar zijn.